Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Mikken paras vuodelta 2019: kun lämpöä tulee liikaa niin nämä pillut kutistuvat ja sulautuvat yhteen jonka jälkeen lämpö pääsee hunommin läpäisemään niitä, nöin ollen ensimmäinen kerros hiiltyy ja tummuu nopeasti.
Näinhän se just on, esim pissisten kanssa…:joy::joy::joy: Ihan paras asiantuntijan repliikki.

2 tykkäystä

OHO!! empäs huomannutkaan moista!
olinkohan mää vaan jotenkin vihanen kun tuota oon kirjottanu???

Kehtaaks tuota enää nyt jälkeenpäin korjata kun se on jo sieltä välistä bongattu? :smiley:

Kronotin pitkästä aikaa muutaman jousen. Yksi oli 31-paunainen (28 tuuman vedolla) hikkoriselystetty laminaattilonkkari sarvinokein, 23 milliä leveä, lapojen kärjet vähän alle 8 milliä ennen nokkeja. Oikein siro ja mukavan ärhäkkä jousi. Vastakaarevuutta reilu 30 milliä ja nuoli lensi kivasti. 10 graania per pauna -nuoli lensi hiukan yli 160 fps. Samaa luokkaa kuin nimeltä mainitsemattomista materiaaleista tehty verrokkijousi. 380-graaniset nuolet lensivät 152 fps ja 580-graaniset isot nuolet vielä 132 fps. Kevyen nuolen kanssa tuolla ampuu vielä ihan kivasti AR-matkat.

1 tykkäys

Tein jousen ja rikoin jousen. Aikamoinen pikatilleröinti, kun york roundiin tarvitsi uuden aseen. Elliptinen tilleri, 188cm pitkä, 48# @28", saarni-tammi laminaatti ja 550g painoa. Sitten menee ja katkeaa vielä vähemmän taipuvalta osalta. Taisi olla selkälaminaatissa (saarni) vikaa? Ensin tuumasin että olisi liima, mutta toinen lapa kesti aika hyvin kuritusta kun kokeilin taivuttaa. Ja muuten tuon pienen säleen vedin irti, koska se oli delaminoitunut kokonaan. Eli se oli siis tuosta oikeasta päästään kiinni.

Oli tavanomaista isompi pettymys, kun tilleri asettui justiinsa kohdalleeen ja oli mukavan napakka ampua.

Niin ja sitten tein tälläsiä.

3 tykkäystä


Nyt alkaa jallu olemaan tilleri kunnossa, lämpökäsittely ensin.
Sama saarnelle:


Ekaks sain paahdettua ton ylälavan, tohon pätkään meni tunti, sitten puhallin meni rikki.
Nyt sitten höyrytin tunnin tota kohtaa joka on sidottuna, piti suoristaa koska jänne meni melkein kaks tuumaa sivuun keskeltä.

Muokkaus: Ei toi paahdettu lapa oo ihan noin tumma mitä kuvassa, vähän vääristää.

Höyrytys onnistu

1 tykkäys

Oikaisuhan hoitui kun ammattilaiselta!

Paahtaminen on aika raaka homma joskus puhaltimelle, niissä voisi jopa satsata johonkin laatulaitteeseen. Vaikka noh, itse olen niitä parin kympin puhaltimia käyttänyt.
Tunnissa pitäisi jo koko jousi paahtaa, ei sitä toinna pidempään tehdä. Jopa 15-20min per lapa. Johan siinä kyllästyy paahtajakin.
Ei tuo ole tummaa nähnytkään, Mikke sanoo “hiili ei taivu” no ei taivu, mutta silloin pitäisi jousta grillata tulella jos hiiltä aikoo saada. Väri mitä puuhun tulee on vain esteettinen ongelma/etu, miten sen kokee.
Kaikenlaisia konfiguraatioita on tullut kokeiltua, puhallin aivan kiinni jousessa ja 10min per lapa tai 1,5h kaukaa paahtaen väriä vaihtamatta. Se ja sama, voi kokeilla niin on niillä eroja, mutta kaikista kuitenkin hyötyä.
Jalava on aika kaunis tummaksi paahdettuna ja öljyttynä. Tästä samasta ketjusta kuva, kun paahdoin jalavaa (oikea) ja vaahteraa.

