Ruinalong: Snakey put a spell on me (osage)

Nyt vetoa 65 cm. Paunamittaria ei ole, mutta näppituntumalla sanoisin, että alkuperäisestä paunatavoitteesta jäädään. Ohensin siis kahvan viereisen kinkin aluksi liian ohueksi. En ole kyseiseen kohtaan enää koskenut, vaan ohentanut lavat suhteessa siihen. Onneksi aihiossa on pituutta, joten paunojahan saa lapoja lyhentämällä.

Aina voi myös vähän paahtaa :slight_smile:
Otaisin vielä itse pikkaisen pois tästä ja sitten se olisi aikalain siinä minun mielestäni.

1 tykkäys

Vauhtia ei ole ollut, mutta vaarallisia tilanteita kyllä. Viime viikolla jousta tilleripuun 60 cm loveen vedettäessä toisesta lavasta kuului pieni naks. Jousi jänteeltä. Tarkempi tutkiskelu paljasti pitkittäissyyn repeytyneen irti selkäpuolen kantista keskilavan kohdalta kahden oksalevennyksen välistä. Oksalevennyksestä takaisin lavan normileveyteen palatessa lavan reuna ei pysynytkään yhdellä pitkittäissyyllä vaan lavasta ulos tuleva syy oli repeytynyt irti.

Onneksi repeämä ei vaikuttanut kovin syvältä, joten rapsuttelin sen pois siklillä ja sen jälkeen pyöristin lapojen kulmat santapaperilla. Repeämältä olisi varmaan vältytty, jos olisin pyöristänyt selän kulmat aikaisemmin. Sen verran oli kuumottava tilanne, etten tajunnut edes kuvaa ottaa ennen kuin olin siklannut halkeaman pois.

No, alla olevassa kuvassa vetoa on jo 70 cm ja laukauksiakin on takana noin 50. Tuskin tuon pidempää vetoa alan enää ahnehtimaan, mutta saatan kyllä lyhentää jousta hiukan, sen verran löysältä se tuntui ammuttaessa. Mukava jousi ampua kyllä muuten. Pitää yrittää mitata paunat nyt viikonloppuna, niin voi sitten arvaills kuinka paljon lyhentää. Jos molemmista päistä pätkäisisi tuuman, niin kuinka paljon paunat nousisivat?

5 tykkäystä

Jos otat vain tuuman molemmista niin sanoisin, että paukkua tulee ehkä 3lb. Itse ottaisin 2,5" per lapa jos sillä tekniikalle lähdetään paunoja nostamaan.

1 tykkäys

Lattiavaakamittaus antoi jousen jäykkyydeksi 38# @ 70 cm. Kepillä on pituutta nokista nokkiin 172 cm. Jos ottaa molemmista päistä 5 cm pois, jäisi jouselle pituutta 162 cm, mikä olisi vielä hiukan reilu 2,3-kertainen vetopituuteen nähden. Tuloksena metsästyslaillinen jousi vai säleitä?

Kattoo taipuman kohdalleen niin ei kai kummempia. Ennemmin pieni säleen paikkaus kuin puristusmurtumat! Vieläpä niin että kun vaan vatsa on kunnossa, ihan viimeisenä vaihtoehtona voi lyhentää lisää ja jänneselystää.

Tuosta lyhentämisestä, kun itse lyhensin 180cm jousta 35mm, paunat nousi 43 → 49. Se oli tuore, lähes jäykkäkahvainen, setitön jousi, eli optimitilanne. Mutta lyhentää ei oikeasti tarvitse paljon kun paunat jo nousee. Aina voi lisää ottaa.

Tuo mainitsemani jousi oli tämä:

Eli lyhennyksen jälkeen vetopituus olisi noin 27,5” ja jousi nokista nokkiin about 63 tuumaa. Täytyi käyttää muunninta että sai mitat itselleni ymmärrettävään muotoon.
Minusta nuo ovat aika lailla ihanteelliset mittasuhteet, kun vaan tilleri on kunnossa.
Itse olen tehnyt useita jousia 27/62” suhteella, omasta mielestäni toimivat yhä mainiosti. Kaksi niistä on osagea. Toinen leveähkö vastakaari, toinen kapeampi suorilla lavoilla.
Kahden tuuman lyhennyksellä olen muistaakseni joskus saanut kuusi paunaa lisää. Riippuu kai noista veto/jousenpituus -mittasuhteista. Luulisin että reippaasti ylipitkän jousen lyhentäminen ei nosta paunamääriä niin paljon kuin jo valmiiksi lyhyen.

Taidanpa aloittaa sitten varovasti, ja otan tuuman molemmista päistä. Ihan hirveästi ei viitsisi lyhentää, kun katoaa sitten nuo luonnollisesti vastakäyrät päät.

Jos ei ole kiirettä jousen jäykistämisen kanssa, niin itte ehkä ampuisin ensin jousen kunnolla sisään.

Lyhensin tuuman molemmista päistä. Jäykkyyttä 42# @70 cm. Ampumatuntuma napakoitui mukavasti. Taidan nyt ammuskella jonkin aikaa, ja katson sitten, jos vielä nipistäisi vähän pois.

