Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Mitä materiaalia tuo on?

Solumuovia savenmaa-puljusta. Tuomo arveli että keskikovuista kun se on valkeaa, mutta hieman pehmeältä tuntuu. Eiköhän tolla yorkit ja ar:t reenaile.
Nyt aivosolut käyttöön ja telineen suunnitteluun, varusteina ainakin kunnon pyörät ja pressu, niin voi ajella sopivalle paikalle ja suojata sateelta.

Mukava keskustelu siitä irtosi mutta en edelleenkään näe mitään ongelmaa siinä että puunkappaleista liimatut jouset ovat omassa sarjassa ja yhdestä puusta veistetyt omassa sarjassa. Se että joillakin ahdistaa puujouseen liimatut sarvinokit niin paljon että ne luokitellaan laminaateiksi niin olkoon sitten niin.

Se mikä minua ahdistaa on se että suurin osa porukasta on vailla teoreettistakin menestymisen mahdollisuutta puujousellaan laminaatteja vastaan Jos ei kiinnosta tuunata monimutkaisia laminaatteja henkilön osana on olla tuloslistalla kaunistamassa laminaattijousien voitokkaita tuloksia. Se ei ole kenenkään mielestä mitenkään innostavaa.
Kaksi kategoriaa; puujouset ja liimatut jouset. Ei sen luulisi olevan liian vaikeaa. Samalta viivalta jokatapauksessa ampuu kaikki ja kaikilla on kivaa.

Linjaus perustuu kulttuuriin.
Seuramme henki ja ideologia perustuu pääsääntöisesti siiden mitä ja millä ihmiset ovat aikojen alusta viimeiseen vuosisataan asit käyttäneet selviytyäkseen ja millä välineillä he ovat itseään puolustaneet.

Jousiammunta on todennäköisesti saanut alkunsa noin 40-70 000 vuotta sitten Afrikassa ja suurimmalta osin loppunut noin 1880 luvun tienoilla kun viimeiset kulttuurit “sivistettiin” ja tuliaseet tukahduttivat taistelukentät.

Edelleenkin jousta kyllä käytetään todella monesa paikkaa maailmaa, missä vielä viimeiset alkuperäiskansat vielä esi-isiensä tapoja vaalivat, mutta noihin aikoihin jousen olemus sekä perimmäinen käyttötarkoitus muuttui lähes yksinomaan valkoisen miehen käsissä selviytymisvälineestä harrastus toiminnaksi.
Hupiurheiluksi.

Pointti on siinä, että yksikään kulttuuripohjainen ihmisryhmä ei ole käyttänyt Tuomon tekemän tyylistä jousta. Siinä on se perimmäinen pointti mitä Tuukka ajaa takaa ja jonka minä ymmärrän erittäin hyvin, mutta se, että seuramme linjaus on jo liki 20vuotta ollut suvaitsevainen pienehköille perinnekulttuurista poikkeaville syrjähypyille on asia mistä ei mielestäni tule luopua yksin omaan sen takia, että joku jossain saisi väärän käsityksen siitä millaiselta muinaiset jouset näyttivät.

Luotamme siihen, että jäsenemme osaavat tarvittaessa kertoa yleisölle käytettävien välineittemme taustoista.

Meidän kisamme ovat meitä varten eivätkä välttämättä ole yleisön suurin intresti vaikka paikalle sattuisivatkin (tapahtumat erikseen)

Olen kyllä samaa mieltä tuosta, että termi “primitiivi” on jotain muuta kuin kaikkein modernimmat asiat (lasikuitu yms.). Mielenkiintoista kyllä, että mielestäni juurikin hyvien tilastojen tulisi perustua siihen, millä välineillä se on aikaan saatu. Tosin se mikä eniten kiinnostaa minua kisailussa ja ylipäätään tällaisessa kokeellisessa aseitten kokeilussa on juurikin tämä komposiitti-yksipuu-laminaatti-eri puulajit yms. vertailu, mitä tulee jousiaseisiin. Pituusammunta on toki yksi keino kokeilla jousen maksimitehoa. Esim. minun kohdalla tämä tarkoittaa mahdollisimman lähelle jotain historiallisesti korrektia varsijousta, jonka heittopituus olisi jotain alkuperäistä luokkaa (~300-400+ metriä). Tässä suhteessa itse kannatan hyvää perinnejousiammunnan tilastointia/kirjanpitoa juurikin niin, että “ylimmässä keskusteluavaruudessa” pituusammunnan voittaja onkin se, jonka jousiase on mahdollisimman autenttinen ja historiallisesti korrekti - kun puhutaan perinnejousiammunnasta. En tosin missään mielessä väheksy lasikuitu yms. modernien materiaalien käyttäjiä vaan päinvastoin - om hienoa, että heille on omat kilpailunsa.

1 tykkäys

Juuh elikkäs.

Tässä saarni aihio lankusta käsisirkelillä. 190x4x3cm, päädyssä vaan karkaa syyt kuten kuvassa, muuten menee päästä päähän.

Millasseet mitat että sais semmosen 70-80 paunasen taulu pyssyn?

Vai lähenkö vaan mutu tuntumalla ottamaan pois tavaraa ja tilleröintiä?

Tän jälkeen teen sen jallu pyssyn, olis vaan mukava saada ekaks taulu pyssy kisoja varten.

Paksuudesta paha sanoa, mutta lähde vaikka 32-35mm leveästä ja pituutta vetopituuden mukaan. 28" vedolla 175cm, 30" ja 185cm?

Okei, teen ton 185 ja tilleröin 30".
Mitäs sanot lämpökäsittelystä? Kantsiiko tehä?

