Pihlajajousihaaste

Mökkitontilla ei kasva yhtään metriä pidempää pihlajaa joten puun hankinta luo lisäjännitystä tähän karkeloon. Eilen tosin tuli jo lupaavaa viestiä, pistin toiselle keskustelufoorumille pyyntöä että pihlajaa tarvitaan ja lahjoituksia ja hakupaikkavinkkejä kaivataan. Tuli heti vastaus että hevosmiehelle eivät kelvanneet suorat oksattomat 3,5m 2 vuotta kuivuneet reilu 5cm halkaisijan pihlajasoirot, hae pois kuleksimasta. Tulee keskisuomen reissu lähiaikoina.

Kaimalle vinkkiä, että minulta kyllä löytyy pihlajaa sangen runsaasti. Ei tartte Vantaata edemmäs lähteä :slight_smile:

Kiitos tarjouksesta! Pakko mun varmaan siellä Hallissa käydä, on kuulemma myös varastoissa jousipuuksi kelpaavaa kirsikkaa, omenaa ja vaahteraa. Saman kaverin valkkaamaa kriikunaa, katajaa ja omenaa hainkin tossa loppusyksystä Orimattilasta. Muutamia jousiakin on Risto tehnyt mutta yleisemmin puukäsitöitä harrastaa. Pakkaan Mondeon niin täyteen puuta että perä viistää maata.

1 tykkäys

Kaksi pihlaja-aihiota , pöytäsirkkelillä halkaisin puunpätkän…n. 180 cm ja muotoilin karkeesti .

Yhden pihlajajousen tein mutta jäykkyys jäi 38 paunaa. Voisihan siitä tiristää vähän vetoa lisää, niin menisi yli 40 paunan mutta ajattelin sitä ihan omaan käyttöön. Joka tapauksessa, muutama aihio on kuivumassa ja toinenkin jousi on tarkoitus tehdä. Toivottavasti muidenkin pihlajajouset edistyvät. Pihlajaa on helppo hankkia, mukava työstää ja kyllä siitä taitaa ihan kelpo jousikin syntyä.

Täällä olisi viimeistelytilleriä vaille yksi pihlajakalikka valmis. Kuuluttelenkohan liian aikasin jo, mutta tästä saattaa tulla ihan hyvä peli… Deflex-reflex profiililla jossa jyrkät recurvit, 131cm~. Reflexiä en aihioon ladannut yhtään, vaan tipit jäi ±0 kohtaan. Ei kehtaa enää reflexiä havitella, sen verran on entuudestaan vängätty ja petytty.
Paljonkohan tuosta uskaltaa vetää? 24"?

edit: Täytyy se olla 22" max.

Hienoa! Jotenkin luulen, että pihlajalla ei välttämättä kannata ahnehtia vetopituutta. Laitahan vaan kuvaa, rekurvipihlajia on täällä harvemmin näkynyt.

Niin… Oli nyt vain valmiina tuo lyhyt pätkä pihlajaa, eikä oikein lähimailla kelpaavaa yli 15cm puuta mistä ottaa aihiota. Tämä saa kelvata. Pitää koittaa saada setitön peli niin heittää lyhyemmälläkin vetopituudella.
Oliko kaavailtu että Taka-hikiällä näitä vertailtaisiin vai miten?

2 tykkäystä

Ajattelin niin, että keräisin jousia talteen ja testaisin ne sitten kaikki kerralla Esan (?) kanssa. Muitakin innokkaita testaajia voi toki osallistua. Ajankohta ehkä loppukesällä tai syksyllä. Taka-Hikiän kisa voisi olla hyvä paikka arvioida jousien ulkonäköä ja miksei myös toimivuutta. Silloin on kätevästi iso asiantuntijaporukka paikalla.

Mukavasti on kyllä pihlajajousia tehty ja hienoa päästä niitä testaamaan ja vertailemaan!

Mua kiinnostaa tuo nopeusmittaus ja jousien suorituskyky. :slight_smile: Olisi kiva tulla testaamaan kanssa.

