Vuorijalava 100# +

Minä poika otin ja vein hevosen jäälle ja päätin yhden jallun veistellä aluillee… kyllä keli on kuin morsian

8 tykkäystä

Tunnin tulos. Sitten tarjoomaan sikliä ja tilleripuuta. Aika halko. Ei taivu montaa senttiä 116kg elo painollakaan :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 tykkäystä

Mitkä on kahvan mitat?

34mm paksuus ja 42 leveys. Pituutta ois tulossa se 2 metriä

Paunat jonnekkin sinne 100 tietämille olis tarkotus saada

Epäilen että olisi nyt jossain 130-140lb paikkeilla. Aiotko paahtaa jos ottaa myötistä?

Katsotaan. Just höyrytin ylimääräistä reflexiä pois :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mä en edelleenkään ole tolla paahtamisella saavuttanut ihmeitä niin en usko että alan tekemään mitään jos saan toimimaan.

2 tykkäystä

Kuinka pitkään höyrytit?

Jonkun 20 minuuttia. Hella hohkaa hyvin koko lapaan lämpöä viel.

Äiti, mä en saa tätä jänteelle…

3 tykkäystä

Punnerra lapsi! PUNNERRA!!

Tuplauranokit ja viritysnaru. Noin minä niitä ”vain” 80 paunaisiani nykyisin rakentelen. Pitkässä tillerinarussa on nahkatupet ja se avulla pääsee esitilleröinnissä niille tienoille, että saa normimittaiseen jänteeseen vaihdettua, kunhan ne tuplauranokit ensin kiinnittää ja muotoilee alustavasti.

Juu pakko se on tehdä. Kyllä tuon edeltäneen lonkkari vetää käsin kevyesti. Tarkistin eilen että 32(!) Paunat on siellä 84 paikkeilla.

Tämä on sitten vissiin vähän jäykempi :grimacing: selkä ei nimittäin tykänny eilisessä punnerruksessa

1 tykkäys

Alkustressin yli kun pääsee niin jalava notkistuu jonkin verran. Tilleri puussa jumppailu on hyväksi.

Niijoo. Sitä vois kyl viel kokeilla !

Juu ja Steve Gardner sanoo että kun löysällä (pitkällä) jänteellä tilleripuussa vetää 28" vedolle asti, paunat on samat kun jos laittaisi jousen vireeseen ja vetäisi 28".
Itse olen havainnut samaa, kannattaa kokeilla.

Mikäli viisari siis näyttää 100 paunaa 20" vedolla, voi ratketa syy miksi et saa vireeseen. :smiley:

1 tykkäys

Tämän olen kuullut ennekin, mutta koskaan en ole kokeillut. Omat jumppa jänteeni ovat yleensä sen verran pitkiä, että niissä saa vetää sen 10" pitemmäälle kuin lopullinen veto (koska löysä jänne on oikeasti täysin löysä…)

Tuo Gardnerin sanoma on aika lähellä, mutta en tekisi, enkä tee, niin. Tämä siksi, että lapojen taipuma ei mielestäni ole ihan sama, jos tilleröi löysällä loppuun saakka. Olen pitkällä jänteellä vedellyt yleensä niin, että lapojen päät menevät jonkun verran yli kireän jänteen tason (= oma “fistmele”) ja sitten vaihdan. Ennen viilasin puuhun tuplaurat, mutta nyt olen alkanut luottamaan itseeni sen verran, että istutan sarvet ja esityöstän ne ja jatkan sitten tilleröintiä.
P.S. Minulla löysä jänne on säädettävä ja mitoitan sen juuri sen mittaiseksi, että sen saa pingotettua paikalleen kepakkoa taivuttamatta.

Jep, mäkin tykkään tosta tyylistä et tilleröin pitkällä jännekorkeuteen ja sitten jänteelle. Käytän 3mm laatoittajan saumanarua tilleröinti jänteenä ja hirtto solmuja. Käteävä kempuroiden jousten kanssa kun jänne ei ainakaan karkaa urista.

Tämä olis nyt siinä jännekorkeudessa aika hyvin ja sarvet liimattu ja sivu nokeilla varusteltu. Aattelin vielä kokeilla tehdä viritys narun siten että kummassakin päässä on nahka laput lenkin sisässä joilla sitten virittäisi jänteelle

Ei tietenkään taipuma ole sama. Ajatus olikin kartoittaa paunoja, kun Mika ei saanut jousta vireelle.

Tarkka kaveri varmaan oppii vertaamaan löysän jänteen taipumaa lyhyeen ja näin voi tilleröidä jousen lähelle lopullista jo pitkällä jänteellä.
Itse vedän lattiatilleristä suoraan jänteelle. Sen verran on taivutellut jousia että jos ei aivan limiteillä ole tai pituusjousi tulossa niin ei maksa vaivaa.