Varsijousia

Kaiken maailman hakkaaminen on epäsuosiseltavaa kaikelle aineelle jossa rakenne on kuitumainen. Pinnan kuidut vain rikkoutuvat helpommin ja lopulta törröttävät ulos…

Hainnahka on enemmänkin renesanssin aikainen työkalu kuin keskiaikainen. Siis kyllä sitäkin käytettiin, mutta vähän harvassa kyllä oli toilloin muualla kuin välimeren alueella.

Oletko koskaan kuullun puleeraamisesta?
Idea on siis vähän voimaa käyttäen painaa työstettävän esineen pintaa kyseista materiaalia kovemmalla esineellä.
Jos työstää vaikka pihlajaa niin koivu käy hyvin ja jos vaikka tammea niin vaikka luun pala.
Suosittelen tutustumaan.

Uutta tukkia.

Joo o. Laitoin vallilalle pyynnön 8 millisestä jousilatasta, saa lähemmäs 200 paunaa sitten. Luita en kehtaa tuolla puutyöpajalla nakertaa, sillä luupöly on ikävänpuoleinen juttu. Kesällä työstän sitten ulkona hengityssuojainten kanssa.

Itse käytyn ihan perus imuria ritilä suojan kanssa kun tarve vaatii. Muutoin hioskelen aika suuria määriä ilman mitään puhaltimia. Viilat on mun pääsääntöiset työkalut.

Miksi tuo ruuvi?..

Ruuvi on reinforcing pin. Estää halkeamien syntymisen kaaren alle tukkiin, koska ammuttaessa kaari haluaa painua aina vähän alaspäin. Ruuvi juntataan tukkiin niin, ettei ole vasaman tiellä. Noh, onneksi tammi kestää muutenkin.

Luulenpa, että mitään halkeamista ei tarvitse pelätä missään alle 300lb kaarissa jos suoraan jousen takana ei ole isohkoa koloa…

Noissa malleissa on ylä sekä ala palaset joten siksi vahvistin.

On muuten erilaisia nuo mehiläisvahat mitä kaupoista saa. Käytän nyt sellaista keltaista vahamaista, enkä sellaista kevyttä valkoista haisevaa tököttiä. Sulatan kuumailmapuhaltimella pintaan ja kiillotan rätillä.

Kaariköysinä toimii vahva 3mm sisalnaru. Suurin virhe on tehdä noita tavaratalojen/askarteluliikkeiden juuttinaruista, eivät kestä vähänkin isommissa paunoissa. En ole löytänyt riittävän vahvaa hamppunarua näihin. Kaariköydet vahaan myös kosteussuojaksi.

Mikä on tämä “kevyt valkoinen haiseva tökötti”?

Tuollaista käytin aikaisemmin

mehilaisvaha

Tuollaista käytän nyt

Tämä jälkimmäinen on huomattavasti miellyttävämpää käyttää kun ei haise lähtökohtaisesti kuin siansaksa.

https://www.domusclassica.fi/tuote/mehilaisvaha-0-33-l/860-077-1/

Avasinkin, että jotain tuon tapaista sinulla saattapi olla.
Tämä tuote on ilmeisesti vain sisä käyttöön ja on aivan varmisti sekoitus muitakin aineita.
Lause “ei kuitenkaan kosteissa tiloissa tai ulkona käytettäviin tuotteisiin.” on jo itsessään täydellinen varoistus kolmio.

Puhdas mehiläisvaha haisen vain hunajalle.
Itselläni on muutamissa jousissa vain yksi kerros ja en ole ainakaan huomannut mitään näissä mitään poikkeavaa vaikka olen syksyn sateillakin niillä ampunut. Jotkin vahat jättävät vaaleita läikkiä pintaansa vesipisarista. Tästäkin voi vetää jotain johtpäätöksia vahan kosteus herkkyydestä, mutta usein nekin läikät ovat silti sen verran pinnallisia, että pari pyyhkäisyä sormella ja ne ovat tiessään.

Laittakaa ihmiset viestiä jos on hirvenluuta lisää myytäväksi…Mielellään jo valmiiksi rasvatonta!

Ihmiset älkää lämpökäsitelkö teräskaaria mututuntumalla niinkuin minä…turvallisuus ennenkaikkea! Lämpötilat ja pitoajat ennakkoon haltuun. Tänään tilasin 200 paunaisen teräskaaren vallilalta. :slight_smile::sweat_smile::star_struck::seedling::rabbit:

Hirvenluuta on… mutta sen rasvattomaksi tekeminen on työläs juttu kuten tiedetään. Sen saat tehdä itse. hah