Pihlajajousihaaste

Suuri pihlajajousihaaste!

Kuka tekee parhaimman, hienoimman, näyttävimmän, suorituskykyisimmän yksipuisen pihlajajousen!? Se selviää syksyn 2017 aikana.

Tässä ketjussa oli esillä hieno pihlajajousi:

Lyhyt pihlajajousi

Pihlaja herätti myös hieman keskustelua. Siitä tuli mieleen, että pitäisiköhän järjestää suuri pihlajajousihaaste. Ja kyllä pitää! Ideana on selvittää, että kuka tekee parhaimman pihlajajousen ja millainen se on. Paras tarkoittaa yhdistettyä suorituskykyä, ulkonäköä ja käytettävyyttä. Eri osa-alueet pisteytetään ja niistä lasketaan jouselle lopputulos. Pisteytyksen painotus voisi olla vaikka seuraavanlainen (muutakin voi ehdottaa):

Suorituskyky 40 %
Ulkonäkö 20 %
Käytettävyys 40 %

Ulkonäkö ja käytettävyys perustuvat pääasiassa subjektiiviseen arvioon, suorituskyky on taas objektiivinen. Siinä määritetään nuolen nopeus 10 graania per pauna nuolella, hyötysuhde ja hystereesi.

Jousen pitää olla kotipihlajaa (Sorbus aucuparia), jäykkyys vähintään 40 paunaa, pituus ja vetopituus mitä tahansa. Yksipuinen, ei mitään liimattua (lukuunottamatta nokki- ja kahvapunoksia, jotka sallitaan), muuten vapaat kädet. Saa taivuttaa, paahtaa, höyryttää. Pintakäsittely perinteisellä aineella.

Jousesta pitää ilmoittaa maksimivetopituus mitattuna vatsaan. Jousi pitää olla testattu pienellä ylivedolla ja jousella pitää olla myös ammuttu vähintään sata testilaukausta. Puusta pitää ilmoittaa kasvupaikka, kaatoaika tai valmiista jousesta ikä sekä arvioitu laukaisumäärä. Jos vain mahdollista, niin puusta olisi hyvä ottaa noin kymmenen sentin mittainen tyvipala talteen. Siitä voin katsoa lustojen paksuuden sekä tehdä tiheysmittaukset.

Vaikuttaa siltä, että osallistujia on enemmänkin. Jos kymmenenkin erilaista ja eri tekijän jousta saisi mukaan, niin se olisi hienoa! Keräisin jousia vaikka ensi kesän kisojen aikana ja voi niitä muutenkin toimittaa. Itse voisin tehdä suorituskykytestit ammuntalaitteella, sekä muut mittaukset myös. Valittu raati, minä mukaanlukien, voi sitten tehdä testiammunnat ja ulkonäköarviot.

Jospa tällaisesta löytyisi uutta kannustinta tehdä jousia ja samalla saataisiin toivottavasti hyvää dataa pihlajasta jousipuuna. Voittajalle mainetta, kunniaa - titteli Pihlajajousimestari - ja varmasti jotain maallistakin hyvää.

Osallistujat (13):
@Jnystrom
@Markus
@Heikki
@TuomoReiniaho
@M.Reinikainen – jousi luovutettu
@JMenna
@Lehtis
@hoja
@Victor – jousi luovutettu
@jouko
@Pyssymies
@VisaPelkonen
@PetraH

1 tykkäys

Toki tulen mukaan! Puun kaataminen menee kylläkin vasta helmi/maaliskuulle, ellen käytä yhtä vanhaa vinoa aihiota… hmm.
No recurvin sitten kuitenkin teen!

edit: Voisi nimittäin harjoitella muutamalla tuoreella pihlaja-aihiolla kahvaan kunnon deflexiä… Siinäpä ideaa. Jos saisi lyhyestäkin pihlajasta vetopituutta ja potkua ulos.

Tämähän kuulostaa kivalta! Minut voi laskea mukaan.

Jos Jere tekee rekurvin, niin voisin itse yrittää tehdä vaikka B-profiilista. Ja lyhyt tietenkin, pidempiä D-jousia kun oletettavasti tulee tarpeeksi, mikäli tämä nyt siis lähtee käyntiin.

Mukana ollaan! Teen (tai poimin hyllystä) pitkähkön flättärin.

No niin, tämähän vaikuttaa hyvältä! Toteututetaan siis.

Itse teen yhden tai parikin jousta. Heikkiä ajattelin muistuttaa mutta ehtikin jo ilmoittautua. Lehtis tekee varmasti mielellään jonkin tymäkämmän lonkkarin pihlajasta. Turusta löytyy varmasti tekijöitä, myös muualta, vanhoja tuttuja. Sekä varmasti aivan uusiakin tekijähenkilöitä!

Jaa… pitäisiköhän sitä?

