Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Kuopuksen kanssa käytiin lippoamassa liimavärkkejä mutta ei saatu kuin yksi ahven ja 20 isohkoa särkeä. Uimarakot kuitenkin särjistä talteen ja kuivumaan. Huomenna uusi ponnistus. Särki on muuten hyvää ruodottomaksi fileerattuna, korppujauhoissa pyöriteltynä ja voissa rapeaksi paistettuna.
Sulitin eilen ja tänään vesanuolia ja muutaman mäntyvartisen. Tilasin kiinasta aiemmin matskuja joilla on halpaa harjoitella nuolen tekoa, ei ahista jos tulee sutta ja sekundaa.

Tein 5 vesanuolta.
Hajosin yhden.

rikki_nuoli

Toiselta lähti kärki. Sen korjasin.
Eli huomiseksi on minulla vain 4 vesanuolta. Apua.
Toivottavasti ne kestää.

Käytiin pyöräilemässä Ainolan puistossa. Liekköhän maailman pohjoisin marjakuusi

Katsoa saa muttei koskea :hugs:

Kuulemma Moi Rana:n kirkolla norjassa on hautausmaalla muutama. Siitä muutama kymmen kilsaa alempana on vasta oulu.

Marjakuusia on 9 eri lajia

Taxus baccata – euroopanmarjakuusi (Eurooppa, Pohjois-Afrikka, Lounais-Aasia)
Taxus brevifolia – lännenmarjakuusi
Taxus canadensis – kanadanmarjakuusi
Taxus chinensis – kiinanmarjakuusi
Taxus cuspidata – japaninmarjakuusi (Itä-Aasia)
Taxus floridana
Taxus globosa
Taxus sumatrana
Taxus wallichiana – himalajanmarjakuusi

M reinikainen kuinka pitkään kuivattelit tuota 160 lbs marjakuusta? Itse tein loistavan kaaren varsjouseen suom.metsäkuusesta joka kuivui puolivuotta ulkona, ja toimii todella hyvin. Olen suunnitellut jos tilaisi jostain ulkomailta marjakuusta.

btw eilen tein ekan vastakaaren varsjouseen pihlajasta, kumma kun varsjousessa pihlaja tuntuu kestävän hurjia vetopituuksia mutta pitkäjousissa ei tunnu kestävän, missä vika?

Vaikuttaa siltä että et kuivaa tarpeeksi jousipuitasi. Esimerkkinä tuo ulkona kuivatettu kuusi, ei puu kuiva 10% kuivuuteen ulkona. Mikäli kosteus on semmoista ulkona säilytetyn puun kosteutta ~15-20% taipuu kyllä kaari, mutta niin myös puristusmurtuilee ja menettää täysin kaikki jousimaiset piirteensä.
Kaari voi olla paksu ja vetää vaikka 500 paunaa, mutta heitto on 50 paunaisen verran.
Eilen ammuttiin 134cm pihlajajousella 24" vedolla pituutta ja jousi piti muotonsa täydellisesti. Vastakäyryyttä, refleksiä siinä on n. 3cm. Vetopituussuhde oli tässä tapauksessa 2.2, joka on hieman alle suositellun 2.3.
En näe syytä että mikään muuttuisi, kun jousi olisi pidempi/suurempi massaltaan.

Kiitos infosta. Itseasiassa tuo kuusi kuivui vielä kaksi viikkoa sisällö ennenkuin ammuin. Yleensä kuivaan viikon ulkona ja viikon sisällä ja juuri tuossa järjestyksessa, taisin lukea tältä foorumilta joskus että tuo olisi hyvä kompromissi jousipuille.

Siis aihioksi veistetyn jousen kuivaan noin. Tilleröinti sitten erikseen kuivuttuaan.

Anyway en todellakaan ole vielä ammattilainen (kuten joku varmaan erehtyi luulemaan) näissä jousiasioissa vaan todellakin täydellinen aloittelija. Yritän kuitenkin kehittyä ja ottaa oppia tältä foorumilta. Olen huomannut tämän foorumin parhaaksi jousilähteeksi esim. ulkomaisten foorumien sijaan, missä on hyvinkin sekalaista settiä. Kirjat on tietty erikseen, mutta niissä ei mainita varsijousten puukaarista oikein missään. Perusasiat on kuitenkin jousipuun kierteettömyys, oikea kuivaaminen, oikea tilleröinti ja tietenkin höttöpuun, oksien yms kummajaisten minimointi. Nämäkin ovat ikäänkuin maalaisjärjellä ajateltavia juttuja, koska käytäntökin osoittaa että jousi ei toimi jos toinen lapa sojottaa suuntaan y ja toinen x. Sama pätee esim. höttöpuuhun, kyllä sen huomaa milloin jousi on vahva ja tehokas ja milloin lastenlelu. Viimeistään pituutta ammuttaessa huomaa. Oma tavoitteeni on tosin siellä 200 m tienoilla vasta, koska olen aliarvioinut yksinkertaisesti paunojen merkitystä jalkajousissa.

Näin ollen noudatankin M-reinikaisen vinkkiä::

“Siis jos pihlajasta oikeasti haluaa hyvän taipuvan kepin niin silloin lustojen tulisi olla sen +2mm paksuja ja mieluiten yli 3mm selkälustoilla. Se että jokin puu kasva tiheästi ei merkitse että puu olisi jotenkin kovaa. Hyvä jouseksi kelpavan pihlajan lustojen tulee olla niekas kevät kasvuisia ja runsas kesä kasvuisia. Näin lostoon jää väemmän alkukevään höttökasvusta.”

