Tällä foorumilla on useita galluppeja, jotka kartoittavat primitiiviampujien välineitä ja ammuntaa. Mitä useampi niihin vastaa, niin sitä kattavampi kuva saadaan primiampujien kirjosta. Toivottavaa olisi, että kaikki uudet jäsenet vastaisivat niihin sekä tietenkin mahdollisimman moni muukin. Tulokset ovat oikeasti kiinnostavia, ei tarvitse sitten vain mutuilla! Mainittakoon vielä, että äänestyssalaisuus pätee, eli kukaan ei voi tarkistaa, mitä kukin on äänestänyt.
Ehdotuksia enemmän tai vähemmän vakavista gallupeista voi esittää tai tietenkin tehdä itse.
Tässä kaikki olennaiset gallupit satunnaisessa järjestyksessä:
Kuinka paljon ammut? Ammutko päivittäin, viikoittain, kuukausittain vai peräti vuosittain? Onko ammuntasi säännöllistä vai epäsäännöllistä vai satunnaista? Ammutko vain kesällä, vain talvella vai ympäri vuoden? Onko ammuntasi tavoitteellista vai nautiskelua?
Kuinka paljon ammut keskimäärin vuodessa, kerro arviosi!
kysely
Tämän foorumin lukijat ampuvat hyvin erilaisilla jousilla - kevyistä ja helpon mukavasti ammuttavista hyvinkin jäykkiin jousiin. Esimerkiksi itse ammun mieluiten 35-45-paunaisilla jousilla ja kisajouset ovat vajaa 40 paunaa. Eräs tunnettu ja menestynyt jousiampuja ampuu 80-paunaisilla hurjaa tulosta helpon näköisesti. Kullakin ampujalla on oma suosikkijousi, jolla on mukavinta ja luontevinta ampua. Mikä on suosikkijousesi jäykkyys, mikä tarttuu useimmiten käteen?
kysely
Millä vetopituudella ammut enimmäkseen?
Vetopituuden voi määritellä monella tavalla. Useimmat mitannevat sen jousen selkään. Itse käytän AMO-standardin mukaista tapaa ilmoittaa vetopituus, eli todellinen vetopituus kahvan syvimpään kohtaan jousen vatsapuolella +1,75 tuumaa. Jos mittaus tehdään jousen selkään ja kahva on ohut, niin vastaava AMO-vetopituus on silloin hieman suurempi.
Itse ammun 27 tuuman vetopituudella. Hyvän lämmittelyn jälkeen ja keskittyen 27,5 tuumaa.
Jos ammut säännöllises…
Millaista sormisuojaa käytät, jos edes käytät mitään? Yleensä oma suosikki on löytynyt nopeasti, eikä sitä enää myöhemmin vaihdeta. Itse ammuin aivan aluksi ilman sormisuojaa, koska sillä tavalla sain parhaimman tuntuman jänteeseen. Aika nopeasti siirryin kuitenkin käyttämään sormiläppää. Läppä siksi, että se oli helppo tehdä itse. Moni tykkää taas käyttää ammuntahanskaa ja jotkut suosivat peukalorengasta. Ja jotkut eivät käytä mitään sormisuojaa, mikä vaatii tosin karaistumista.
kysely
Perinnejousiharrastaja ei pärjää yhdellä jousella, ei edes kahdella, eikä välttämättä kymmenelläkään. Jousia pitää tehdä jatkuvasti uusia, joskin joillakin jatkuvasti tarkoittaa vuosittain tai harvemminkin ja joillakin joka kisaan uusi jousi. Toki vuotuinen jousisaldo vaihtelee mutta arvioi keskimääräinen saanto - kuinka monta ammuntakuntoista jousta teet vuodessa?
Oma saldo viime vuosina on ollut noin 10-15 jousta, osa täysin valmiita, osa taas tilleröityjä nopeita ja viimeistelemättömiä tekel…
Perinneampujiin mahtuu monenlaista ampujaa. Osa ampuu omaksi iloksi, osa jousimetsästää, osa kilpailee. Mikä on sinun tavoitteesi jousiammunnassa - harjoitteletko kisoihin vai onko ammunta nautiskelua omassa rauhassa tai jotain muuta?
Valitse yksi vaihtoehto, joka sopii ammuntaasi parhaiten.Neljä viimeisintä vaihtoehtoa sisältävät myös omaksi iloksi ammunnan, luonnollisesti.
Itse ruksasin toisen vaihtoehdon, jousiammuntakilpailut. Se on ollut jo vuosia oman ammuntaharrastukseni tärkein osa.
k…
https://keskustelu.primitiivijousi.fi/t/galluppi-jousiammuntavalineista/336
Nuolia voi tehdä lähes mistä tahansa puusta. Käytännössä silti vain muutama puulaji on vakiintunut käyttöön. Kaupallisesti yleisin materiaali lienee lawsoninsypressi, joka tunnetaan paremmin kauppanimellä Port Oxford cedar (POC). Sen jälkeen tulevat mänty sekä kuusi eri lajeineen. Lisäksi vähäisessä määrin on myynnissä saarnia, hikkoria, koivua, poppelia, sekä ehkä joitain muitakin, bambua unohtamatta. Itse tehden valikoima onkin sitten rajaton.
Mikä on suosikkimateriaalisi, jota käytät eniten,…
Jousiammuntasuoritus toistuu aina samanlaisena, kerrasta, päivästä, vuodesta toiseen. Jos tekniikka on hieman huono ja jousi liian jäykkä, niin se kostautuu nopeasti erilaisina vaivoina, kipuina ja ongelmina ammunnassa. Luulen, että suurimmalla osalla ampujista on ollut jotain kremppaa. Vetokäden olkapää lienee yleisin ongelmakohta.
Mikä paikka sinulla on prakannut? Mitä ongelmia se aiheutti ja miten ne ratkesivat?
kysely
Valitsin vaihtoehdot “Vetokäden olkapää” ja “Pää”. Joskus olkapää kipuil…