Sarvijousia 2022

Jospa mä tähän kootusti mätän taas tätä kamaa mitä tulee verstaalta. :smiley: Sitten kun tulee valmiiksi, niin voisi ottaa jotain kuvia ja mittoja erilliseen ketjuun. Joita kyllä olisi, kunhan kelit sopis kuvaamiseen.
Paljon kivempi muutenkin jutella itse tekemisestä kun laittaa joku viimesen päälle puunattu ja hiottu kuvakulma nätistä jousesta jollain mättäällä, johon porukka kommentoi vuorotellen “hieno”, “komea”… Jätetään ne jenkeille?

Tämmöstä täällä kuitenkin tehdään ja pitäähän tämmöstä jousigeometrian vaihtoa käydä Tuomon kanssa, kun nyt on Hausjärven verstas alkanut käymään kuumana!

Näillä ei ole kiire päästä mihinkään, mutta kunhan innostuin taittamaan uusia muotoja. Syksy/kevät on hyvää aikaa liimata sarvia vaahteraan kiinni. Liima imeytyy hyvin sarveen.

Pituusjousia 106-108cm.


Tataareja 120-135cm.

Turkkilaisia taulu/sotajousia 114-120cm.

Manchu 164cm ntn. Kärjestä kärkeen 174cm. Edit: Piti vähän korjailla manchun muotoa, onhan sitä oltava kahvarefleksiä ja kunnolla tipit vastakäyrät!

Skyytti 112cm kärkien välillä, n. 130cm selkää mitaten. Tää jo melkein ampuu! :sweat_smile:

3 tykkäystä

30 viestiä yhdistettiin ketjuun: Skyyttijousi

Vaikuttaa siltä että tulee taas laadukasta sarvijousta kuin liukuhihnalta :smiley:Vielä joku päivä haluisin nähdä Magyar-jousen vaikka se Balka taitaa aika samankaltainen ollakin. Oletko muuten tehnyt vielä yhtään bambucorella tai onko käynyt mielessä tehdä?

Katsotaas… Kyllä ne ainakin nuolta sitten ampuu!

Noita eri mallisia jousia onkin tullut mieleen tehdä, ei kukaan tuhatta turkkilaista tartte. Magyar ja sitten semmoinen mongoli, valloitusajan jousi. Se muistuttaa jo huomattavasti turkkilaista, kuitenkin niin että on pidempi ja leveillä lavoilla.
Mutta katsotaas, ensin pitää tehdä muotti.

En ole tehnyt bambulla. Mulla on bambua, mutta se on kuivaa ja vähän arveluttaa sitä taivuttaa rungoksi, kun ei oikein ole varmuutta sen kestosta. Kokeilemalla selviäisi, miksei kestäisi.
Korealainen ja tämä manchu olisi autenttisia bambucorella.

Nyt kun tuo manchu tuli puheeksi, niin laitoimpa aikoinaan talteen tällasen lyhyen tutkimuksen noiden sakaroiden kulmista:

Lyhyesti sanottuna 30 asteen kulma jousen ollessa jänteellä on ideaali, mutta videosta lisätietoa matikkaraketeille.

2 tykkäystä

Ei sentään, herranen aika. Sillon ku minä teen jousta niin siitä on matikka kaukana, jätän viisaammille ja sitte sovellan heiän löydöksiään.

Viesti erotettiin uuteen ketjuun: Jousenrakentamisesta ja vähän muustakin

Vielä yksi runko hyppää messiin. Mongoli 1200-luvulta, altan tsog. Vähän prototyyppi.
Näitä jousia on helppo liimata kahvasta kiinni.
Tarvitset:
a) tammipenkin
b) painoksi 8 keskeneräistä jousta ja 4 valmista jousta


@JMenna tässä sulle tataarimittoja. Vatsaa pitkin pidempi on 133cm ja lyhyempi 115-120cm. Eli about tuommoiset mitat on valmiissa jousessa selkää pitkin mitattuna.

3 tykkäystä

Miksi penkin toinen jalka ei ole toisen liitoksen päällä? Siellä ei ole nyt tuota erityispuristusta, joten mahtaako kestää?

Se oli niin tiukka liitos että ei mahda tuntua onko puristusta vai ei.

Vedän nää liitokset aika letkeesti. En nykyään mitenkään etukäteisliimaa pintoja, urita tai mitään. Sahaan sopivaksi, ehkä puukkoa ja vähän lämpömanipulointia jos joku on vino. Mutta suoraan 20-30% liima ja kiinni.
Meillähän on kutistuva liima, siksi en purista kaikkia kiinni. Ei jänteitäkään puristeta jousen selkään ja hyvin pysyvät.

Nyt on pätevät mitat runkopuiden valmistuksesta koko kansalle.

http://www.manchuarchery.org/making-mosaic-patterned-manchu-bow
Tuohon Manchu-jouseen vois sopia tämän tyyppinen koristelu😃Ei tarvis vähään aikaan keskittyä jousien valmistukseen, kun käyttää kaiken ajan viimeistelyyn.
Tää sivusto on muutenkin aika hieno ja kattava infopaketti. Toi artikkeli missä oli testattu Enkkulonkkaria vs Manchua oli kiinnostava.