Tottakai. Lisää 3-5cm refleksiä samalla. Lankkutavaralla en laittaisi tuota enempää.

Selvä homma!

Tuli valmista!


4 tykkäystä

Jos paahdat jousta jonka syyt ovat “seisaallaan” niin ole tarkkanan lämmön kanssa.

Jousi jonka syyrakenne on putkimainen päästää vuosirenkaan sisällä enemmän lämpöä lävitsee kuin poikki syyhyn verrattuna.

Ajattele asiaa niin että jousen rakenne on kasa putkia jotka on kasattu päällekkäin ja joka kerroksessa on pieniä putkia isompien päällä.
Nyt kun vatsan puolelta lähtee lämmittämään niin lämpö läpäisee isot putket helposti ja eteneminen hidastuu pienien putkien kohdalla.
Kun lämpö läpäisee ensimmäisen pienen putki seinän niin seuraavat isot putken alkavat lämpiämään ja lämpö pääsee jatkamaan eteenpäin.

Solukkoja kannattaa myös miettiä vaikka muovipilleinä. Kun lämpöä tulee liikaa niin nämä pillut kutistuvat ja sulautuvat yhteen jonka jälkeen lämpö pääsee huonommin läpäisemään niitä, Nöin ollen ensimmäinen kerros hiiltyy ja tummuu nopeasti.

Jos nyt kuvitellaan että jousi onkin tehty puusta jossa syyt menevät poikittain tai jopa suoraan pysty asennossa niin vatsa pinnan lämmittäminen on tehtävä varauksella.

Se mitä nämä huokoisista puista tehdyt jouset eivät kestä on kuituja jotka eivät anna viereisille kuiduille venymis varaa.
Mitä tapahtuu jos nyt kuuma ilma pääseekin helposti läpi jousen vatsa pinnan ja jousen selkä alkaa kuumentua siihen pisteeseen, että väriäkin alkaa muodostumaan vuosi renkaiden välissä??
No tuohon tarvitaan kyllä jo niin penteleen kovat lämmöt, että vatsa olisi jo ihan punaisena hohtavana hiilenä :smiley:
MUTTA näin on minulle kerran käynyt kun kärkiä oikosin. Suoraan solujen läpi tuli lämpö ja selän pintaan tuli tumma läiskä!

Tammi,Saarni ja Jalava ovat heti tämän ilmiön kärjessä juurikin siitä syystä, että näiden puiden huokoset saattavat parhaimmillaan olla todella suuret. Minulla oli muutamia palikoita kerran laatikossa joissa oli sen verran vuosilustojen välissä rakoa että koko palikan läpi pystyi puhaltamaan.

Kuvasssa vanha paahdetun juosen puolikas joka olisaanut todella kovaa kyytiä kuumailma puhaltimen kanssa ja sitten palanen joka vain murtui heti lämmityksen jälkeen.
Molemmista sahasin palasen irti muistoksi.


2 tykkäystä

@JNystrom On muuten nätti teline, noi renkaat on muute hyvä lisä.

@M.Reinikainen Eli tässäkin pitää olla erittäin varovainen kun lähtee lämmittämään. Toivotaan ettei nyt ihan tuollalailla jysähdä oma jouseni :smiley:

Lämpöä voi antaa jopa tunnin ja vaikka 6 kertaa, mutta oleellinen vaikutus ei välttämättä silti kahden ensimmäisen kerran jälkeen enää muutu. -+ 35-45minuuttia noin 4-6cm etäisyydellä jatkuvalla liikkeellä puhallettu kuumailma ilman suurta värin tummentumaan on jo ihan kiitettävä suoritus. Tämän jälkeen pitää jousen kosteus prosentin normaalisoitua ja jousen kylmetä ennen taivuttelua. Itse taivutan vasta päivän tai parin päästä.

1 tykkäys

@JNystrom Kome teline on kyllä, ja vielä pyörätkin! Ammuntapaikkakin näyttää hienolta, iso tasainen nurmikenttä. Kelpaa ammuskella!

1 tykkäys

Motonetistä löytyy tuommoinen rengaspari akselilla pilkkahintaan, niiden varassa tuommoinen 40-50 kiloinenkin taulu siirtyy mukavasti.

Nurmikkokin oli haukivuoren herrasmieskerholla viimeisen päälle ajettu viikonloppuna. :smiley: Kelpasi käppäillä ja ammuskella. Vielä pitää vissiin joku hellepaviljonki laittaa niin voi vetäytyä seuraaviksi kahdeksi lomaviikoiksi ammuskelemaan…

1 tykkäys

Ammuin Mikke muutaman preerialeikkurin ja joitain sarvileikkureita jossain pituuskisassa. Mut ei sillä väliä. Ketään ei kiinnosta. En ole satsannu lajin vielä kunnolla. Ku kolmas SuomenMestaruus maastossa lohkeaa on aika siirtyä pituusammunnan pariin…

Hienoa! Muistatko mikä vuosi?
Onko sulla koskaan ollut muuten “all naturel” jännettä?

Mää ammuin joi kolmannesta preeria kisasta lähtien kaikki inkkari kisani aina vuoteen 2015 niillä mun sarvikärisillä nuolillani.

Ei ollu omaa naturaljännettä. Ammuin Alexin tekemillä raakanahka/oravajänteillä mutta oman tekeminen on jäänyt ideointitasolle.

Mul on nyt joku 5 toimivaa raakanahka jännettä jousissani ja ainakin 4 poikki mennyttä taskussa.
Kolme näistä on nähnyt kisankin. Ainoostaan preeriakisassa ja siitä suoraan AR kisaan olen tuolla raakanahka jänteellä kerran ampunut.