Suomalainen varsijousi-projekti

Kiitos tiedoista…On aikasemminkin varoitettu mahdollisista hiusmurtumista, autojen lehtijousissa…

Mitä kuuluu varsijousiprojektille? Onko jalkarauta valmis?

tsekkaas tuo https://primitiivijousi.fi/vanha_keskustelu/viewtopic.php?t=4242.html

edit. siinä linkki Jurin vanhaan ketjuun…

Jurin varsijousiprojekti on komia.
Archeryman. Nyt on hulluimmat kiireet hellittäneet. Minulla on sinulle setti hirvenluuta, jänteitä ja vesipuhvelinsarvetkin. Olikos vielä vaahtera hakusessa? löytynee sitäkin kuivana.

JMenna; hei hienoa jos tavaraa löytyy ! Hommasin tuossa juuri windlass-veiviin kampiosia jotenka tee ihmeessä tilaussetti mulle hirvenluusta, jänteistä ja vesipuhvelinsarvesta. Vaahteraa en tarvitse koska olen ajatellut tehdä kaaren ainoastaan sarvesta ja jänteestä, olen kummiskii aloittelija jänne-sarvi-vääntäjä jotenka parempi liimailla ensin sarvi/jänne yhteen. Hirvenluuta tarvitsen virepyörää varten ehkä 5 cm pätkän? Toki jos on isompi pätkä niin tilailen suosiolla vaikka koko sarvet. Tee rauhassa paketti ja tuolt viestiboxista löytyy yht.tiedot yms…

Ei onnistu virepyörä mistään hirvenluusta. Ajattelin että tarvit luut sarviupotuskoristeihin. Hirvenluut jaloissa ovat pinnalta tiukka, mutta ytimestä onttoa höttöä. Virepyörään tarvitset hirvensarven tyven. Aika ison. Hirven sarvea ei minulla ole myydä.

Vesipuhvelisarvet ja jänteet riittää. Virepyörän teen terästangosta. Teen allaolevan linkin 14-century varsijousen, riittävän yksinkertainen tehdä. Virityslaitteeksi yksikoukku-viritysvyö, sama kuin kuvassa. Pitää vähän niitä paunoja katsoa sitten. Olen ajatellut metalliosat tosin tummentaa öljyllä ja tukki antiikinruskeaksi. I like the goth way.

Tuon siis teen.

Juu, perseelle potkimista tarvitaan välillä, kiitos vaan!
Sainkin sitten jalkarautoja väänneltyä muotoihinsa. Punosten alle jäävän pohjan ajattelin hitsata ja muotoilla lattaraudan palasta, kun takomistaitoni eivät ihan riitä.

Malli tulee kansallismuseon kapineesta:

Deadline on lyöty lukkoon. Jousi valmistuu kesäksi, toivottavasti jo ensi vuoden…

Hyvä, että edistyy! Osallistuthan sitten IX Taka-Hikiän Mestaruuskilpailuun 2018 (7.10.2018), ettei Miken tai kenenkään muunkaan tarvitse ampua varsijousella yksin. Kyllä tällaisella pelillä voi ja pitääkin osallistua!

Ehdottomasti osallistun! Niitä hienoja kilpailutapahtumia onkin ollut jo ikävä.

Hei taas kaikki,
Luuosat ovat vieläkin ongelma.
Olemme käyneet läpi ison kasan erilaisia hirvensarvia, haarakkaita ja lapioita, emmekä meinaa millään löytää sopivia paloja. Hankalinta on kaarta paikallaan pitävien palojen kanssa, varsinkin ylemmän. Jos muuten saisi leikattua sopivan kokoisen palan, niin kovaa luuainesta löytyy pinnalta aina liian ohut kerros että kuoppia ja juomuja saisi hiottua tasaisiksi.
Tämän lisäksi hohkainen sasu tulisi joka palan kohdalla esille reunoissa, mikä estää aikakauden jousille tyypillisten koristekuvioiden kaiverruksen.

Voisiko olla niin niin ettei luuosia olekaan tehty sarvesta vaan luusta? Löytyisikö esim reisiluiden päistä tai lapaluusta sopivia paloja?
Ylempään palaan pitäisi saada noin 50 mm leveyttä toiseen päähän, toiseen riittäisi 35-40 milliä. Pituutta saisi olla parisen kymmentä senttiä.
Onko täällä hirvenmetsästäjiä?

Yläpala

Alapala

Muutama kuva hirven sääriluusta, tähän vaiheeseen käsiteltynä ei mitään hajua onko etu vai taka. Kyllä tuossa jotain samaa kuitenkin muodoissa on. Miten lie riittääkö materiaalin vahvuus tuohon uraan ?.

1 tykkäys

Ainakin monissa eurooppalaisissa metsästysvarsijousissa luukoristelut ovat juurikin luuta eikä sarvea, sarvi on hankala muotoilla ja kovempaa kuin luu. Kysäse ilkan seikulta asiaa.

Naaras hirven reisiluu on paksuinta ja parhaimmillaan yli 30cm pitkä jonka toinen kylki on sileän tasainen.

Mikke, onko se sitten etu vai takajaloista?
Tallipojan luu kävisi myös hyvin kapeampiin paikkoihin tukin peräpäässä. Itselläni on myös pari sääriluuta, mutta ovat aivan liian ohkaisia ja rimpuloita tarkoitukseen.
Ilkka Seikku tietänee varmasti asiasta jotain.

Kyllä kai se on pakko uhrata ensi syksy seurue hirvijahtiin kun siitä elukasta kerran saa niin paljon materiaalia .

Minusta tuolla hirven sääriluulla on paljonkin yhteistä varsijousen muotojen kanssa. Eikös juuri sääriluu ole pinnaltaan todella kovaa. Luun ylä ja alapuolella on melkein valmis nuoliura ja nivelosa muistuttaa kummasti virepyörää… Minusta juuri hirven sääriluussa on niin paljon samaa varsijousen muotojen kanssa että siitä saattaisi syntyä primi varsijousen tukki jatkamalla perää puulla.

… Sääriluusta on aikoinaan valmistettu jäätuurnia joilla on hakattu jäähän reikiä. Luuhun on kiinitetty puuvarsi. Jäähän iskiessä hirven sääriluu kuluu, mutta samalla “teroittuu” käytössä. Olen kokeillut joskus. Ei raudan veroinen mutta jotain saa aikaan kuitenkin.

Etujalat. Sen lehmän kun pitää myöskin kerran vuodessa kannatella sitä innokasta sonnia :wink:

1 tykkäys

Kiitos, niinpä tietenkin!