1 tykkäys

Kokeile Jere lähes väritöntä paahtoa useamman kerran ennenkuin alat väittämään asiasta :wink:

Hiiltyminen pienissäkin määrin on todistetusti jo itsessään erittäin hyvä lämmön eristäjä materiaalista tietenkin riippuen.
Tässä nyt vaikka tällainen esimerkki joka poikkeaa kyllä aiheesta, mutta todistaa nopean pinta ruskistumisen puolesta.

Mitäs nyt sitten pitää tehdä kun olen jo useamman kerran näinkin paahtanut jousta? Ehkäpä et taida ihan tietää mitä Nyströmin pajalla tapahtuu. :wink: Vai alatko väittämään toisin?

Pajalla voi tapahtuu mitä vaan :smiley:

Kokeile haurassa mitä tuloksia saat aikaan kun vaihtele niitä lämpöjä.
Itse tein nämä kokeet jo 2010 aikoihin ja paluuta ei oo ainakaan minulla :slight_smile:

@JNystrom - mitkäs nuo yhdistelmät ovat? Ylempi on saarni-lyly ja alempi pihlaja-tammi?

Jousen hajoaminen johtui kyllä selvästi selän huonoudesta. Kuten kuvasta näkyy, niin aika vinosti syyt kulkevat. Jos selkä on neljännessahatusta puusta ja lustot kyljellään, kuten tuossa oli, niin syykulkua on hankala nähdä. Itse en tykkää yhteenä tuollaisista selkälaminaateista.

Joo, tuo on tosi, nuo on perkeleestä. :smiley: Mutta nuo liimatut teen vielä jouseksi, sitten saa riittää.
Pysyy pieni yllärimomentti päällä…

Nuo muotoilemattomat aihiot on molemmat koivu-lylyjä. Toinen on aivan julmetun painavaa lylyä, 133cm pitkä 60mm x 18mm ja painaa 1,4kg tuon koivuselän kanssa. Teenkin sopivasti tästä painavammasta tavarasta jäykemmän jousen sitten. Molempiin 15-20cm sakarat niin saa jotkut 160-170cm jouset 26" vedolla. Niistä vähän myöhemmin sitten.

Ostin ihan kunnon puhaltimen tilalle, pääsee helpommalla.
Ja on muuten nätti paahdettuna toi vaahtera.

Itte oon huomannu tuon trangian pannussa, jos on paljon nokea pohjassa niin vesi kiehahtaa sen pari minuuttia hitaammin.

Pointti näissä argumenteissa mulla tuota väriä vastaan, että kun puhallin on lähempänä (puu ottaa väriä), tälläkin saa jousen niin lämpimäksi että selkäpuolelta alkaa lämmitä. Toisinsanoen lämpö menee läpi asti.
Maailmalta löytyy monen sortin paahtajaa ja tekijää. Myös siinä määrin kreditoitunutta tekijää, että koko vatsan paahtaminen on hänen ansiostaan jousen tekijöiden tietoisuuteen herätetty (Marc St. Louis). Ja on siellä tummia vatsoja. Tästä voi lukea enemmän traditional bowyers biblesta.

Ei se väri vaan kuinka nopeasti pinnanlustot umpeutuvat.

Väri on vain indikaattori siitä kuinka kuumaksi pinnan päästää.

70lb venytys.

Tää on 45mm leveä, 33mm paksu.
Selkä litteä ja virheetön.

Saako aikaseks 140+ paunaa?

2 tykkäystä

Toki saa. Loppua kohden jos jousi ei ota settiä, kavenna viimeisinä kevennyksinä leveyttä pois kohti 40 milliä. 45mm voi olla vähän ankean leveä pideltävä.

Yhteensä 170 laukausta ja reilu 30 nuolta sulitusta vaille valmiiksi. Päivät ovat edelleenkin aivan liian lyhyitä, kaikkea kivaa ei vaan millään ehdi tekemään!

ÄLÄ koske kahvaan!!
Nyt tilleröinti jatkuu siten, että siirrät tuota taipumaa tasaisesti kohti kärkiä ja annat sen viimeisen noin 30cm nokeista olla miltein haurassa niin että ottavat taipumaa vasta täydessä vedossa.