Joo, jos tarkkoja ollaan. Puhutaan “träppäämisestä”, “trap” englanniksi, eli trapezoidi muodon hakemisesta. Tasaselkä (vaikkakin kapeampi) on vahvempi kuin pyöreä. Jousitaiteilijat hakee pyöreitä muotoja… tasapinnat on tehokkaita.
Voisitko selittää mitä tässä tapahtuu? Millä perusteella sanot että noin käy?
Millä logiikalla selkä vahvistuu pyöristyessä, mutta vatsa heikkenee pyöristyessä?
Alkaa olla vähän ikuisuusaiheen tynkää tässä. Minun mielestä - ja lukuisien omakohtaisten havaintojen mukaan vatsa ei ole kovemmalla puristuksella, vaan päinvastoin.
Tässähän on hyvä paikka katsoa, tuo mun 155 paunainen jalava jonka annoin Mikolle viime kesänä, on nimittäin todella pienestä runkopuusta tehty. Ja selkä kovalla kruunulla. Onko siellä murtumia, settiä, pintapuun heikkouksia, vaikka mitä hokkuspokkusta? Ok ymmärrän että puuaines voi olla epätasalaatuista oksien ja rungon välillä, mutta oma kokemus näyttää sen olevan vähemmän vaikuttava asia.
Joten kun tuo jousi tehtiin, ei siinä pituutta lisäilty ja muuta manailtu vaan jätettiin leveyttä! Pituuden lisäys ei auta rasituksiin, vaan oikea leveys. Sillä tulee massaa joka voi tehdä työtä.
Itseasiassa silti tuo jousi on jopa pienimassainen mun mielestä. Mitä jouselle kuuluu @Mikkolaht ?
Samaa mieltä, aika huoletta voi vedellä. Mutta puristusmurtunut jousi on jo hiipumassa pois. Vammat pahenee ajan mittaa. Eikai kukaan sellaista jousta kenellekään esim. myymäänkään alkaisi?