“The 82# Manchu bow, made by Wen Chieh, outperformed a well-made 128# yew longbow, shooting the same 1230 grains (80g) military weight arrow a stunning 190fps against 170fps for the longbow. This is exactly the reason why the Manchu bow used to have a bad reputation: People were testing low draw-weights that were too low and found no significant advantage in poundage pulled versus arrow velocity to justify its complex construction. The design really is made for war and hunting, to do damage with heavy arrows. They may not be the fastest bow, but no other bow design can launch an arrow that heavy, that fast. There is another catch though, the high initial draw weight of Manchu bows makes them considerably harder to pull than a longbow of the same draw-weight, but at full draw they feel similar again.”

Toivottavasti teet tuosta Manchusta yli 80# jousen😁

Jep! Tuota olen katsonut itsekin ja makeelta näyttää. Mutta siinä pitää olla sitten pätevyys liimata ja tehdä oikein. Varmaan on mahdollista turata tuo aika kivasti… Katsotaan.

Peter Dekker on aika kattavasti tosiaan perehtynyt manchu kulttuuriin ja näihin jousiin. Mutta se mikä jää vähän uupumaan on tieteellinen ote ja toisinaan mennään aika vahvasti romantisointi edellä.
Hyvänä esimerkkinä on tuo 15gpp nuolella ammuttu 190fps kronotulos. Tuommoisia lukemia ei ammuta edes moderneilla rekuilla.
Sen lisäksi että lukema kuulostaa ihan keksityltä, on myös kivoja tasalukuja satuttu saamaan, joita voi quotata useaan kertaan erinäisillä alustoilla…hmm. Testejä ei ole tarvetta tehdä uudelleen vaikka tuo heitto on 10v vanha ja mitään verifiointia sille ei vieläkään ole. :smiley:
No mulla kuitenkin on jonkin sortin näppituntuma tehdä näitä sarvijousia jo ja ei tämä kalpenemaan jää muiden rinnalla. Laitetaan kaikki peliin, kronotetaan ja katsotaan onko myytit totta! Oon valmiina myöntämään virheen jos jousi oikeasti ampuu 190fps edes 13gpp nuolella.

Semmonen huomio muuten että 82# jousi on mun mielestä vielä kevyt versio näistä. Tataareissakin tuntuu että vasta se mun 110# @32" (130cm) jousi alkaa ottaa kaiken irti materiaaleista.
Manchussa on niin paljon painoa minkä varastoida energiaa, että yli 100# mennään heittämällä.

Mikä oli vetopituus? Tai mikä näissä nyt on niin sanottu oletusvetopituus?

34" tuossa jousessa muistaakseni. Voi olla 32" myös. Pisimmät on vedetty peräti 36".

Kronoteltiin viikonloppuna Maren luona jousia, niin kokeilin sitten minäkin sitä mun 3D radan turkkilaista.
Ne nuolet ja jousi millä ammuin hikiällä ampui 218fps täydellä vedolla. N.60# @ 27,5" ja 420gn nuolet.
Sitten vielä 270gn hiilarinuolta 260fps ja yksittäinen 265fps. Lukemat nousi kokoajan, mutta kavereita syletti niin paljon että lähdettiin kiertämään eläinrataa. :wink: Heh.
Heittoa löytyy, mutta vielä pitää petrata osumista että pärjää näille LB ukoille!

8 tykkäystä

Etiäpäin, vaan nopeastihan tää käy veteraanilta!
Sahakin oli sen näkönen että on sahattu. Vesipuhvelinsarvi vetää “vähän” imuriröörit tukkoon.


Rungotkin uritin. Mutta se tuli huomattua että skyytti on kahvasta liian ohut, siihen on pakko laittaa puulättyä selkä/vatsapuolelle. Että lopulta olisi jänteiden jälkeen joku 25mm paksuutta. Ihan ammuntamukavuudenkin kannalta.


Yhteen manchuun laitoin jo sivupaloja että sain lisää leveyttä lapoihin. Eihän tommonen 40mm riitä alkuunkaan! Tulee aikamoiset mötkäleet näistä vielä. Mutta ainakin stabiilit.
Hauska paikata virheitä näin, mutta aivan salettiin toimii.

8 tykkäystä

Nyt kun katselee tuollaista konstruktiota niin puu ei oikeastaan toimi kuin eräänlaisena liimausalustana siirtäen leikkausvoimia paikasta toiseen, vetoon ja puristukseen se ei juurikaan osallistu. Keskiosan ±45 jänteet taasen siirtävät alueella myös vedosta johtuvaa leikkausta ja stabiloivat sen vääntöä vastaan. Ihan fiksu rakenne käyttöjouseksi, mutta pituusjouseksi hieman painava.

aika puuhakasta…

Tässä sitä puuhastelua vasta oli. Tai kai se on suhteellista, käsillä tehdessä aika vierähtää. Laskin että 30min menee yhteen sarveen, eli 12h urittamista. No nyt noita on!


8 tykkäystä