Nuolien väliset erot

Välillä kuulee tarinoita nuolien välisistä eroista. Joku nuoli lentää vasemmalle tai oikealle tai alas tai ylös, vaikka nuolet olisi samanlaisia mitattavien parametrien osalta.

Itse en ole eroja eri nuolien välilä huomannut, ainakaan niin selviä, että ne olisivat olleet selkeitä. Päätin siksi viimeinkin ladata ja ottaa käyttöön kännykkään sovelluksen (My Target), jotta voisin paremmin selvittää nuolten välisiä eroja. Tuon sovelluksen avulla voin seurata, miten eri nuolet toimivat, koska pisteet taululla voi merkitä nuolen mukaan.

Parin kerran jälkeen hieman hämmentävä kokemus - nuolien välilä tosiaan on eroja. Pieniä mutta silti merkitseviä. Niin pieniä, ettei niitä huomaisi ilman isoa aineista.

Olen ampunut kuuden nuolen setillä nyt pitkään. Setti on tarkasti tehty, jäykkyys kolmen paunan sisällä, massa myös aika tarkasti mitattu. Nuolet ovat mahdollisimman identtisiä. Silti, tämän illan 120 laukauksen aineiston perusteella yksi nuoli osuu hieman alemmas ja toinen nuoli hieman enemmän oikealle kuin muut keskimäärin. Ammuin nuolet satunnaisessa järjestyksessä.

Osoittautui, että verrattuna parhaimpaan nuoleen, huonoimman nuolen pistemäärä oli keskimäärin 1,3 pistettä huonompi ja toiseksi huonoimman 0,8 pistettä. Isoja eroja lopulta, kun yhden nuolen maksimipistemäärä on 5. Yhteensä tuosta tulee 1,9 pistettä, eli jos ammutaan IFAA:n 20 jaardin 60 nuolen kierros, niin tuo ero on yhteensä lähes 23 pistettä! Toisin sanoen, todella iso ero!

Pitää vielä tutkia nuolet, että löytyykö niistä mitään eroja.

Tässä on tämän illan treeni:

3 tykkäystä

Tässä vielä parhaimman ja kahden huonoimman nuolen osumakuviot. 20 osumaa jokaisella. En löytänyt nuolista mitään eroja, mitkä olisivat selittäneet ero osumissa. Toki nuolissa oli pieniä eroja mutta ei mitään selittävää. Suoriakin olivat.

Pitäisi kyllä tehdä pari uutta nuolisarjaa ja ampua niilläkin testit.

Täytyy kyllä sanoa, että oli todella valaiseva testi, joka kannattaa tehdä, jos aikoo hallikauden kisoihin tähdätä.

Ensin paras nuoli, keskiarvo 4,2 pistettä (60 nuolen tuloksena 252 pistettä).
Toisena alas vetänyt nuoli, keskiarvo 3,4 pistettä (60 nuolen tuloksena 204 pistettä).
Kolmantena huonoin nuoli, keskiarvo 2,9 pistettä (60 nuolen tuloksena 174 pistettä).

Vastaavalla menetelmällä olen itsekin valkannut aina uudesta isommasta setistä kuusi parasta nuolta jotka laitetaan syrjään merkinnällä kisasetti.

Voi hitto! Mulla oli koko kisasetti koottu noista alimman taulukuvan
huonoista nuolista Turun kisaan. Ei ihme että ei Kulkenut!