3 tykkäystä

Tässä ensilaukaukset lyhentämättömällä versiolla. Hyvin ainakin niputti lyhyeltä matkalta.

4 tykkäystä

Olin Mennan jousijahdissa ja paluumatkalla pohjoiseen hain @TuomoReiniaho lta nuolenvarsia. Samalla mitattiin Snakey paunat. Tihkusateisen jahtipäivän jäljiltä paunat vain 38. Paahtohommia siis tiedossa. Taidan myös siirtää lattiavaakapunnituksen hylättyjen työmenetelmien joukkoon ja hankin paunamittarin.

Kannattaisi vaan vähän lyhentää kärkiä, niin paunoja saa lisää, lain vaatiman rajan ylikin, helposti.

2 tykkäystä

No, säädöksihän se meni. Pari pientä mokaa vatsan lämpökäsittelyssä. Pistin palikan kädensijan kohdalle ja puristin kärjet alustaan puristimilla, jotta paahdon yhteydessä jouseen tulisi myös vastakäyryyttä. En sitten ottanut huomioon, että koska aihio ei ollut suora, vastakäyryys ei jakautunutkaan tasaisesti lapojen välillä. Toiseen lapaan tuli oksan viereen liian voimakas vastakäyrä ja tillerihän siinä meni aivan epätasapäinoon. Lisäksi olisi pitänyt jättää parikymmentä senttiä lapojen kärjistä paahtamatta: nyt puristimien seurauksena kärkiin tuli viimeiselle 10 sentille myötäkäyrät.

No, yritetään palauttaa oksan viereen hieman myötäkäyryyttä tällaisella jigillä.


Seuraavaksi olisi tarkoitus taivuttaa lapojen kärkiin vastakäyryys takaisin. Katsotaan kuinka käy. Toiveena olisi, ettei tillerin palauttamiseen tarvitsisi käyttää kovin paljon sikliä, kun jousen jäykistys oli tässä tavoitteena.:grimacing:

Lämpömuokkaukset pitää (refleksi tai oikominen) niin kauan kun puu ei ole ihan piloille taivuteltu tai että manipulointi olisi keskellä taipuvinta osaa. Myötäkäyryyttä saa tietysti aina lämmöllä. :smiley:
Mutta uskon että kärjet saa takaisin refleksille.
On siinä tietynlainen tarkkuus ja kokemus oltava tuossakin. Itte laittelen eri kokoisia palikoita jousen alle, joiden avulla manipuloin tasaisen ympyrän. Samalla on käytettävä useampaa puristinta.

Olisi sitten pitänyt käyttää lapojen päiden vastakäyryyden palauttamiseen kosteaa metodia tai enemmän malttia. Paahtamalla vastakäyryys kyllä palautui, mutta vatsapuolelle tuli murtuma.

Etäisyyttä murtumasta nokkiuraan on noin 8 cm. Pohdin tässä, että katkaisenko molemmista päistä sen verran, jolloin jousen luonne muuttuu aivan täysin, vai lyhennänkö vaikkapa tuuman molemmista päistä, jolloin murtuma tulee aika lähelle nokkiuraa ja pyöräytän sitten murtuman ympärille jännevahvikkeen, joka jatkuu nokkiuraan saakka. Tietysti myös toiseen lapaan samanlainen hämäyksen vuoksi :upside_down_face: Silloin molempien lapojen päissä olisi 5-6 senttiä pitkät jännepunokset.


Ylälapa on vastakäyrä, mutta murtunut.

Alalapa on vielä myötäkäyrä. Tämän taivuttamiseksi taidan käyttää höyryä tai keittämistä.

Omissa jousissa on noita murtumia myös tullut, mutta ei yksikään jousi ole sen takia vielä kosahtanut. Tsemppiä.

Minulle on käynyt myös samalla tavalla, haitta on lähinnä esteettinen. Pikaliimaa tai hiustenkuivaajalla juoksevaksi lämmitettyä epoksia vaan halkeamaan. Vatsapuoli joutuu puristukselle eikä vedolle, jousta jännitettäessä puristuu vaan lujempaa kiinni. Ehkä ainoastaan jänteen katkeaminen voisi rikkoa jousen.

1 tykkäys

Näin kuivilla keleillä on kyllä vähän huono tehdä kuivalämpötaivutuksia. Mutta onneksi tuollainen pieni murtuma ei tosiaan haittaa, kuten tuossa todettiin. Liimaa vaan väliin ja jos epäilyttää, niin punos vielä päälle, punoksen pituudeksi riittää sentti, pari korkeintaan.

1 tykkäys

Väänsin myös toisen pään lämmöllä, kun kokeneemmat sanoivat, etteivät murtumat haittaa. Murtumia tuli tietenkin siihenkin. Nyt ne on liimattu pikaliimalla ja laiton jousen yöksi “humidoriin” eli saunaillan jälkeen märkään pesuhuoneeseen märkien pyykkien kanssa tekeytymään ennen kuin kokeilen taivuttelua ja jänteelle laittoa. En kuitenkaan aivan luota pelkkään liimaukseen, joten kuivaustelineen alla pyöreässä saavissa myös hirven selkäjänteitä liossa jännevahvisteiden tekoa varten.