Turkkilainen komposiitti #5, #6 ja #7

No niissähän on jo liimapohjustus pinnassa mutta ehkä voisi tosiaan kokeneempia uskoa ja siklailla vielä puuta pois, äkkiäkös sen sitten pohjustaa uudelleen. Yli 100-paunaiset jää käyttämättä, niin hyvä olisi päästä sen alle!

Eli ainakin milli pois paksuudesta koko pituudelta?

1 tykkäys

Joo, sillä pääset lähelle tavotetta heti ensimmäisellä virityksellä.

Voihan noita jousia sarvesta tilleröidä, mutta aina voi tulla ongelmia matkanvarrella sitten. Ellei nyt jo sekin että turhia rasituksia virittää 100 paunaisena jousi jota ampuu 70 paunan vedolla lopulta.

Myös, minähän olen löytänyt noita halkeamia sarvista juuri niin että pinnalta näyttänyt hyvältä, mutta sitten kun on pitänyt tilleröidä paljon, syvemmältä löytyy halkeamia. Eli tilleröimättä sarvi olisi ollut parempikuntoista!

Numerot #5 ja #6 saivat kumpikin 30 grammaa jalkajänteitä selkäänsä Jeren opastuksella. Nyt näyttää kyllä hienolta! Nämä siis pituusjousia, pitempi taulujousi saa jänteet, kunhan ehdin niitä lisää perkaamaan. Ensin tosin näihin lisää kerroksia.

4 tykkäystä

Toinen kerros liimattu viimeinkin, 30 grammaa kumpaankin. Vielä tarvitaan kolmas kerros kahvan jälkeen sekä pieniin korjailuihin.

4 tykkäystä

Tässä vaiheessa nyt. Jänneselän siistimistä ja varmaan kolmas kerros vielä jänteitä, vaikka jo yli kolme milliä on jo nyt. Katsotaan. Refleksi meni ihan överiksi, ei tosiaan ollut tarkoitus näin paljon laittaa. Saas nähdä, että tuleeko näistä mitään. Pitää Jeren kanssa availla kesällä. Nämä siis numerot #5 ja #6, jousi #7 saa ensi viikolla ensimmäisen kerroksen jänteitä selkään. Siitä tulee pitkä taulujousi.

4 tykkäystä

Kyllä ne auki saadaan jos on jänneselkä hyvin tehty… Toivottavasti sulla ei ole heikkoa kohtaa tuolla kahvan juuressa kuten mulla parissa viime jousessa. Jos vaikuttaa siltä niin kahvan seutumille voi aina laittaa reilummin jännettä!

Viimeinen kerros menossa.

4 tykkäystä

Nyt on pituusjouset kypsytystä vaille valmiit. Kolmas, taulujousi sai ensimmäisen jännekerroksen. Pituusjousissa on vähän vaaleaa siellä täällä ja muutenkin vähän karumpaa jälkeä, olisi pitänyy vaan riipiä hirven jalkajänteet vielä hienommaksi.

Refleksiä näissä on mutta toivottavasti pysyvät kasassa…:

Taulujousen pinta onkin nätti, kaupallisella lehmällä selystetty. Jänteet olivat todella hienoiksi revitty. On kirkas pinta ja oikein siisti!

1 tykkäys

V-liitokset ovat kyllä roponikkarin tekemiä. Ilman jännekerroksiakin niiden pitäisi olla vain millin kymmeneksen tumma rainu puupintojen välillä.
Jousipajalle Mika toi Jeren opissa tehdyn kolmiosaisen rungon. Siis jo yhteen liimatun. Siinä oli samaa vikaa. Liitokset oli sinne päin ja tonne päin. Jo parin, kolmen tunnin huolellisella tekemisellä niistä olisi saanut hyvät.
Miksi oikaista tässä kohtaa.

Toki saattaa kestää sarven ja jönyeiden välissä, mutta miksei tekisi kerralla hyvin. Nuo eivät olisi mennyt jousipajan liitostarkastajalta vielä liimaukseen.

Viittaan tuohon kuvaan jossa näkyy 2 liitosta vierekkäin. 1 jännekerros liimattuna.

En muista että kenenkään kanssa olisin liitoksia ollut tekemässä. Vai olenko?

Voihan sitä tosiaan liitokset tehdä hyvin. Yritän pitää kynnyksen matalana ja oon periksiantamaton vaan mitä tulee oman työn laatuun!
Korealaiset “mestarit” tekee muuten vielä huonompia liitoksia. Ne on aika järkyttäviä. Tuntuvat kuitenkin kestävän nekin?

2 tykkäystä

Joku vkonlopun kestänyt sarvijousisessio Tuomon pajalla, jos muistan oikein Mikan puheet. ???

Mä oon nyylä ope jousipajalla. Liitoksen sauma on niin kauan huono kun valoa näkyy jostain kohtaa läpi. Toki saa liimata kun itse on tyyytyväinen, aiemminkin, mutta perustelen sitä sillä simppelillä ajatuksella että liimattavien pintojen tulee koskea toisiinsa (mieluiten koko liimapinta-alalta) liimautuakseen hyvin yhteen. Kalanrakkoliima kun ei juuri täytä liimasaumaa.

Jere oltiin siellä Mikkelin pajalla vuosi 2021 tai 2022. Silloin aloiteltiin niitä.

Muistanhan minä kun sillon sulle jotain höyryteltiin ja sommiteltiin mongolialaiseksi! Joko se nyt alkaa olla etenemässä?

1 tykkäys

Mä kun saan oman puutilan kuntoon niin alkaa tekeminen. Sarvet alku ohennuksen jälkeen kesken, uritus kupera ja kovera puu? Tekosyitä on vaan ettei etene hommat.

Taulujousi sai toisen jännekerroksen.

5 tykkäystä

Tossahan on aika näppärä jänneliimaustelakka! Voisikin kopioida idean…
Paitsi sitten kun on pituusjousen verran refleksiä, on tehtävä asettelu ns. lapa kerrallaan, koska muuten liimauskulma on mahdoton.

Joo, Menna on oikeassa, noissa jousissa liitokset olivat surkeita mutta kyllähän nahkaliima, sarvi ja jänteet pitävät jousen kasassa, eivätkä nuo liitokset edes näy, joten annoin olla. Tulevissa jousissa on nyt paremmat liitokset, ei paista enää valo läpi.

1 tykkäys

Taas vaan meikäläinen voitti Istanbulissa monen moista paremmilla v-liitoksilla olevaa sarvijousta. Esim. Ivarin ja Adamin. :thinking: Jospa olinkin käyttänyt liitosnysväämisajan voimaharjoitteluun!!

2 tykkäystä

Pituusjouset valmistautuvat tulevaan…

3 tykkäystä

Tota kahvan reunaa tai sal-osan alkua kannattaa muuten sitten lämmitää avatessa (35-40 asteeseen). Siellä on kovat paineet ja saattaa jopa saada sarven tai jänneselän irtoomaan jos kylmässä, kuivassa tai liian nopeasti repäsee jousta auki.

1 tykkäys