Malttia, malttia....

Karkean numeroiden pyörittelyn jälkeen - jos saat sille 300 graanin pituusammuntanuolelle noin 220 fps:n lähtönopeuden, niin 300 metriä pitäisi mennä rikki, jos kaikki on muuten kunnossa.

Itse ammuin aikoinaan ennätykseni 274 metriä 334 graanin bulletwood-nuolella, noin 60-paunaisella laminaatilla, samalla, jolla tuli uusi ennätyskin tehtyä.

Mun mielestä tämä keskustelu/väittely on just hedelmällistä. Väitetään ja annetaan vastaväite perustein. Kyllä! Toki foorumi on kiva minun kaltaiselle riikinkukolle ja tyhjän veistäjälle esitellä jousen kauneutta ja nättiä vahapintaa kuvin, mutta itse pidän keskusteluista eniten. Kun vain pysytään aiheessa eikä mennä sohlaamaan typerästi henkilökohtaisuuksia sinne sekaan.

Just näin! Kunnon väittely on ihan parasta jos vain pysytään asiassa, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin.

Aiempiin viesteihin palaten, nyt vasta hoksasin, että Tuukka kirjoitti jaardeista. Luin sen koko ajan metreinä… Joo, kyllähän 300 jaardia 300 graanin nuolella ja 60 paunan jousella menee. 300 metriä vaatii siis karkeasti tuon 220 fps:n lähtönopeuden.

1 tykkäys

Olikos suomessa nyt peräti 7 yli 300y ampunutta?
Vilppola (+8 kertaa), Haverinen (2?), Reinikainen (3), Lindfors (1). Nyström (2?), Reiniaho (3?) sekä Pohjolainen (1)

Tässä kaikki yli 300 jaardin kilpailutulokset. Yhteensä 14 tulosta ja 7 eri ampujaa. Tämän tilaston lähtökohtana on, että joka kilpailusta on siis yhdelle ampujalle vain yksi tulos.

300%20jaardiset

Kaikkien aikojen ranking-listalla Emil nousi yhden pykälän sijalle 6. Ei muita muutoksia viimeisimmän kisan seurauksena. Mukavasti erottuu tämä vuosi edukseen tässä uusimmassa ranking-listassa! Peräti viisi kuudesta parhaimmasta tuloksesta on tältä vuodelta.

Mukavasti kilpailu on koventunut. Nähdäänhän se muidenkin urheilulajien saralla, yksi kun ylittää tietyn haamurajan, muut seuraa heti perässä! Vai sopiikohan se nyt tähän tapaukseen, kun suurin parannus tapahtui saman kisan aikana…
Millä kamppeilla Emil ampui nyt tuon uuden 275m?

Laina vehkeillä.

lainavehkeillä ammuttu tulos ei ole mielestäni ampujan tulos. kaikki pitää olla omaa; nuoli, jousi ja jänne.

1 tykkäys

Konstantinopolin jousiampujain killassa alimpaan luokkaan kuuluivat ne pituusampujat, jotka ampuivat pituutta 900 - 1 000 geziä eli 557 - 619 metriä. Tähän pitäisi turkkilaistyylisen pituusampujan yltää.

Niin ja aikanaan kun ammuttiin tosissaan puujousella pituutta, ampuivat juniorit ja naisetkin yli 300 metriä. Vähintään tähän pitäisi miespuoleisen pituusampujan yltää.

Pitää ymmärtää mistä liigasta puhutaan, se että alimpaan luokkaan kuuluvat ampuivat yli 557 metriä ei juuri kerro mitään muutakuin sen että näin tosiaan oli. Paljonko oli pituusampujia näiden tulosten alapuolella? Mikä oli koko lajin näkyvyys ja kiinnostus maassa? Mikä oli harrastajapohja? Lajin rahoitus?

Kovaa provoa Tuukka, kun minun mielestä ensiksi pitäisi ampua itse “hieman” pitempiä kaaria ennenkö alkaisi muilta odottaa jotain 500m tuloksia. :slight_smile:

Meikäläisen paras 234m parin kuukauden aikana tapahtuneella hetkittäisellä panostuksella. Hyviä jäykkiä ja tiheitä mäntyaihioita on kohtuu määrä hyllyssä odottamassa seuraavaa inspiraatiota. Ja lisää tulee. Samoin hyviä jousiaihioita on kuivumassa, eilen myös löytyi viidakosta taatusti aito hyvä puistosyreeni mistä saan ainakin yhden aihion talteen kuivumaan.