Suattaishan sitä. Siis ilman jäneitäkö? Pystyisinkö tekemään? tokko…

Mukana minäkin! Yhden pihlajajousen olen tehnyt joka räsähti rikki lopputilleröinnissä. Jos huonoin saa jonkin säälipalkinnon olen yksi vahvimmista sen "voittaja"kandidaateista. Lupaan sen!

Esalta tiedustelin, kun hallilta tavattiin, niin ei ainakaan kieltäytynyt, eli voitaneen laskea mukaan… Ja kyllä Menna nyt yhden jänteettömän pihlajajousen tekaisee, tottakai. Pihlajaa varmaan saat hankittua enemmän kuin tarpeeksi, joten toki siitä edes yksi jousi pitää tehdä. Samoin Mikke, sehän olisi ennenkuulumatonta, jos Mikke ei yhtä pihlajajousta saa tehtyä. Ja huonoja jousia ei ole, on vain toimivia ja hajonneita jousia. Kokonaisuus ratkaisee.

Osallistujat päivitetty ensimmäiseen viestiin.

Lätisköhön se tuosta:

l

No varmasti lähtee! Mikäs on halkaisija ja millaiset lustot tuossa on?

Itse keräsin kunnan takametsästä parikymmentä pihlajan runkoa, niitä mitä moni varmaan Taka-Hikiän kisassa katseli. Kunta kaatoi koko metsän, niin pelastin mitä pelastettavissa oli. Vähän ohutlustoisia ne olivat kun olivat kasvaneet ison kuusikon varjossa mutta kokeillaan, mitä niistä tulee.

Tämä kuulostaa hyvältä. Mukana! Yhtään jousta en ole vielä tehnyt kotipihlajasta mutta nyt täytyy saada aikaiseksi.

Pitihän se sitten koettaa, kun Tuomo nimen haastelistalle liimasi. 2014 mökkinaapuri Turengin Sääjärvellä kaatoi puita ja kun oli ollut jousenteosta puhetta, kysyi, kelpaako pihlajan runko. Otin talteen, vaikka se ei kovin hyvältä näyttänyt ja kotona, ensin autotallissa ja sitten kellarissa, se on odotellut tähän saakka. Tänään sitten otin Tuomon toivoman tyvipalan talteen ja vannesahailin tuommoisen viisi jalkaa pitkän aihion, kuorin selän, viimeistelin muodon ja pyöristelin selän reunat ja nyt se olisi valmis taivuteltavaksi. Tavoitteena siis ainakin se metsästyskelpoinen n. 45 lbs @ 24-25" jousi, kuten toive kait oli.

1 tykkäys

Hyvä hyvä!

Nyt on sen verran kaikkea muuta puuhaa, että oma pihlajajousi jää ainakin joulunpyhiin, varmaan ensi vuoden puolelle. Siitä tulee noin 45 paunaa 28 tuuman vedolla - pitkä, ei liian leveä, vatsa paahdettu - suorituskyky edellä.

Hissuksiin etenen minäkin ja isoja odotuksia ei ole kepin kestokyvystä. Pidempää olisin toivonut, mutta oli pahoja oksia esteenä. Uuttakaan en viitsi lähteä etsimään ja kuivailemaan.

Pitääsköhän koittaa…olen tehnyt pihlajajousia, kun materiaalia on tällä seudulla tarjolla runsaasti…Tähän astiset on kestäneet, muttei niillä ole ammuttu likikään sataa laukausta. Mun jousenveistoni ovat vielä opettelua.

Tekis mieli tehdä joku 140-150cm överipaunainen recurveilla, 70+ paunainen, sen verran materiaalia kyllä löytyy, että ei siitä kiinni ole. Pihlajastahan saa sotajoustakin järkyttäviin paunoihin asti, joten semmoinen kiinnostaisi myös… Veistokuume alkaa iskeä kun ei ole työkaluja ja työmaata lähellä. :smiley: Taidan tehdä nuo molemmat mainitsemani!

1 tykkäys

Hyvältä vaikuttaa! Mukaan vain jouko. Jere - vaikka pihlajasta voi tehdä ja on tehtykin sotajousia, niin ne ovat olleen ennemminkin poikkeusyksilöitä. Normipihlaja on eri tapaus. Mutta hienoa olisi nähdä extreme-pihlajajousi!

Mulla tuppaa jäämään liian pitkä matka jäykkää kahvan molemmin puolin…kun katson jousikuvia, niissä usein taipuma alkaa heti kahvasta…Pelkään varman liikoja jousen rikkoutumista, että naksahtaa poikki…kesti kauan uskaltautua kärjet kaventaa mm. Mikken ohjeistamiin mittoihin…

Rohkeasti vaan hakemaan täydellistä tilleriä! Eihän se itsestään tule!
Pitkäjousi voi olla helpompi keskialueelta tilleröidä, koska siihen ei veistetä erikseen kädensijaa.

1 tykkäys