Møllegabet #2

Onnoita ollut muistaakseni monella. Ainakin yksi muutamalla muullakin… Mä oon nitä tehny 6 ja kisoissa ampunu yhdella kisat ja kahdella ollu pituudessa.

Tuo muoto on kylläkin kaukani siitä alkuperäsesta ja tämä nykyinen lookki missä on nuo voimakkaan kärjet on tiettävästi täysin jenkkien modernia tulkintaa.

1 tykkäys

Juu ei ole samanlainen. Tähän tyylin tehtyjä mä olenkin vain nähny. Onko sulla kuvia Mikke omistas ja muitten tekemistä? Olis mielenkiintosta nähä. Sitä sun yhtä vähän hypistelin pituus kisoissa. Sehän oli vähän tämän tyyppinen ?

Tuohon minkä alkuun Tuomo linkkas niin tuli itsellekin vähän “yllätyksenä” kuinka vääränlainen kuva itsellä moisesta oli. Onkohan siitä muuten tehty sellaista kokonaista jousen hahmotelmaa ? Lähinnä just että millaset nuo kärjet sitten pitäis olla. Suhteellisen mitoituksen koitin nyt tässä tehdä sen tuomon laittaman jutun mukaisesti .

No tässä muutama. Ekaks tietty muutama oma (joista edes on kuvia…) ja pari kaverin tekemää.

Nää on sit jo muitten tekemiin joita oon tavannu ja mulla ei todellakaan oo kuvia muitte suomalaiste jousist…

Marjakuusi…

Raita!

Tähän seuraavaan kaipaisi Tuukan kommentti.
Tässä tuo kuva kahdesta luonnoksesta joista toinne sama kuin Tuomon linkkaamassa artikkelissa mutta entäs tuo toinen luonnos?
Ja onko hajua mistä tämä kuvan löytö on?

12595973_10209460657540036_1175931916_n

12910778_10209460657580037_940375939_n

1 tykkäys

Kiitokset Mikke. Mielenkiintoinen tuo ylin piiros kuvan jousi.alempi nyt ei muodoiltaan ihan kauheasti poikkea näistä nyky tekeleistä… Tämän olin tainnut nähdä jossain, näytti niin tutulta.

Paljon paunoja tuossa ekojen kuvien jousessa missä on aika nätin sirot kärjet ?

Tuolla on minun yritelmäni vuodelta 2007.


Jousi on silloin vastoin parempaa tietoa nimetty Holmegard-tyyliseksi. Myöhemmän tiedon mukaan se osoittautuikin Möllegabetiksi.

Tulipas erikoinen ongelma muuten vastaan tässä oman jousen teossa.

Ennen paahtoa jousi oli mielestäni valmis jänteelle.

Tein virheen siinä etten kattonut tilleri puussa jousta vaan laitoin jousen jänteelle paahtamisen jälkeen. Tein jänteelle keskipunkoksen ja sitten menin katsomaan tilleriä.

Sitten iski paniikki. Kauhea saranan alku. Ennen paahtoa sitä ei ollut. Äkkiä jousi jänteeltä mutta settiä oli tullut. Onneksi hyvin hyvin vähän mutta selvästi havaittavissa.

Se sarana oli tullut sellaiselle kohdalle jossa on pieni oksa, sekä selässä sellainen tumma alue. En tiedä mistä johtuu. Muitten oksien kohdalla sitä ei ole.

Loppuun kuvaa tilleristä. Saranan näkee oikeassa lavassa. Kova työ saada se pois koska tuntuu että puu joustaa siitä todella paljon. Paunoja saanu puottaa rutkasti alas.

Alkuperäisestä Möllegabet-löydöstä on niin pikkuinen palanen jäljellä että on kyllä tutkija joutunut käyttämään mielikuvitustaan saadakseen siitä pääteltyä edes minkäänlaisen jousen.

1 tykkäys

Komea kaari. Taitaa kärjet taipua jonkun verran ? Millainen heitto verrattain pitkäjouseen ? Ja onko paljon ammuttu ? Tuolla vedolla kuinka kestänyt käyttöä ?

