Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Jep, tuo musta nahka on kromiparkkia…

Sotanuolia. Materiaalina koivu, halkaisija 13 millimetriä. Ylemmät kaksi on ohennettu nokkipäästä 11/32" ja kärjestä 3/8", nokkipään ohennus on pitempi. Massa vajaa 70 grammaa (1070 graania). Alemmat kaksi on ohennettu nokkipäästä myös 11/32" ja kärjestä 1/2". Massa 87 grammaa (1350 graania). Sulitus 190 mm. Punokset silkkiä ja nokeissa sarviliuskat. Ylemmät kaksi nuolta on petsattu kevyesti sävyllä “vaalea tammi”.

6 tykkäystä

Upeita nuolia! :+1: Onko kärjet mistä kotoisin vai onko itse tehtyjä?

Kiitoksia! Osaisinpa tehdä tuollaisia kärkiä itse! Ne on ostettu täältä:

Malli on se ensimmäinen, “Machine made ‘Long type 10’ steel bodkin”. Se on mielestäni kaupallisista koneistetuista kärjistä ehdottomasti tyylikkäin. Kivitestejä en ole (vielä) tehnyt, että taipuuko vai murtuuko.

Koivuvarret hankin täältä:

Sieltä löytyy koivua 10 mm ja 13 mm sekä mäntyä 10 mm ja 12 mm, pituudet 900 mm. Hinnat ovat varsin edulliset, jos ostaa vähintään 50 kappaletta kerralla. Ei tosin pääse itse valitsemaan mutta ainakin noissa koivuvarsissa laatu oli ihan hyvä. Lustonkulun takia ehkä noin 10–20 % menee hylkyyn, oksankohtia ei ollut yhdessäkään varressa. Männystä en tiedä, sitä en ole tuolta vielä tilannut.

2 tykkäystä

Kiitti!

Nyt kun kattelee, niin ei nuo koivu pyörölistat hirveästi tulisi kalliimmaksi tätä kautta, mitä K-raudan mäntypyörölistat. Pitääpä laittaa kokeiluun :+1:
Oon tuolta Slöjdistä tilaillut nahkaa jos jonkin verran mutta ei ollut kyllä mitään hajua että nuolimateriaaliakin oli tarjolla!

No nyt tuli itsekkin tilattua 50kpl koivuvarsia!

1 tykkäys

Varaudu sitten koivulla siihen, että yksikään varsi ei ole täydellisen suora, vaan niitä pitää oikoa, ehkä parikin kertaa. Koivulla tuntuu olevan ikävä taipumus vältellä suoruutta…

2 tykkäystä

Saako niitä koivuja edes suoristettua? Ohuemmat ainakin palaavat entiselleen jos kuumailmapuhaltimella yrittää suoristaa

Katotaan miten käy, kokeilumielessä ostaessa pitää olla aina riskit tiedossa :smiley: Eikä se haittaa jos vaikka kaikki olisi aivan väkkyröitä, tulipahan testattua sitte​:+1:

Samalla alkaa Gambeson edetä. 8kerrosta pellavaa, nyt eka hiha parsittuna ja fitti tuntuu oikein hyvälle!

3 tykkäystä

Tein Aapolle uuden nuolisetin, jonka testaamisen yhteydessä syntyi tarve tehdä myös uusi jousi. Ei enää vaahteraa.

Oho! Ton on pakko olla ollut lahoa. Kun eikai tuommoista rikkoa puristusmurtumillakaan saa aikaan?

Pitääpä tutkia vielä tarkemmin. Tuo oli erittäin napakka ja hyväheittoinen jousi, kyllä mahdollisen lahouden voisi kuvitella oireilleen jo muullakin tavalla. Selkälusto vaan ei ollut mitenkään paksu ja taisipa siinä tulla vähän ylivetoakin pitkään seinällä roikkuneeseen. Huono yhdistelmä.

Kyllä saa. Harvinaista, mutta ihan luonnollista syyt tuntien. Useampikin puu pitää ittensä kasassa miltein viimeiseen lustoon saakkaa ennenkuin katkea ja nuo murtumat ovat ilmeisesti olleet olemassa jo pitkään.
Yksi pihlaja sekä Jalava ovat minulla kerran kestäneet ihan viimeiseen selkälustoon asti ilman, että tilleri olisi vielä ollut ihan perseellään, mutta niin vaan silti kesti vaikkei eivät nättejä enää olleet.

“Katkesi kuin hammastikku”. Noita ei tule kovin usein, paitsi höhhöpuita kokeillessa.

2 tykkäystä

Saapu 80 sarvea vietnamista. Aikamoinen setti! Pari tämmöstä laatikollista. Jos jollakin on tarvetta niin kyllä näistä myyntiin riittää.

5 tykkäystä

Tein sitten tällaisen “Mulle ei enää vittuilla” koristeen ulko oven viereen :laughing:

4 tykkäystä

Vastaan unkarilaisella paimenkirveellä. Varsi on tehty oman pihan omenapuusta.

7 tykkäystä

Totesin, että tarvitsen Vanhalinnan kisaan uudet nuolet. Näihin tein nokkipunoksen uudella tyylillä: Hioin uran, johon upotin silkkilankapunoksen pikaliiman kera. Lopuksi hionta tasaan puun kanssa.

5 tykkäystä

Lomaa vielä pari pvää. Jereltä saatu tuomipihlaja 168 cm ja Heikiltä saatu marjakuusi 190 cm tekeillä. Jos saisi jommankumman valmiiksi Vanhalinnaan. Tai vaikka molemmat.

2 tykkäystä

Slöjd detaljier 13mm koivunuolet testissä. Ohenee nokkia kohti 7mm paksuuteen, 40-45g painosiksi tehty. Spineistä ei tietoakaan.

4 tykkäystä

Polkusorvi.pdf (79,4 Kt)

Tuommosen suunnittelin.
Onko porukalla kokemuksia kyseisestä vekottimesta? Käyttötarkoituksena olisi tehdä esimerkiksi nuolibluntteja ja työkalujen kahvoja ja kaikkea muuta.
Yritin tehdä mahdollisimman halvan systeemin tästä.

1 tykkäys