Vuorijalava 100# +

Joo terve. Jännekorkeuteen viritettynä löysällä jänteellä mentii jossain 90 paunassa.

Laukku vaa’alla vaikea mitata mutta suunnilleen tuollaisella vedolla se käsissä ja jaloissa vetämällä näytti 90 :thinking:

Edit, jousi jänteellä. Nahka laput toimii pirun hyvin

3 tykkäystä

Hyvä hyvä! Oikealta keskikodasta vähän pois ja uus veto!

Joo no on siellä tuolloin 130 paunaa. Vetoa tuossa joku 24"?

Mittasin nyt että 20" vedolla on tasan 90 paunaa.

Ei puhettakaa että jaksas vetää tätä :stuck_out_tongue_winking_eye:

Pelottaa tuo pellava jänne että kestääkö

Jaa, että oikein pellava! Kuinka paksu? Kuinka monta säiettä? Onko luupit vahvistettu? Minkä merkkistä?

Ei ole varmaan mitään mitään iloa vetää jousta vireeseen ennen kuin näyttää 20" vedolla alle 80 paunaa tjsp. Turhaa saat settiä. Jos siitäkin lähtee kipuamaan niin helposti mennään 110-120 paunaan.
Lopussa tulee paunoja jos ei nyt kurita.

2 tykkäystä

nyt vaan vetoreenii joe gibbs tyyliin.

Pellava pellava en minä muuta käytä !!

Bockens aivina. Sitä ohuempaa. En muista nyt lukuja.

46 säiettä. Paksuutta 3,5mm.

Ei vahvistettu

Punnitsin jousen. 938g piti tilleröinti nyt lopettaa mut vähän toi mutka alko jo kummittelemaan että alkaako ottaa myötä käyrää. Tutkitaan

1 tykkäys

Okei, no mä tässä jo aattelin että ahnehditaan nyt kaikki mitä saadaan tähän mutta ootko sitä mieltä että ei kannata moisesta haaveilla nyt sen suurempia paunoja. Kyllähän tästä vielä minun tilleröinnissä tuppaa paunat tippumaan toki…:stuck_out_tongue_winking_eye:

Ainahan jousen voi tehdä, mutta jälkikäteen ajateltuna mulla ei hirveesti oo ollu käyttöä noille viidelle +130 paunaselle jouselle mitä oon tehny. No yks on Mikolla treenissä.

1 tykkäys


Laitetaan tähän väliin nyt sitten vähän tekovaiheista kuvaa kun kerta ketju ihan tehdään. Tossa sarvet. Mitat aikalailla MR sarvinokista. Vertasin luurin näytöltä ihan kun zooomas mitta suhteen kohdalleen. :grin: Tosiaan tosaa se viritys naru. Hirtto silmukka toisessa päässä pitää samalla jänteen urassaan ja toinen on lenkki joka liukuu tarvittavan pitkälle ja sitten leveällä haara asennolla kiristys ja avot. Ei tarvinnut tupla uria

Nyt mennään tän näkösenä eteenpäin… to be continued

6 tykkäystä

Punane näyttää vielä täysin suoralta. Vihree taipuu jo mutta saisi taipua enemmän ennen kuin vedät pidemmälle.
Kyllä tuosta hyvä tulee! :+1:

1 tykkäys

Elegantit muodot. Vaaleet nokit sopii.

Tuo punainen kohta näyttäisi ainakin pikkasen refleksiseltä. Hämääkö vähän?

1 tykkäys

Joo👍 toi kahva alue on alunperin ollu inan myötiksel ja just tuo punasen loppu ja siitä ulospäin on pienellä reflexillä. Oikeessa lavassa taas oli isompi reflexi keskivaiheilla ja sitä höyrytin pois ja nyt se jumppaantu lähes kokonaan pois ja sitä keskivaihetta kevennellessä tuo kahvan alue alkoi olemaan liian jäykkä. Eli takas alkuun ja paunojen tiputteluun. Kahva nyt ~31mm paksu ja leveyttä se vähän päälle 40.

Käteen ihan kyrväkkään tuntunen jousi !

Tässä lähtökohta. On toisinpäin kun uudemmissa kuvissa.
Vähän on kierrettä toisessa lavassa ja se hieman “pyörii” kun jousta vetää. En tiiä onko siitä pidemmällä vedolla sitten ongelmia. Se vaan tekee jousen selän matkalla pientä kaarta ja kärjestä sekä kahvalta on suorassa. Sitä on vähän paha alkaa oikomaan.

Minäkin teen vain lattiatilleröintiä kunnes jousen saa väännetty jänteelle. Jossain vaiheessa koin pitkän jänteen täysin tarpeettomaksi. Pitkä jänne myös näyttää lapojen kärjet paljon jäykemmiksi kuin mitä ne oikeasti ovat.
Tärkeintä on mielestäni se ettei tapuvien lapojen paksuus kahvasta kärkiin päin mennessä missään kohdassa kasva.

Aivan, enpä ole hoksannut.

Mä olen nyt alkanu lähestymää alussa sillä että kärjet on reilusti paksummat ja tekee ne ihan sit viimesenä. Sain sillä vähän kontrolloitua paunojen tippumista :grimacing:

Periaatteessa järkevin olisi laittaa pyöreä tilleri lonkkariin. Siitä sitten muuttamaan elliptiseksi mikäli settiä ei tule. Näin ei ainakaan vireeseen laittaessa tulisi että hupsis. Jäykissä 100+ lonkkareissa tuppaa rasitusta kasaantumaan.
60 paunainen lonkkari on 30mm leveä, miksi ei 120 paunainen ole 60mm? :smiley: Siitä voi verrata missä pyöritään rasituksilta…

1 tykkäys

Tämäkkä ja seksikkään oloinen peli tulossa!

1 tykkäys

Ethän missään vaiheessa vedä yli tavoitepaunojen? Rasittuu selkä vain turhaan ja virunee myös enemmän.