Osagea myynnissä Unkarissa

Vaivauduin Köpiksestä palattuani jo tänä iltana avaamaan Mikken paketin ja sipaisin TiteBondia päihin. Hyvän näköinen pölli, parempi kuin minun. Näyttää melko oksattomalta, sydän keskellä (mun pöllissä sydän oli epäkesko), ei kierrettä, mutta sivuväärä toisesta päästä.

Tästä sisuuntuneena ja kateellisena menin ja tilasin sen viimeisen paksun halon, jossa säde 12 cm. Siinä näyttäisi sydän olevan keskellä. Jospa sen saisi ensin sahattua niin, että tulisi ydinpuusta tuppeensahattu lankku ja lohkoisi pinnan vaikka kolmeen staaviin… tai sitten lohkoisi kokonaan staaveiksi…

Minun laskujeni mukaan 11 pitkää ja 10 lyhyttä pölliä tuli Suomeen. Myynnissä taisi olla ehkä 12 tai 13 pitkää pölliä, joten tästä lienee pääteltävissä, että Suomessa oli selvää osagevajausta, mikä tosin lienee nyt täytetty vähäksi aikaa! Toivotaan nyt sitten, että puu vastaa edes jollain tavoin sitä mitä osagelta voinee olettaa.

Edit: Kysäisin asiaa huvikseni ja kaikki tähän asti myynnissä ollut osage tuli Suomeen… Sinänsä ihan kiva, että Suomessa on näinkin vireää ja innokasta puujousiporukkaa!

Jep, alkaa olla jo toivoa ladattu.
Noh, Tuomon vika sitten jos jotain menee pieleen. :smile:

Joo, mulle saa tuoda kaikki pöllit, mitkä ei omaan käyttöön kelpaa, otan mielelläni vastaan… Rahaa en anna mutta hyvän mielen siitä, ettei jää oksainen ja kiero puu pyörimään nurkkiin.

Voisin ottaa #2:n. Eka postaus ja heti Osagea ostamassa :grin:

Mikko

Mulle toi 8.

Firman sivuilla on näköjää lisää osagea myytävänä mutta nyt näyttää siltä, että suomalaiset olivat oikeaan aikaan liikkeellä. Hieman näyttää kierolta rungonpuolikkaat ja lisäksi muutama oksakin näkyy. Eikä hintakaan ole mielestäni enää niin hyvä kuin aiemmin. Ei houkuttele enää…

Lyhyet puut tulivat ja ihan hyviltä näyttivät. Kyllä kaikista 1–2 lyhäriä saa tehtyä tai sitten yhden pitkän jousen kahvaliitoksella. Osassa kuori on irti ja pintapuu (ohut kerros) hieman kärsinyt säilytyksessä mutta keltainen sydänpuu on täysin priimaa.

Samoin minun tilaama iso pölli tuotiin ovelle ennen puolta päivää tänään. Aika suora ja jännästi tässäkin sydän epäkeskosti reilusti toisessa reunassa, kuvissa höyläpenkin etureunan puolella. Takareunan puolelta pienen oikomisen jälkeen saa mukavasti lohkaistua yhden täysimittaisen staavin. Katsotaan sitten, mitä loppuosasta kaivan esiin.

Esa - kyllä sinä tuosta enemmän kuin yhden täysimittaisen aihion saat! Näyttää mukavan oksattomaltakin. Keskeltä vaan halki ja sitten niitä paloja edelleen halkoen.

Komea pölli muuten! Minun pöllien yhteydessä kuljetusliikkeen mies vähän protestoi, kun paketin painoksi ole merkitty 4 kg, vaikka oikea paino oli noin 40 kiloa. Jotenkin luulen, että Unkarin pojilla sattui pieni pilkkuvirhe, joka ei varmaan ollut ihan tahaton.

1 tykkäys

Juu, näin olisi tarkoitus. Tilasin juuri uusia teriä vannesahaankin…

Munkin pulikka saapui tänään. Tuomolle iso kiitos! Pintapuussa on halkeamaa ja hieman taitaa mennä keltaiseen astikin jossain kohdassa. Vaan eipä haittaa, kun keskellä aihiota on. Halkaistahan se pitää kuitenkin. Läskissä on myös muuta vauriota. Sekin menee poistoon, niin eipä väliä.

