Tarkasti, jukopliut!

Luulen että suppilon muotoinen tappi ei niin vain katkea, mutta voi taipua jos/kun puu vieressä rusentuu paineesta.

Varatappi-selitys kuulostaa myös vähän epäuskottavalta, mutta ei minulla ole parempaakaan tarjota.

Tolla on semmonenkin funktio, että jos liipasimen liike on hyvin laaja, niin toi estää ettei sormet litisty liipasimen ja rungon väliin. Nimimerkki: kokemusta on.

1 tykkäys

Viritysliikkeen asento muuttuu riippuen kummassa vyötapissa lenkki on.

1 tykkäys

Hyvä pointti Sarka! Olisiko omat tapit pitkälle ja lyhyelle virittäjälle?

Nämä on ehkä isältä pojalle-työkaluja joten vekaravyön säätö myös mahdollista. Ikävää on jos vekaravyö alkaa painamaan ikävästi lantiota virittäessä. Tätäkin voi minimoida riittävän leveällä vyöllä.

Tilasin projektiini 500 paunaisen kaaren. Tulikohan foorumin paunaennätys. Tuota kaarta voi vielä ohentaa pari sataa paunaa lavoista alemmaksi jos tuntuu ettei footti ala vetämään.

Sain museolta virallisen kuvaajan joka on nyt koronakaranteenissa. Mutta lähikuvia tulee originaalista.

Sillä välin voimme takoa tällaisen. Tämä ei ole originaali mutta lähes samanlainen. Originaalin mitat 6x6cm. Kaariraudat 8cm.

Mallasin jalkatuen (stirrup) alumiinifoliosta.

Vain leveydellä ei kompensoida mitään. Tukea saadaan paksuudesta.

Riittävän leveä ja paksu lienee se optimaalisin.

Asiasta kukkaruukkuun osaatteko sanoa mikä tästä miekasta tekee näin halvan?

Näyttäisi kyllä täydellisestä joululahjalta, mutta yleensä näitä replicoita myydään kirotulla hinnalla. Mikähän tuossa on “juju”?

Jaa haluut tietää tällaisten halppis miekkojen jujun vai?
Tässä tulee se ydin juttu: 0 ihmis työtuntia terän tekemiseen. Kone leikkaa ja kiillottaa.
Loput jujusta on sitten pääosin tällainen: Kahvan on epoxilla ja ponsi on joko piilo ruuveilla ja feikki niitillä kiinni. Tuotteen osat tehty aasiassa on 80% varmuus. Nahkahuotra voi olla jokin muu paikkinen tuote mihin osat lopulta sitten päätyvätkään.

Tšekkeissä ja Unkarissa on jo pitkään myös ollut omat “tuhat larppimiekkaa minuutissa” puskevia yrityksia jo muutamia vuosia.

Edelleen tulee halvemmaksi tuotteistaa terät aasiassa ja koota itse euroopassa.

Itse olen koonut ja purkanut muutaman tällaisen sekä ollut suunnittelemassa kaverin tuote perhettä johon käytettiin ihan samaa periaatetta.

Suomen miekkailu seurojen treeneihin tuolla ei olisi mitään asiaa ennekuin valmistajan saama HEMAN hyväksyntä lyötäisiin pöytään.
Tämä ei siis ole mikään lakiin perustuva sertifikaatti vaan rekisteröityneen miekkailseuran oma hyväksyntä, että ase on turvallinen treenikäyttöön.

Muussa tapauksessa ihan kiva voiveitsi.

Kyseessä on ns. “Miekan Näköinen Esine”.

Miten tuo terä? Eikös se ole kuitenkin ihan ok, mietin jos itse kasaisin tuohon kahvan ja ponnen uusiksi. Itsellä ei riitä kamppeet 90 cm terän lämpökäsittelyyn.

