Sarvijousia 2022

Itse tekisin sen kahvapalan puusta johon voi luottaa. Siis sellaisesta puusta josta voi tehdä selffarin, tietäen että se kestää. Jättäisin siis näillä kokemuksilla lankkutammet pois.

Mutta kriittisin juttu että ohennat lavat tasaisemmin ja hitaasti. En tiedä mitä itse ajattelin kun tein noin nopean kaadon kahvan jälkeen. Oheni liian nopeasti.

Aikanaan kun lentokoneita tehtiin puusta niin melkoisella koemäärällä oli päädytty (muistaakseni, täytyy kaivaa) viistoliitoksella seevaussuhteeseen 1/20. Riittävä viistous riippuu puiden ja liimojen ominaisuuksista ei kovin yksinkertaisella tavalla.

V-liitokset on näissä aasialaisissa jousissa yleensä 10cm pitkiä. Erityisesti kahvassa. Kärjissä voi olla hieman lyhyemmät. Eli kahvapala on mulla 10+10+10cm =30cm pitkä. Liitokset molemmilla puolilla, 10cm ilman liitosta.

1 tykkäys

tuolla kuva jossa kädensijasta revennyt…
onko pelkkä jänne joka repesi?
Vai ottiko jänne puuta mukaan?
Millaisessa tilanteessa repeämä tuli?

Runko repesi jänteiden alta. Tuossa kuvassa olen puukolla avannut ja repäissyt jännenipun ns. pystyyn.
Muutamakin juttu pielessä, runko huonosti muotoiltu, liian vähän jännettä ja mahdollisesti huono jänteen liimaus. Ihan tilleröinnissä murtui tuo puu jänteiden alta. Jänneselkä ei näyttänyt mitään ongelmaa päällepäin, muuta kuin irtosi puusta ja sormella naputellessa huomasi ontoksi. Toki tämä kohta teki saranan jouseen eli taipui aivan liikaa.

@JMenna