Mites tästä eteenpäin? Löin bostikin d3:a molempiin päihin ja nostin liiteriin halkokasan päälle. Pitäiskö ensitilassa vetää halki vai antaa ässehtiä x aikaa liiterissä. Missä vaiheessa siirto pannuhuoneeseen/sisälle. Milloin kannattaa alkaa jousen kaivaminen pöllin sisältä? Toimiikohan piikkimittari ollenkaan kosteusprosentin arvioinnissa? Keltainen päätypuu on niin kovaa, ettei piikit kyllä uppoa. Ehkä halkaisun jälkeen poikkisyystä jotain osviittaa saisi.

Niin ja mitähän tuosta alkaisi tekemään… 112cm on aika lyhyt lyhytjouseksikin. Tietenkin, jos laittaisi jännettä selän suojaksi. Tuosta tulee kyllä kaksi jousta, jos tuurilla onnistuu newbiellä. Porukalla on varmaan hyviä vinkkejä läskin poistoonkin? Onko miten tarkkaa hommaa? Mikrometrin tarkkuudella ensimmäiseen keltaiseen lustoon?

Sori kysymystulvasta. Jos löytyy hyviä linkkejä, niin nekin kelpaa kyllä.

1 tykkäys

Nämä lyhyet palikat ovat kuivuneet neljä vuotta, joten halki ja sisälle heti vain! Ei ne kypsyttelemällä enää parane, käyttöön vain. Näin syksyllä ei enää missään nimessä ulkosäilytykseen.

Ok. Tunnustelin kyllä, että kuivalta tuntuu. Luulin että nääkin oli elokuussa kaadettuja. Luulin vaan että uus puulaji, niin ei osaa arvioida.

Ei pintapuun poisto niin tarkkaa ole, sydänpuu on kuitenkin niin kovaa, että sen erottaa kyllä. Toki kannattaa pitää lusto ehjänä kuin normaalisti. Itse vetelin ihan kuorimaraudalla.

Jänneselystettynä osagen laatuinen puu 110cm mitalla pitäisi venyä 22"-24" vedolle. Kahvaliitoksella sitten pidempää.

Aika haastavaa työstettävää. Leikkaavat työkalut ei oikein toimi. Raspi toimii parhaiten tähän sisällä kuivatettavaan yksilöön.

Rane; minä olen kokenut osagen mukavaksi työstää raspeilla, viiloilla, sikleillä ja hiomapaperilla. En leikkaavia kaluja jousieni muotoilussa juurikaan ole käyttänyt, kun niiden pitäisi olla tosi teräviä vähänkin kiharaisemman syykulun kanssa millä puulajilla tahansa.

Hyvä. Hetken jo epäilin että onko syynä puun kosteus vai mistä johtuu. Käyn ostamassa pari uutta raspia…

Mitä kovempi puu, sitä enemmän raspi loistaa, on oma kokemukseni. En duunaa osagen kovuisia kuin sillä ja siklillä. Syheröisen puun kanssa lastuavat ovat tietty toivottomia, oli tiheyttä tai ei.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että ainoa ongelma on tylsä leikkaava työkalu. Tai ei aina terävyyskään riitä, jos terä ja työkalu on muuten huono. Yksi valaistumisen kokemus oli se, kun vaihdoin halvan markettikavahöylän hyvin teroitettuun laatukavaan. Itse taas koen niin, että mitä kovempi puu, sitä parempi sitä on leikkaavalla työkalulla työstää. Esimerkiksi syreeniin jää todella kaunis pinta terävän kavahöylän jäljiltä. Osagea olen nyt kavalla työstänyt, helppoa ja kaunista lastua tulee ja kiiltävän kaunis pinta jää. Oksankohdissa on pakko vähän raspia näyttää, silloinkin iwasakia, joka on vähän kuin leikkaava raspi. Jos syykylku vain sallii, niin leikkaavalla mennään, koska se on kätevin ja tehokkain työkalu, eikä tule pölyäkään. Siklikin on leikkaava työkalu.

Rane - taidanpa teroittaa taas paljon käyttämäni kavahöylän terän, niin saat kokeilla meillä, kuinka se puree osageen.

2 tykkäystä