Møllegabet #2

Tein ihan itseäni varten tälläisen kuvan muistiin ja laitoin siihen vähän mittoja. Olen jo parista jousestani tehnyt vastaavia johon olen kirjottanut jousen mitat ja hieman huomioita ja muistiinpanoja kun jousi on valmis.

Itseasiassa jos @M.Reinikainen tai kuka tahaan joka tietäisi, niin joutaisi/ pystyisi vähän antamaan kokemus pohjalta noille kärjille vähän osviittaa että paljon uskaltaisi vielä ohentaa/kaventaa

Jousi ei ammuttaessa potki ollenkaan että toisaalta niitä ei ole mikään pakko ohentaa mutta tuntuisi että niissä olis kuitenkin vielä ylimääräistä massaa jota voisi ottaa pois…

Laitampa vielä kärjistä kuvat

Ylemmän lavan kärki

Alemman lavan kärki

Tässä on toisinpäin ja nyt ehkä se +26" veto. Ehkä parempi näin päin peräti ?

2 tykkäystä

Kyllä se paremmalta noin näyttää. Jos itse jostain vielä aikoisin puuta siklata, niin noista punaisella merkityistä kohdista, joskin hyvin varovasti. Ei tuo näytä liikaakaan taipuvan mistään kohdasta, eli tillerimuotoa ei varsinaisesti tarvitse korjata. Näkyykö tuossa alalavassa vielä se aiemmin mainitsemasi saranakohta?

Hartosen jousi

1 tykkäys

Se sarana oli tossa missä menee mun käden varjon yläreuna ja siitä alaspäin. Se on vähän vaikea selittää.

Se on tuo oksan kohta mutta vain toisella laidalla. Sen huomasi kun jännelinjakin oli pielessä. Kyllä siitä mielestäni pääsin. Nyt on jännelinja hyvin ja saranaa ei näy toiselta puolelta ollenkaan. Toisellakaan ei se saranaa tee mutta toinen laita myötäilee selän pattia ja menee siksi noin. Se sitten jännittäessäkin näkyy mutkana periaatteessa mutta ei se saranaa tee. Kyl mä luulen että ammutaan nyt vähäsen ja seurataan mitä tapahtuu. Jospa se pysyis eikä ottais settiä… täytyy vielä kärkiä vähän hioa ja viimeistellä jousen pinta 800 paperilla. Ampuilee ja katsoo pysyykö. Sitten tulee karhun rasva pintaan mitä kävin @VKot luota hakemassa, kiitokset sinne vielä !

Kiitokset. Toivottavasti pysyy tämän näkösenä eikä tulis esim kaksiosainen “takedown” malli :thinking:

Hyvältä näyttää!
Lapojen juurien kanssa olisin varovainen, ettei taipuisi liikaa.

1 tykkäys

Niin… tässä olen vähän yrittäny tehdä sen taipumaan kaikkealta muualta kun tyvestä. Edellinen mölle petti juuri tuosta kahvan vierestä ja teki puristus murtumaa.

Tässä lopputulos :joy::joy:

Kärkien kaventelu ja yleinen siistiminen pudotti jousen painon 575 grammasta 566 grammaan. Katsottava vielä jos viitsii keventää lisää ja yrittää saada kärkiä hieman taipumaan.

Huomenna radalle kokeilemaan ja sisään ajamaan jousta. Kettu ei edes vinkaissut kun survoin +30 nuolta sen persiiseen.

4 tykkäystä

Hieno jousi Hartosella. Olen samaa miestä että olis sääli jos tulee “take down” malli…

2 tykkäystä

Nyt on hissukseen ohenneltu kärkiä ja nyt saa luvan riittää. 28g lähti ohentamalla kärkiä. Jousi painaa nyt 547 grammaa.

Kummatkin 11mm leveitä tasaiselta alueelta ja lapaa kohden levenee jyrkemmin. Paksuutta kärjessä 12mm ja tyvessä 23mm. Aluksi muoto oli kulmikas ja nyt hieman “terävä” vatsan puolelta.

Tein testin jossa vedin laukku vaa’alla kärjestä ja tyvi oli kiinteästi penkissä. Kärki taipui 30paunan voimasta reilun 10mm. Sen mitä kuvassa näkyy.

