Pihlajajousihaaste

Tuomo: Niin varmaankin, mutta ei kaikkea taritse sensuroida.
Hankaniemikin on jo tokaissut monta kertaa että “foorumilla pitäisi lopettaa se väkinäinen keskuteluiden jakaminen uusiin aiheisiin” Se ei kuulu normaalin keskustelun luonteesen. Jos jotai tulee sanottua niin se on silloin sanottu kun joku sen ehtii lukea.

Jos joku ottaa “butthurt”:tiä siitä että aikaisempi tieto on nykyisessä valossa virheellistä niin se on sen oma henkilökohtainen helv****nsä.

Viktorin Tuomolle antama jousi oli ihan toinen jousi joten ei siitä sen enempää.

Juha: Mää oon raisiost :smiley:

Vuoroin vieraissa, vuoroin vieraissa, Mikke.

Löysinpäs tämän ketjun. Tilanne siis se että kaksi neljästä pihlaja-aihiosta on mennyt reisille. Kuvia kolmannesta. Lähtökohta se että työstetty kerrostalon pihalla mutulla kutakuinkin kohdalleen ja nyt tilleripuussa lopputyöstö.

Alussa, vetopituus 23":

Oikea lapa (alalapa) taipuu hurjasti enemmän. Työstetään vain vasenta yli asti:

Parempi. Lisää työstöä koko vasemmalle, oikeasta kahvan lähetä pari siklinvetoa, vetopit. 25":

Vasemmasta vielä poistoa 1/3 kärjestä ja vedetään täyteen 27" vetoon:

Mainoslahja Idoform-matkalaukkuvaaka näyttää 36lbs@27". Saattoi mennä pieleen tämäkin. Testaan vielä seuran digimittarilla ton ennenkuin heitän kirveen kaivoon. Tai jousen suohon.

Tuohan näyttää hyvältä! Hieman jäykät kärjet vain, mutta nehän voi sitten kaventaa asianmukaiseksi. Vatsan paahtaminen nostaa paunat kevyesti yli neljänkymmenen.

Tossa vielä pari lisäkuvaa:

Vääränvänkyrä profiili:

Mä katon vielä ne paunat seuran digillä. Jos on 36 tai yli niin koetan paahdolla saada haastekelpoiseksi, muuten otetaan 4/4 työn alle. Siinä on kyllä yksi paha oksankohta.

Ja ainahan on myös lyhennysvaraa. Tilleri näyttää sopusointuiselta ja paahtamisella saa tosiaan pelivaraa. Tässä vaiheessa itse paahtaisin ja vaikka lyhentäisin jos haluaa hakea tilleriä tsapainoisemmaksi. Nythän ulkokärjet ei juuri taivu. Ootko ennen paahtanut jousen vatsaa?

En oo kyllä paahtanut. Mulla on tommonen kahdenkympin kuumailmatohotin jolla mm.vesanuolia paahdoin mokkasiinikisaan.

Tossa pieni videopätkä noistavpihlajista:

Naksahdus ekassa jousessa oli jänne, se lunksahti omalle paikalleen siinä. Huomasin sen heti joten en jäänyt naksua ihmettelemään.

Hyvältähän nuo jouset näyttivät.

Itse sahailin taas muutaman pihlaja-aihion muotoonsa, kyllä niistä pari jousta pitäisi tehdä syksyn aikana. Haastepihlajalla ei ole tosiaan kiirettä, vaikka ensi keväänä ehtii hyvin toimittamaan jousen. Loppukevät tai alkukesä voisi muutenkin olla otollista aikaa testata jouset.

Laitetaankos yhdeksi pisteytyskriteeriksi myös se, kuinka hyvin mies ja jousi toimii? Esim. ns. peurakoe, eli neljä yritystä saada 3 nuolta 23 cm renkaaseen 18 m päästä. Noin se kuulemma alkaa syksyllä lupakokeessa. Siellä tosin joka yritys maksaa 20,-

1 tykkäys

Jaa-a, sinänsä kiinnostava ehdotus mutta mielestäni tässä on ajatuksena keskittyä nimenomaan pihlajaan ja jättää ampuja-muuttuja kokonaan pois. Mutta ehdotus oli itse asiassa niin inspiroiva, että taidan ottaa peurakokeen Taka-Hikiän kisaan yhdeksi rastiksi!

5 tykkäystä

No niin mittasin digillä jouset: 31,1 ja 34,2 paunaa. Menen varmaan lyhentämishommiksi. Nokit pois ja uudet tilalle ja katotaan mitä kellottaa.

Mukana!

1 tykkäys

Pyssymies, tervetuloa taas foorumille!

Mukana tässä proggiksessa!

Hienoa! Listassa on jo 12 nimeä. Kiirettä ei tosiaan ole, mukaan ehtii hyvin!

Nyt on mullakin pihlajajousi työn alla. Puun kaadoin itse alkuvuodessa. Aihio oli ulkona ja on kuivunut siellä kaikessa rauhassa. Aloitin maanantaina vasta veistämään sen. Tekemistä on siis vielä tarpeeksi.

Mut jes, olen mukana. Kun ehjä jousi tulee.

Hienoa @PetraH! Itsekin olen saanut pihlajajousen edistymään. Täydessä vedossa se on jo käynyt, 46#@28", mutta vielä piti tehdä vähän kuumailmapuhallintilleröintiä. Pikkuisen vielä viimeistelyä ja toivon mukaan pysyy kasassa. Ohutlustoista pihlajaa takametsästä, itse kaadettu.

Olen ilahtunut lisääntyneestä pihlajajousten teosta…kun tuntu välleen ettei sitä juur arvosteta, ja kuiteksin ite tein toimivia pihlajajousia…tällä hetkellä vaihe, jossa innostus tipotiessä…

Pihlaja-aihio kuivuu, pituus 197 cm, kovapuuta 50 %…

…en vissiin kerkeä tähän skabaan enää mukaan mutta tehdään loppuun tottakai

Pitääkö haasta-pihlajajousen olla nyt Taka-Hikiän mestaruudessa mukana?

Mun jousi on hyvässä vaiheessa, se oli just eka kertaa jänteellä. Näyttää hyvältä, muttei ole vielä ammuttu. Toivottavasti pääsen lauantaina ampumaan ne 100 laukausta.

Mulla ei ole paunamittarikaan. Jousi on minulle pikkuisen lian jäykkä, ei aavistustakaan onko se yli 40 paunainen.