Väittävät jousiteräkseksi. Jos on niin se, että onko se oikein karkaistu on eri asia.
Miksi kasaisit kahvan ja ponnen uusiksi? Ne on jo siinä. ainoa asia minkä voi väsitimelle ja ponnelle tehdä on hioa tuo typerä sinistys etsaus pois.

Ja mitä teet sitten terällä jota et voi itse karkaista jos asia osoittautuukin niin, että sille ei olekkaan tehty mitään?

no totta. turha ostos on sitrwn. Katson jotain parempaa. Rautaportista saa noita vähän kalliimpia.

Terä teoriassa saattaa olla ok, mutta todennäköisimmin ei. Yleensä niissä on ruoto sellainen ettei hevillä mitään ole tehtävissä, semmoinen rotanhäntä, joka on hitsattu terään. Noin omakohtaisesti nähneenä ja muita kuunnelleena sanoisin, ettei edes kannata tutkia.

Rautaportin kama tulee myös tuolta muutaman rajan takaa…

Noita Albion-miekkoja kehuuvat hyviksi, hintaakin sitten “vähän” enemmän.

Mutta lämpökäsittely ei kyllä maksa paljoa vaikka itsekin takoo. On se omin käsin tehty aina se omin käsin tehty. Miksipä en tekisi suomalaista mallia, Finna.fi löytyy ihan hyviä esimerkkejä.

Albio on taattu merkkituote. Monet käyttää sitä. Mutta kyseessä on myöskin yritys joka pääsääntöisesti leikkauttaa hylly tuotteensa suoraan levystä. Takovat myös, mutta ne ovat sitten erikois tilauksia.

Se, että aihio leikataan levystä ei sinänsä ole huono juttu, levy on saatettu prosessoida ihan asiallisesti, jolloin se on tasa-aineinen ja pienirakeinen. Lopputulos on asiallinen miekka varsin halpaan hintaan. Se on voitu myöskin ryssiä totaalisesti ( muistan kun olin neuvottelussa isosta teräserästä ukrainalaisten kanssa, kun kysyttiin minkälainen laatutodistus terästä seuraa niin vastaus oli: “Minkälaisen haluatte?” mutta isossa tuotannossa se vaatii jo aika harvinaista osaamista tai totaalista huijausta. C’est la vie.

Jos olisi koneet niin itsekki sahauttaisin. Puheet siitä, ettei koneellisesti levystä otettu miekka aihio ole hyvä asia on helposti pois suljettavissa.
Levy on tehtalta suoraan tullessaan juurikin siinä molekyyli kuosissaan kuin sen kuuluu olla lämpökäsittelyn kannalta. Kaikki jälki muokkaus vain asettaa sisäisen rakenteen uuteen asentoon ja siksi kaikki karkaistava tulisi ennen lämpökäsittelyä huolellisesti jännitteen poisto lämmittää (myöstäminen).

Nimenomaan tuo jännitteen poisto on se juttu mitä itse korostan jos itse tekee.

Reinikainen: onko siis niin että kaikki ahvenanmaalla tavattava marjakuusi on jouseen soveltumatonta?

En muista missään noin sanoneeni. Mulla on paki karahkaa kyllä maarjanhaminan liepeiltä mutta ne on vaan kahvamateriaalia. Se mitä sisä suomesta löytyy on osoitautunut löysäksi jousipuuksi muualta saatuihin verrattuna. Ruotsalainen kaverini on käynyt Gotlannissa kaatamassa maanviljelijöiden tiluksilta puita ja samoista tarhoista on löytynyt niin laadukkaita sekä surkeitä yksilöitä. Itselläni on kaikkia mahdollisia. Toiset kelpaa ja toiset joutaa roskiin.

Yhtäkään alle 60 vuotiasta tai minimissään 17cm halkaisian runkoa ei tulisi katkaista jousi hommiin vaikka kuinka himottaisi. Kyllä niistä jousenkin saa, mutta silloin marjiksen potentiaalisista ominaisuuksista saa täysin väärän kuvan.

2 tykkäystä