Jonakin päivänä pohjoisesta tuulee niin kylmä puhuri suorien yksipuisten luokkaan että laittakaapa pitkä kalsarit jalkaan kun kisoihin tulette…

1 tykkäys

Ymmrtääkseni yli puolet kaikista huippu lukemistani ennätyksistä on tehty jonkun muun valmistamilla vehkeillä. Muistaakseni 5 Monuksenkin ennätyksistä on muiden tekemillä jousilla. Mies itse tekee usein vain nuolet.

Turkkilaisen pituusammunta-aikakauden jälkeen yli 500 metrin tulokset ovat vähissä. Onko kukaan muu ampunut yli 500 metriä luonnonmateriaalijousella kuin Don Brown vuonna 1995?

Hyvää tekstiä Simolta tuo, ettei väittelyissä kannata voittaa inttämällä ikuisuuteen.

Itse olen esim. “väitellyt” täällä foorumilla lauotusta välittämästä, “että 80cm jalkajousen kaari voi olla ihan yhtä hyvin käsijousen kaari”.

Ei se aina noin mene. Historiaan katsottuna suurin osa jalkajousen kaarista liikkuu kyllä pauna-alueella, mitä kukaan tällä foorumilla ei käsijousien tyyliin kykene vetämään.

Siltikin se on juurikin tuo turha inttäminen mihin tietokoneen takaa voi helposti sortua ja vieläpä anonyymisti. Termi “maltti” on tällöin paikallaan omastakin mielestäni.

itse arvostan ammattilaisten kommentteja (mitä suurin osa tällä foorumilla onkin esim Reiska ja Jere) mutta satunnaiset huuliheitot voi jättää saunan taakse. :slight_smile:

Foorumillehan saa kirjoittaa kuka tahansa aloittelijasta konkariin, jolloin varsinkin aloittelijoiden kanssa ei kannata turhaan alkaa väittelemään. En tosin itsekään ole lähellekään vielä jalkajousiammattilaista, mutta foorumi on siltikin parhaasta päästä mitä tulee oppimiseen (ulkomaisten sekametelisoppafoorumien sijaan).

Rauhaa.

Eipä mennyt ihan noin. Sanoin viestissäni, että 80-senttinen jousi voi yhtä hyvin olla käsi- tai varsijousen kaari.

Teoriassa kyllä, mutta usein käytännössä ei. Suurinta osaa historian jalkajousista ei ihan kuka tahansa kylähemmo käsin tule vetämään, vaikka kaari olisikin sen tasan 80 cm - vaan jalkajousia viritetään erilaisin apuvälinein, goat’s foot lever, windlass, qranequin, gaff lever yms yms.

^ juuri ylläoleva väittely on mielestäni sitä kuuluisaa inttämistä, mutta antaa olla. :smiley:

Jousi on jousi paunoilla kuin paunoilla, mutta käytäntö on aina ihan eri varianssi kun katsotaan jalkajousen ja käsijousen tehosuhdetta - jalkajousi on musertavan paljon heikkotehoisempi.

Kyllä välineiden pitäisi olla itse tehtyjä, jotta voidaan puhua henkilön XX pituusammuntatuloksesta. Jousen- ja nuolentekijöiden maailmassa kun ollaan. Ei maratonillakaan hyväksytä sitä, että joku muu juoksee 20 km ja XX juoksee sitten vain sen lopun eli 22,195 km. Pelkkä ampuminen ei ole kiinnostavaa, eikä riittävän haastavaa. Arvostus syntyy siitä, että tulos on totaalisesti omaa tekua.

2 tykkäystä

Sano tuo sama vaikka autokilpailuissa tai mäkihypyssä tai ihan vaikka 100m pikajuoksussa… Voi varmuudella sanoa että nykyään ei varmasti ole enää seim noissa piireissä elossa niitä jokta omat välineensä fiksaa vaan sitävaeter on suunnettelijat, insinöörit ja ihan vaan valmistajat.
Juoksussa tuota lausettasi voidaan käyttää nykykilpailijoissa kenkien merkitykseen ja mollata jokaista joka ei tee joko itse kenkiään tai juokse paljain varpain…

Se on omat piirit ja arvostuksensa kummallekkin lajille jossa toiset tekee itse ja toiset lainaa…

Nojuu ja jos joku ampuu esim. 400m rikki puunuolella niin on se nyt helvetin kovaa tekemistä silti, oli omilla tai muiden välineillä.
Saa käydä kokeilemassa jos pitää tätä liian helppona. Voin antaa lainaan 110# turkkilaisen ja täyspitkän kevyen pituusnuolen.