@Victor ja @M.Reinikainen antoivat minulle haastepihlajajouset testattavaksi. Molemmat jouset ovat noin 50+ -paunaisia, todella tyylikkään yksinkertaisia ja hienosti viimeisteltyjä. Mittaan, testaan ja kuvaan ne jahka kerkiän, menee kyllä vähintään heinäkuulle. Tai sitten jos kaikki jouset testataan yhdessä, niin loppusyksyyn, Taka-Hikiän kisan jälkeen.

Lisää jousia mukaan vain!

Kesän aikana koetan saada valmiiksi. Aihio esitilleröity ja vesojakin on läjä, jos vaikka tyyliin sopivat nuoletkin tekisi.

Aivan olennainen pointti on nyt se, onko Victorin testijousi kotipihlajaa vai paljon vahvempaa ruotsinpihlajaa (S. intermedia). Ruotsinpihlajaa oli nimittäin se Victorin vähäsettinen, vahvavetoinen yksipuinen lyhytjousi, jota pääsi Kuralassa taannoin näkemään.

Toi on eri jousi. Se on varmaa, ettei se ole ruotsinpihlajaa, ihan normi pihlajan lehdiltä lehdet näyttivät. Juhannuksen aikaan kaadettu niin lehdet olleet puussa jo. Uloin ohut vuosirengas kaavittu pois puusta.

Kiitos selvennyksestä, V!

Olen nyt viime tammikuussa käynyt katsastamassa sen ruotsin pihlajan josta olen ne kaksi oksaa leikannut. Ja olen 100% varma siitä että tuo Victorille antamani aihio josta hän sen 0 settisen B jousensa on viestänyt EI ole siitä puusta.
Leikkaamani kohdat ovat läpimittaansa nähden aivan liian pienet.

Minulla on vielä pari kuvaa siitä aihiosta muutama vuosi ennen kuin sen Victorille annoin.

Viime talvena vakuutit jousen olevan ruotsinpihlajaa, joten miten on? Kun keskeiset materiaalit, mitat, taustat ym. ovat kerta toisensa jälkeen yhtenä päivänä yhtä, toisena toista, on hemmetin hankala päästä asioissa eteenpäin.

Ja sireenit soi FAKE NEWS!!..

Mitä sinä sitä murehtimaan käyt?

Joskus kun asioita pohtii tarpeeksi kauan tulee hinku lähteä selvittelemään niitä (mistä tuli kadettua ja monenko vuoden takaa) ja kappas vain, yllätys on suuremmoinen kun se maailma ei ollutkaan litteä!!!

Useimmat ylistäisivät uutta tietoa ja osoittaisivat edes jotain positiivista kiinnostusta kun homma muuttuu mielenkiintoiseksi, mutta mikä yllätys kun sinä avaat suusi. Tuli se sitten facen, foorumin tai ihan päin naamaa… Ei muuten yllättäny yhtään.

Harvemmin mitää aihioihini nimiä kirjoittelen kun ne kuitenkin itse käytän. Tuolla verstaalla nyt lepää noin 2/5 osaa kaikista puistani joita olen tässä 12 vuoden aikana kkotiini raahannut. Luuletko että itse muista prikulleen mistä olet omasi hommannut kun joukossa lepää 40 saman laista palikkaa?

Tää on muuten siitä kiva paikka että noi poistetut viestit ovat silti admin typeille ihan luettavissa. Kiitti Tuukka.

Nämä viimeiset kolme viestiä voisi melkein poistaa kokonaan - eivät liity aiheeseen mitenkään ja on aivan turhaa vääntöä turhasta asiasta. Olennaista on, että Victorin minulle testavaksi antama jousi on pihlajaa, ilmeisesti ihan itse kaadettukin. Joten sen suhteen ei ole mitään kyseenalaista. Ruotsinpihlajasta voisi aloittaa vaikka oman ketjun.

Turun vääntöä…

1 tykkäys