Varsikone

Että jos osallistuu seuran kisoihin niin niissähän yleensä maalaillaan nuolia neonilla jne. Tuossa senssin jousessa oli juuri tuo nuolen peräpääkin maalattu, mikä värjäsi virepyörän niin kuin minullakin. Lähti vain pienellä hionnalla, pitkässä juoksussa leventää virepyörän kynsien väliä, ei hyvä. Itse en kyllä haluaisi tuollaista Senssin tasoista kapinetta pilata jos ei ole kiveen kirjoitetun pakollista. Toinen riski saattaisi olla hiilen tai muun väriaineen hankaus luuhun mikä alkaisi värjäämään luuta/sarvea yms. Maalaisjärkeä saa käyttää, jos haluaa pitää jousensa priimakunnossa. Nuoliin voi kirjoittaa vaikka nimikirjaimet ilman että maalaa.

Aika samoissa mitoissa ollaan. Mulla kokonaispituus 32cm, josta puuta 30cm. Painopiste on välillä 18,5-19.2 cm nokista. Voisi jossain välissä testata vaikka 5cm pidempää…

1 tykkäys

Eli sinullakin painopiste on alle 1/3 kärjestä. Kuinka lentävät?

Jos kaipaa näkyvyyttä vaikka vasaman etsimiseen maastosta, niin voi laittaa esim. kirkkaan punaiset sulat. Valkoinen erottuu myös metsässä hyvin, paitsi tietenkin talvella.

Kai tästäkin voi jotain päätellä. Varret pyökkiä ja ylin koivua. Kärjet noin 17g ja tuo tudor on 12g (ainoa varma tieto…) Loput rikki tai ilman kärkeä.

2 tykkäystä

Elokuussa ennen liedon kisaa 60 nuolta ffaa 163 pistettä. Paras sarja 20p. Eli ihan luotettavasti. Tuloksessa alkoi olla suurin virhe heilunta tai alas painuminen laukaistaessa.

1 tykkäys

Hienoja nuolia reinikka. Minulla on toiminut myös noi peräpäästä pyöristetyt puusulat. Osuu tauluun ilman ongelmia. Onkohan mahdollisesti peräpäästään väpättävä kolmiomainen puunuoli ongelma?

Takapään viistoon leikattua mallisia on käytetty ihan riittävästi histirian sivuun joten kyllä se toimii. Itsellani oli muutama mutta ne ovat rikki kun menivät taulusta läpi ja osuivat puuhun.

Samoja ongelmia minullakin.

Sama kartio, mutta olastuksella.
Onko yhtään nätimpi?

7 tykkäystä

Ihan hyväksyttävä on jo!
Vielä kun saat joskus taottuja kärkiä niin parempi :smiley:

1 tykkäys

Tuosta saa edullisesti taottuja kärkiä jos ei ole mahdollisuutta takoa. Käy hyvin myös varsijousen nuoliin ja voi vielä hioa lyhyemmiksi jos haluaa. Itse ostin noita Turun keskiaikamarkkinoilta muutama vuosi sitten.

Eivät ole taottuja vaan hitsattuja putken varsia.

Nojoo, taitaa olla kärjet taottu ja loput hitsattu putken pätkää. Rebar-tangostahan on helppo takoa noita kärkiä, sitä kun saa hyvin varustelluista rautakaupoista ympäri maan.

Noissa kärjissa ei ole mitään taottua. Putkeen hitsataan umpipala ja se hiotaan koneella muotoon ja käytetään kuumentimen kautta jolloin pintaa voidaan vähän naputella kivoja jälkiä ja sitten maalataan mustaksi.
Tämä on se prosessi millä noita halppiskaupan kärkiä tehdään.

Noita kärkiä on montaa eri tyyppiä ja niitä löytyy lähes jokaisesta nuolitarvikkeita myyvästä verkkokaupasta. Luultavasti jotain Kiinan-tuontia.

Itse ajattelin tehdä näitä mitä ruotsin museossakin, tökätään vaan rauta suoraan nuoleen. Säästyisi takomiselta…

Wanuntahepo on puhunut, eli onnistuin pääsemään hetkeksi sorvin ääreen. Muotoilu siis mahdollistaa sulkien nyörityksen niin etteivät langat hankaa tukkia vasten.
Kolkkia sitten ensi kertalla.

Nyt vaan tarvitsisi tököttiä sulkien kiinnitykseen. Olisiko kenelläkään myydä minulle tuohitervaa?

3 tykkäystä

Ei valitettavasti ole, tuohon projektiin vaikka antaisin riittävän määrän.

Tuli vain muuten metiskeltyä ainetta ja ilmeisesti se on kotoisin tuohen suberiinista, joka on ryhmä vahamaisia aineita, niitä on noin kolmas osa tuohen kuivapainosta. Hyvin vettäpitäviä vahoja. Nillä olisi muutakin käyttöä.

1 tykkäys

Perkule kun tämmönen oli tänne unohtunut. Pitkään kummitellut mielessä että tämmöinen jyrsinsetuppihan se pitäisi olla ja miksei itsellä jo ole. Nuolivarsiahan saa kaupasta ja aika paljon kertyy huomaamatta “alennuksista” lisää. Mutta entäs erikoisempia, saarni, tammi jne keppejä. Plus jos haluaa kovapuuliimattuja varsien päitä saada nopeasti pyöreäksi.

Tein tilausta aliexpressistä tämmöiselle kärjelle, koska vanha konkari vinkkasi:
Itseasiassa otin myös kokoa isomman. Luulisi leikkaavan vähän rivakammin vartta? Mitä mieltä oot @Juri ?
image

Muutenhan toi sun jigi on just eikä melkein. Paksu peltilevy on täydellinen “kiillottaja”, kun messinki-inserttejä 11/32 kokoon on aika vaikea löytää. Myöskin mikä ärsyttää yhtään pidemmässä holkissa on se että nehän tuntuu olla hiton vaikea saada täydelliseen linjaan.
Syöttöreikään saa putkiosastolta 1/2" messinkinipan joka pelittää just kivasti jos syöttövarsi on 3/8" eli 9,5mm paksu. Se on kulmasta kulmaan 1/2". Tosin tässäkin voisi peltilevy toimia paremmin, koska tyydyttävä linjaaminen on paljon helpompi.