Ei näitä saa kevyeksi nyt millään. Pitää luottaa että ampuja jaksaa sekä korean kosteus ja vireessä pitäminen pudottaa paunoja… kai.
Tää nahkojen laittaminenhan on kivaa hommaa. Paljon nopeampaa ja helpompaa kun tuohen. Varmasti myös paljon kestävämpi kun tuohi. Eli ykkösvalinta metsässä rymyämiseen tai sateessa ampumiseen.
Vähän olisi tarvinnut lisää nahkaa jotta olisi saanut tyylikkäämmin kahva-alueen ja kärjet käärästyä kun perinteisesti turkkilaisilla oli, mutta noita voi myöhemminkin lisätä.
Nyt vielä reunaviipaleet ja sitten kuivamaan.
Ovat kyllä hurjan nättejä!
Tuohi kai on luonnostaan vedenpitävää, mutta kuinkas nahka? Pitääkö nahalla päällystetty jousi rasvata hyvin, jos aikoo ampua vesisateessa?
Kiitos. Ja suojaa tuohi vissiin myös lämmöltä vähän. Aion lakata nämä jouset tämän päivän harjoitusammuntojen jälkeen. Ajattelin että näin voisi minimoida murtumia nahan pinnassa. Rasvakin kai kävisi, mutta silloin pintaa ei voisi maalata.
Laitan varmaan vain sellakkaa nyt näihin ensimmäisiin. Jossain vaiheessa voisi perehtyä niihin perinteisempiin lakkoihin. Mustafa Kanin kirjoitusten mukaan 1600-luvulla käytettiin sellakkaa jo jousissa.
Kävin ampumassa ja nahat vielä toistaseksi virheettömiä. Vähän vaeltaa tilleri vielä mutta lento koreaan lähtee maanantaina, joten sellakka menee päälle huomenna.
Osuiko mihinkään?
Eikä tullut edes kiire jos pintakäsittely kisaan lähtöä edeltävänä päivänä, hyvin ehtii kuivumaan!
Yritin ampua 145 metristä 100x100cm tauluun… Ja mielessäni simuloin että jos olisi 2m x 2,6m taulu niin olisiko osunut. Vähän oli hakemista, erityisesti kun oli tihkusade ja tuli pimeä nopeasti. Huomenna taas ampumaan, sateessa.
Koreaan onneksi luvataan kirkasta keliä 18-20 astetta. Tässä vaiheessa 59# kuitujousi (hyi) tuntuu kevyelle, mutta nämä 80# jouset jäykille. Ehkä tämä tästä.
38 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Sarvijousia 2026













