Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Nätti jousi, luulisi että heittää nuolen aika pirteästi!

Ugrimarjis?

Nokkeja haluaisin päästä ihmettelemään lähempääkin. Selässä lienee historiallisesti ok mutta näyttävät suorilta! Niinkö ne ennenkin tehtiin? Mites kuva jänteellä ilman vetoa, miltä se näyttää? Eikös tämä ollut lyly-koivu-tuomi rakenteeltaan?

Kiitti, otetaan mukaan. Vetokuvassa sakarat on vahvistettu pellavapunoksella, mutta eilen laitoin tilalle jännepunokset. Kuvassa näkyy liitokset paljaana, ihan siitä syystä jos jotakuta kiinnostaa, ampua ei noin tietenkään voi.
Kyseessä on siis koivu-lyly, tuomisakaroilla. Selkänokit joo, nyt on niidenkin alla punokset, kun tuomi on aika pehmosta ja lähtee halkeilemaan nokista. Ehkäpä mulla oli liian ohut tilleröintijännekin, mutta kuitenkin. Teen varmaan tähän hätään paksumman pellavajänteen.

Treeniä 90 laukausta, niin tauluun kuin 3D-elukoihin. Kyllä nuolet osuvat sinne mihin pitääkin, jos vain suoritus pysyy hallittuna. Viime vuonna niin Petikossa kuin Vanhalinnassa tuli pronssia - kyllä vähintään sitä lähdetään tavoittelemaan! Kova kisa tulee olemaan, kärkeen on tunkua.

Niin suorilta? Urat vaan suoraan selän halki, punoksella turvallisempi tietty, mutta vaahteran pitäisi kestää jo ilman. Ylempi on se mistä oli tuo vetokuva aikaisemmin, siinä on ylälapa luonnostaan myötäkäyrempi jos joku ihmettelee.
Nyt on pellavajänteet molemmissa.

1 tykkäys

Kysyn uudelleen…ugrimarjis? paunat on ja kuvat on, mutta ei selän materiaalia, sakaroiden materiaaleja mainittuna.

Molemmissa on koivu selkä nahkaliimalla liimattuna. Vatsa lylymäntyä.

Vain sakarat on muuta puuta, toisessa tuomea, toisessa koivua. 0% marjakuusta! :smiley:

Lyly näytti lähikuvassa marjikselta. Hieno jousi. Hyvä Jere!!! Nostaa fiilistä tommonen. Onko kukaan muu tehnyt luonnonliimoilla Suomessa soivaa Ugrijousi peliä? Mikkellä on yks, mut se on tuontitavaraa. Ja oliko luonnonliimaloilla liimattu…?

Ota mukaan tapahtumiin.

Laita vielä mitat. pituus leveys ja paksuus lavoista ainakin kolmesta kohtaa. Mitat sakaroistakin. Lylysiivun paksuus ja koivun paksuus. Minkälaiset lustot koivussa? onko ulkolustolla koivu jne…
Oma ketju tälle jouselle, kuvin, mitoin, materiaalein.

Jes. :fist_left:

Itseasiassa… Mikken jousi taitaa olla epoksilla liimattu, muistaakseni. Laitan ketjun kun saan valmiiksi, kyseessä on siis kaksi jousta. Toinen on vielä tilleröimättä.

Ajattelin toisella noista ampua petikonkin, miksipä ei. Ihan sähäköitä pelejä kun on refleksiä.

Ei ole ihan vielä mutta jos sen saisi vielä tälle syksyä. Mulla on vähän aidompi vielä kun se on liimattu ahvenennahka/hirvensorkkaliimalla :wink:

Suomes on tehty useampiakin ugrijousia tuolla inarin aikuisopistolla. Tiedossani on ainakon 5 ugrijousta joista Miika Vanhapihan on muistaakseni vomakkain. Vain + 50lbe. Tuo jousi on nykyisin Tuukalla.

Minulla olevan Eirikin tekemä on ihan normi puuliimalla.

Vaahterakysymys:

Huomasin eilen lähellä kaadetun vaahteran, jonka rungon halkaisija n. 25 cm. Vuosirenkaat 6-10 mm paksuja (kuva). Pari metriä olisi suoraa runkoa tarjolla ennen ensimmäisiä oksia. Lehdet jo kauttaaltaan keltaisena (oletan että kaadosta johtuen).

Kaatoajankohta on mitä on. Kannattaako iskeä kiinni?

Toki! Jos viittaat lustojen paksuuteen, en usko että haittaa vaikka onkin kasvukausi jäänyt kesken selkälustolle. Ainoa mikä mietityttää on jos runko on jo maannut pidempää ja päässyt lahottajasienen käsiin. Tosin siihen varmaan vaaditaan jo sitten useita viikkoja…ehkä.

Jos on paljon vaahteraa, siitähän voi tehdä vaikka sarvikomposiitin…!

Ok, kiitos, taidanpa sitten iskeä!

Joo, kasvukausihommaa mietin. Kai sitä aina voi sitten raaputella alemmalle lustolle.

Vähän mietitytti että voiko kaadon syynä olla jokin tauti, ja lehtien keltaisuus johtua siitä. Ilmeistä syytä pelkästään tuon rungon kaatamiselle ei näy (kaupungin tontti). Vieressä kasvaa muutama samankokoinen runko terveenä. Mutta saisipahan harjoittelumateriaalia. Käyn tänään hakemassa - luvan kysyttyäni tietenkin. :+1:

Itteä on vähän kuumotellut täällä helsingissä kun on noita jalavia kattellut. Alku kesästä alkanut lehdet kellertää koko puusta. Ettei vaan olis se kuuluisa jalava tauti joka on englannista tuhonnut 95% jalavista…

Mä en ole saanut vaahteraa vielä selästä rikkoutumaan ohuillakaan lustoilla. En tiedä mitä pitäisi tehdä, kun kuitenkin olen paahtanut refleksille ja kurittanut myötäkäyriksi asti. En huolestuisi siis itse.

Terveeltähän tuo puuaines näyttää, mitä nyt tietty heti ruvennut pääty harmaantumaan. Ehkä :smiley:

1 tykkäys

Pitkästä aikaa tein uusia nuolia puolen tusinaa, kun poika on ampunut settinsä varsin vähiin.
Verstaassa olen puuhaillut paljonkin, mutta jousenveistoon en ole ryhtynyt. Jotenkin se vaatii oman rauhallisen mielentilansa, ja koko ajan on kumminkin muuta puuhailtavaa liiaksi asti. Kyllä se tästä vielä. Nyt tosin lähipäivinä omenoiden ja luumujen hilloaminen ottaa oman aikansa…

1 tykkäys

Mitä liimaa käyttivät Mikke Inarin aikuisopistolla? Muistankin nähneeni jonkin juoksan “Vaistolla” lehden kannessa. Nättejä jousia on paljon nähty, mutta onko epoksia sisällä ja paunat 20…? Eli uusi toteamus, onko Jeren Ugrijouset ekat luonnonliimalla tehdyt Ugrijouset… ei voi olla… vai voiko?