Tuo kovera jyrsimen terä näyttää kyllä hyvältä, voi olla että syö nätimmin kun on jo valmiiksi lähellä muotoa. Vaatii tosin systeemiin vähän erilaista rakennetta kuin minulla kun on noin lyhyt. Minä käytin normaalia pidempää terää.
Peltilevyssä on myös sellainen jippo että poran ulosmenopuolen metallijäysteet leikkaavat ja siistivät varren juuri reikään sopivaksi. Poranteriähän saa 0,1 millin välein ja myös tuumamittaisina tietyistä erikoisliikkeistä.
Tämmöistä sain aikaan. Eli jyrsin kiinteästi pultattu vaneriin. Jigi siirtyy saranan varassa (pultti) ja hienosäätö asettuu siipimutterilla. Sain heti tokalla ajolla aika tarkan lopputuloksen. 8,5mm reiät peltilevyissä, sisä ja ulko, jolloin tulee 8,35-8,45 varsi näköjään.
Onpahan hyvä. Päätin vielä tilata alas leikkaavan spiraaliterän jos se tekisi vielä himpun verran puhtaamman leikkauksen. Tämän kaltainen: Trend Spiral Down Cut Router Cutter 8mm (8mm Shank) | Axminster Tools Europe
Toki ei ehkä ole edes mahdollista parantaa tulosta, niin siististi ajoi jo nyt.
Mikä näissä kiehtoo, kun ostovarretkin on hyvin saatavilla? No yksinkertaisesti monien kauppavarsien surkea syykulku. Varret katkeaa herkästi osumasta ja jos heittää hylkyyn suoraa, tulee kauppavarrelle yllättävän paljon hintaa. Pakko olla jäljelle jäävien varsien hinta 2 euroa jos tarkalla kammalla käy läpi.
Huono syykulku vaikuttaa myös suorana pitämiseen ja huonoon höylättävyyteen. Barrelointi on työläämpi tehdä.
Mikäli kovapuuvarsia liittää, on se helppo jyrsiä pyöreäksi tämmöisellä jigillä myös.
Ois siistiä lähteä jossakin vaiheessa valkkaamaan priimaa tyvikasvua jostain ja tehdä deluxe varsia… Vähän Chris Boyton tyyliin.
Tämä lienee se hankalin osuus nuolivarsien teossa?
Meiltä kaadettiin taannoin iso kuusi pihasta ja pyysin metsuria säästämään pari metrin pätkää tyveltä. Vaikka olivat oksattomia niin “yllättäen” halkoessa paljastui sisäisiä oksia ja niistä aiheutuvaa mutkaa syyskulussa. Ajatus siis tehdä lohkovarsia mutta se on vielä yksi niistä lukuisista keskeneräisistä projekteista. Ei yhdessä isossa pöllissä lopulta paljoa ole priimaa materiaalia. Pitäisi päästä valitsemaan oikeasti vanhoja ja pitkään oksattomina kasvaneita tyvitukkeja. Jos siis hyviä nuolivarsia aikoo tehdä. Eikä siitäkään materiaalista vielä tiedä, että mikä on valmiiden varsien jäykkyys/paino-suhde. Mutta kiva olisi tosiaan joskus tehdä nuolivarsisetti tai useampi lähtien tukista.
Mulla on tuttavalla yhden miehen yritys ja joku suomen isoin traktori (en vitsaile) jolla kaataa ja nyhtää isojakin pihapuita pinoon. Pitääkin ehkä ottaa yhteyttä että vieläkö on tarjolla niitä 60cm halkaisijan kuusia.
Vaahterakuutio päätyi mulle saman kaverin kautta.
Miksei kävisi ihan jostain lautatarhastakin katselemassa puuta, pääsee vähän oikotietä hommiin. Ei syykulun ihan paperipinkkaa tarvitsisi olla, mutta edes suoraa ja tasalaatuista. Sitä saattaa valikoida yllättävän helpollakin.
Jos tollasta kuusta löytyy (lähes) oksattomana niin kiinnostaisi itsekkin vilkaista . Hienon vempeleen oot rakentanu!
Katsotaas, varmaan jossakin vaiheessa lähden kyselemään.
Tänään tuli tän varsisorvin kanssa vähän ongelmia. Sain säädettyä ensin kohdilleen, sitten kun työnsin toista vartta niin eikös jo jotenkin säätö ollut perseellään. Joku yksityiskohta tossa kusee. Systeemi on kuitenkin niin jämäkkä että vaikea nähdä säädön lipsuvan jostain kohtaa. Pitäisiköhän terän jälkeinen kiillottava metallilevy olla sittenkin terän puolella kuten Jurilla…
Lopulta koko vehje poltti varren kiinni puupalikoihin ja jos taas sääti lisää leikkausta, tuli joku 5mm hammastikku ulos.
Nimenomaan terän puolella ja porauksen jäysteet vastaanottamassa tulevaa varsiaihiota. Eli optimissaan jyrsijän terä tekee noin hiuksen verran paksumpaa vartta, jonka peltiin porattu reikä viimeistelee.
Säätäminen on kyllä pirun tarkkaa. Voi olla että että ilman kosteuden muutokset, taikka ties mitkä auringon pilkut vaikuttavat asiaan.
Kun mulla on tuo puupalikka terän jälkeen 9mm, sitten tulee 8,5mm teräslevy. Eli ei se puuta vasten hinkkaa. Mutta ikäänkuin voi olla hyvä että se tukipiste varren pyörimiselle on mahdollisimman lähellä jyrsimen terää.
Oliko sulla tuo sisääntuloaukko tiukka varrelle?
Eniten mua hämmenti että siis todella sain pari ihan priimaa vartta, kuten tuolla aikasemmin mainitsin. Ihan ongelmitta siis mutta sitten säätö katosi?
Minulla sisääntuloaukko on tiukka neliskanttiselle varrelle. Peltireiän jälkeinen reikä on myös tasan se mitä tavoittelen, 12 mm.
Huomasin myös että säätö ei pysy aivan samana eri päivinä, vaikka ei itse tee mitään muutoksia. Parempi kai vaan pumpata kerralla niin paljon vartta kuin jaksaa.