Nopeustestejä

Joo kyllä modernit jouset saa ampumaan luotettavasti 190fps 10gpp nuolella. Että on tuo 184fps 8gpp aika matala ja 181fps sarvijouselle suorastaan huono…
Mulla on sarvijouset vireessä useita viikkoja toisinaan, mutta silti ne ampuu aina mun ratanuolia (420-450gn) yli 200fps. 55-60# jousia pääsääntösesti.

Jos haet tältä foorumilta niin löytyy mun chronokikkailuja, myös ir-lediasennuksista. Ne auttaa mittaamisessa, sen on saanut itsekin huomata.

Tässä yksi kerta kun kronotin. Taisi olla talvella juuri ennen 3D radan kiertämistä kun mitattiin.

Se mikä tuossa minun mielestä alkaa näkyä on jousen pituus. 8gpp alkaa olla semmoinen nuolen paino missä pitää olla tiettyä sähäkkyyttä jousessa. Ei voi olla settiä paljon. Energian varastointia ei tarvita niin paljon kuin 10gpp nuolilla. Mun turkkilaiset ratajouset on 330-400g, kun paunoja on alle 70#. Jos tekisin 50# yksipuisen lonkkarin josta haluaisin erityisen nopean, tähtäisin massassa 600 gramman korville. Mitä pienempi massa, sitä enemmän settiä ja sitä hitaampi jousi. Kärjet jousessa pitää tietysti olla pienet, eli ylimääräinen massa sijoitetaan keskilavoista kahvaanpäin - jousen leveyteen.

Pituusjousia en ole kronottanut juurikaan, kun nuolet menee päreiksi. Osviittaa suorituskykyyn antaa kun kuitujousi millä ammuin pituutta, 80# @27" ampui 180gn pituusnuolta 450m. Eli mun sarvijousten mittoja. Kronottelin sitä jousta samanpainoisella hiilarinuolella, mutta en päässyt kuin 22" vetoon missä nopeutta kellotti 285fps ja nuoli katosi nurmikkoon.

1 tykkäys