Kiitos!
Kärjet olivat painon minimoimiseksi säädetty niin että taipuivat vain aavistuksen verran. Leveät mutta ohuet taipuvat lavan osat olivat pirullisen vaikeita tilleröidä, pienelläkin siklinraapaisulla tuntui olevan suuria vaikutuksia. Heitti kevyttä nuolta ihan napakasti ilman handshokkia, raskaampaa nuolta havaittavasti laiskemmin. Ihan mukava ampua. Muutama vuosi sitten ilmestyi pituussuuntainen halkeama kahvan juurelle, lavan voimakkaasti levenevään alkuun, mikä ei toisaalta ole ihme. Käärin pellavanarua suojaksi, mutten ole ampunut jousella sen koommin.

1 tykkäys

20 tuuman veto. Miltä näyttää?

2 tykkäystä

Lähes 25" veto

4 tykkäystä

Sehän näyttää oikein hyvältä mitä tuosta kuvasta erottaa. Myötäkäyristyykö? Paljonko on paunat?

1 tykkäys

Sen otti ja jätti mitä tuli sen saranan kanssa mutta ei se nyt ota enempää. Oon 24 vedolla ampunu nyt tässä vähän aikaa ja lentää törkeän napakasti. Nopein heittonen jousi tähän mennessä mitä tehny. Paunoja en oo mitannu mutta ne on jotain 45-55 väliin. Riippuu ny kuinka pitkälle tällä uskaltaa vetää…

1 tykkäys

26 vedolla antaa rapiat 50 paunaa.

Tollanen… Täytyy huomenna tutkailla lisää josko uskaltaisi vetää pitemmälle.

Vielä vähän hakemista mille kohdalle käsi asettuu kahvalla. Tilleri muuttuu yllättävän paljon kun jousen heittää ympäri.

2 tykkäystä

Eli kuten ounastelinkin tuolla aiemmin. Möllejä on tehny Mikke, Juri, Hartone ja ehkä joku muu…? siis vain ani harva muutama maassamme.

1 tykkäys

Tilleri näyttää hyvältä!

Tässä vaiheessa tilleröinti vain peilin avulla. Sinulla on tilleripuu, jossa veto tapahtuu symmetrisesti, niin tilleri tosiaan muuttuu otteen mukaan sekä sen mukaan, miten päin jousi on. Esimerkiksi 25 tuuman vetokuvan perusteella ylälapa on vasemmalla, se näyttää taipuvan aavistuksen enemmän. Nyt vaan tarkkana. Tai otata vetokuvia itsestäsi, niin katsotaan porukalla.

1 tykkäys

No tässä olis noin 25,5" veto nuoli on 27" nokista kärkeen

Tuumakin enemmän niin olis parempi meikäläisen ampua…

3 tykkäystä

On kyllä komeen näköne👍

1 tykkäys

Taipuu mielestäni oikein kauniisti. Vaikea sanoa, että mitä voisi vielä tehdä. Taipuma on kyllä aika lyhyelle alueelle keskittynyt, joten taipuvaa lapaa voisi ehkä ottaa lisää käyttöön ennen lavan kärjen kavennusta sekä ehkä vähän kahvan molemmin puolinkin. Ehkä kuitenkin ensin sisäänammuntaa ja jousen elämisen seuraamista - lähteekö virumaan ja mistä lähtee. Kun tilleri on hyvä, niin silloin mennään enemmän tuntuman mukaan. Näillä keleillä ei pitäisi liiallisen kuivuudenkaan tuoda ikäviä yllätyksiä.

1 tykkäys

On juu aika venkuli. Jousen mitoitukset tekee lavoista hieman eri parit kun kahva ei ole symmetrisesti lapoihin nähden. Ylempi lapa on hieman pidempi kun kahva vie alemmalta lavalta vähän tilaa mutta vastapainoksi ylemmän lavan kahvan tyvi ei taivu niin heti kun alemman lavan. Tämän tasapainon löytäminen meinas tuottaakkin hankaluuksia.