Työlästä on jännetyöt… 4h meni jänteiden loppukäsittelyyn, pesuun ja niputtamiseen. Sitten 8h esiliimaamiseen ja geeliyttämiseen. Lopuksi 5h selystämiseen.
Eli 17h yhteensä, 9 jousta ja täysi yksi kerros jännettä jokaiseen. Se 280g mistä puhuinkin aikasemmin.
Kuinka monen kotona on lupa käyttää liettä ja keittiötasoja eläinliimaustehtaana? ![]()
Kaikilla, jotka tekevät yli kymmenen sarvijousta vuodessa…
Tämmöset asiat vaatii tasapainoilua! Jos leipoo välillä hapanjuurileipiä puolisolle auttaa kanssa…
Jännetöissä tuon jaksottaminen on hyvä juttu. Työtä pystyy pilkkomaan osiin kun lätyt geeliyttää ja säilöö laatikkoon jääkaappiin. Ei todellakaan tarvitse tuntikausia puurtaa putkeen ellei halua.
Nyt jännekerrokset on aika priimaa. Jos hakemalla hakee niin pientä ilmakuplaa löytää kerroksen alta. Eipä vaikuta toimintaan silti mitenkään.
Kolmanteen kerrokseen 220g jännettä. Varmaan kasanin harjaan vedän yhden kapean lisäyksen sekä sal-kerroksiin leveän jännelätyn. Eli kasanin jännelisäykset alkaa olla jo tehty. Sieltä voisi nyt rapsutella turhat jänteet kyljistä pois jos tuli liikaa jännettä (turhaa massaa) lisättyä.
Alkaa näyttää jo hyvinkin “läpikuultavalta” ![]()
Kiitos, joo laatu paranee vielä vuosienkin jälkeen. Vai onko sitä vaan hidas oppimaan??
Laitoin viikko sitten 3 kerroksen ja yhteensä lopulta ~250g jännettä.
Nyt jännekakku jousissa 4-4,5mm taipuvissa osissa. Joka vaikuttaa hämmentävän paksulta! Nyt vasta kuitenkin n. 60g jännettä mennyt per jousi. Eli on mulla aika pienet määrät jännettä mennyt jousiin joissa olen 3,5mm jättänyt takavuosina.
Kasanilla paksuutta keskikohdissa 17-17,5mm joten sinnekään ei tarvita yhtään lisää.
En kuitenkaan jätä tähän vaan tasoitan lavat mätsäämään toisiaan ja laitan lähes kaikkiin jousiin neljännen todella ohuen kerroksen, jotta menee turvallisesti yli 4,5mm jännekakku. Silloin kokonaisjännemäärä varmaan 70g-75g per jousi. Sekin vähän! Ehkäpä mulla on nyt viimein oikeasti kevyet kasanit joissa ei ole turhia massoja jänteistä…
Kärjet lähenee toisiaan.