!

En usko että kärjet juurikaan taipuu jousta virittäessä. Nyt jatketaan jumppaamista ja seurataan muuttuuko tilleri. Toistaiseksi pysynyt hyvin ja ei ole ottanut enempää settiä. 27" olen vetänyt.

8 tykkäystä

Hyvän näköinen. Kärjet näyttää siltä että on ihan maksimit otettu irti. Lentäisikö peräti pituutta hyvin?

1 tykkäys

Kiitos. Joo. Aattelinkin että koitan tehdä keväällä vähän pituus nuolia tähän nii pääsee kokeilemaan. On tämä niin paljon ripeämpi kun edellinen että ainakin yli sen 150m heittää :smile:

Paunoja nyt n.54 26,5-27" vedolla

1 tykkäys

Aiemmin selkä puolella on ollut virumaa 20mm. Eli kahva on nokkien linjasta 20mm ulkona. Nyt vedin jousta 27-28 ja ammuin 60-80 nuolta niin jänteeltä kun otti pois niin heti olo 25mm virumaa selässä. Kertookohan se siitä että max 27 vedolla eteenpäin ?

Kosteus ollut 35 luokkaa siellä missä jousta säilytetty

Eipä se kerro varsinaisesti muuta kuin, että jousta ei ole ylirasitettu liikaa, mikä on tietenkin hyvä asia. Pitäisi siis hyvin kestää 27 tuuman vedon, eikä 28 tuumaakaan mitenkään liikaa pitäisi olla. 28 tuuman vedolla jousen pituus-vetopituussuhde on maltillisesti noin 2,4, mikä ennustaa periaatteessa hyvää tulevaisuutta. Lisäksi lavat ovat riittävän leveät ja tilleri hyvä. Aika näyttää, miten käy - toivotaan aktiivista käyttöä ja pitkää ikää!

1 tykkäys

Jep. Täytyy seurailla ja ampua tässä pari päivää enemmän ja kattoa tilleriä lopullisesti. Tuntuisi että lavat taipuu liian vähän nyt kahvan puolesta että ehkä siklaan pari vetoa kummastakin lavasta. Sitten nallerasvaa ja odottelemaan valmistumista !

Aina on ammunnan jälkeen hieman enemmän myötäkäyryyttä, josta osa sitten palautuu. 20-25 mm setti on varsin vähäinen määrä.
Jos tuo 27 tuuman veto on sinulle luontainen ja sopiva, kuten kuvasta näyttäisi, niin antaisin olla niin.
Pirun hieno jousi ja myös taitavaa työtä, ablodit sille!!! :clap:

3 tykkäystä

Kiitos ja kumarrus Juri. Tuo veto on ihan ok. Mielummin mä 28 ottasin. 45 lonkkarilla veto pyörii lähempänä 28,5 jopa 29 mutta se nyt on vähän aina niin ja näin. Tunteella tulee vedettyä riippuen ammunta tilanteesta. Mutta jospa varmuuden maksimoimiseksi teen setin 27,5 nuolia ja vedän ne kärjen tyveen asti ja opettelee niillä räpsimään.

1 tykkäys

Sanoisin itsekkin tähän ihan saama mitä Jurikin. Jää tuohon tai vedä vielä sinne 28 jos siltä tuntuu ja anna itsellesi kylmä olut! Jousi näyttää ja kuulostaa oikein lupaavalta aseelta.

2 tykkäystä

Nyt kun lavat on tasaleveät, niiden kuuluukin taipua enemmän ulkolavoistaan, vähemmän siis kahvan vierestä. Jos tuon taipuvan osan matkalta taipuma olisi täysin pyöreä, olisi kahvan vierusta ylirasittunut.

Kun taipuma on noin hyvin hallussa - minimaalinen settihän sen jo kertoo - en koskisi enää ollenkaan!

Vetopituutta huomioidessa muuten pitää ottaa huomioon jäykät kärjet ja kahva. Jos kärjet olisivat “normaalit” olisi veto luonnollisesti pidempi. Bowyers bible 4:ssä Gardnerin massateoria kertoisi vetopituuden aika tarkalleen. Siinä otetaan jäykätkin osat jousesta huomioon.

1 tykkäys