Kappas olenkin kaikki jousipuuni kaatanut talteen tuossa syksyn tienoihin, koska olen olettanut, että puu kasvaa parhaiten kesällä ja lustotkin ovat sitä luokkaa. Sen sijaan missä erehdyin oli se, että tiheäsyisyys on hyvä juttu, mutta luulin että tiheäsyisyys parantaa jousen kestoa pihlajan kohdalla.

Pihlaja on paras helpoiten saatavissa oleva jousipuu täällä missä itse asun, jos ja kun haluaa roppakaupalla varsijousia tehdä. Pajukin tosin toimii ja kuusi.

1 tykkäys

DIY Sulitusjigi I oli surkea viritelmä joka sai käämit palamaan pari kertaa siihen malliin että parempi oli saatava. Jenkkiversio. Kasan kelpo nuolia sain sillä kuitenkin tehtyä ja junnuilla kuten mullakin on ollut hyviä harjoitteluja ulkona jo alla.

Eilen sain DIY sulitusjigi II valmiiksi ja tänään sulitin neljä nuolta valmiiksi , liimana bilteman pikaliima. Koeammuttu ja hyviä tuli. Sulitus onnistui ilman kirosanoja ja verenpaineen nousua. Mallin apinoin youtubesta eräältä engelsmanni longbow rakentajalta.

Katkoin vesavarsia lähelle määrämittaa, uritin ja hellästi lämmöllä ja varmalla kädellä oioin. Oikealla vapaan kuivatuksen vesat, kierojahan niistä tuli niinkuin arvata saattoi. Vasemmalla oikaistut kelpo varret joista toivottavasti tulee joitakin hyviäkin nuolia.

Enimmäkseen ruusuja, muutama angervo sekä kolme mysteeripensaan vihertävää vartta jotka vääntyili voimakkaasti. Niiden materiaali on kovempaa kuin ruusulla mutta vaikutti aika töisevältä. Saattaa tieten tulla hyviäkin nuolia, sen näkee sitten.

4 tykkäystä

Liimasin tökötillä neljä tarkasti valikoitua ruusun vartta 125 gr ja 11/32 kärjillä. Kärjet liimattuna koko pituus 65cm. Ammuin sulattomina pari kiekkaa ja vetää väkisinkin suuta maireaan hymyyn kun lensi nuolet niin hyvin. Varret katkoin niin että kärjet sopi tiukasti paikalleen ilman muuta sovitusta, kärjet ovat kierre mallia ilman taperointia. Nokit tein tyvipäähän. Huomenna sulitus tökötillä ja hirvenjänteillä.

Toisen seitsemän nuolen satsin liimasin tökötillä 100gr ja 5/16 kärjellä. Nämäkin kärjet ilman taperointia, ei kierrettä. Koko pituus 60-63 cm ruusua, angervoa ja tuomea. Sekalainen setti, sulat pikaliimalla huomenna kiinni ja katotaan sitten mitkä pääsee jatkoon.

Petikkoon näitä rakentelin ja oli tarkoitus korkata kisaneitsyys siellä. Eilen tuli musertava uutinen vaimon sukulaisen lakkiaisista samalla vkonloppuna. Matkustamme siis sinne. Ei harmita yhtään. Elämä jatkuu… kisoja tulee kyllä uusiakin, joskus :cry:

Harmi ettet pääse mukaan. Mutta Vanhalinnan kisa elokuussa on kauden päätapahtuma. Maastokierroksen lisäksi on pituusammunta ja illalla vielä muuta ohjelmaa. Sitten lokakuussa on vielä Taka-Hikiän kisa, joka on ollut monelle ensikosketus perinnejousikisoihin.

1 tykkäys

Muuttaminen on bitchiä. Nyt on vermeet jonkinmoisessa järkässä uudessa luukussa. Lyhytjousisepän apuun tuli kuvassa näkyvät mustat sählymailakassit, joista jokainen vetää semmoiset 30 lyhytjousiaihiota, pituusrajana 130 cm. Jälleen yksi helvetin hyvä syy pitäytyä 50-tuumaisissa aseissa.

Huomattakoon harrastushuoneen upea ysärin alun poppistapetti!

3 tykkäystä

Sulitin kahdeksan ruusuvartista nuolta tökötillä ja hirvenjänteillä. Valkoiset kalkkunaa, niistä tuli hieman rotan jyrsimän näköisiä. Eilen ammuin jo testilaakit niillä tosin ne olivat väärin asemoidut suhteessa nokkiin joten jouduin tänään tekemään ne uusiksi. Ruskeat valkoposkihanhea ja niistä tuli siistin näköiset. Toivottavasti myös toimii.

Itse revityt ja tökötillä treidatut sulat. Itse kerätyt nuolivarret. Itse tehtyä tököttiä ja itse käsitellyt jänteet. Ostokärjet pilaavat priminuolten kokonaisuuden mutta tehdään sitten myöhemmin kivi-, luu- ja puukärjet. Tyyli on Eastern woodlands niin hyvin kuin minä sen taisin.

6 tykkäystä

Tuommoista sulitusta en ole nähnyt kuin netissä. Miten lentävät? Näkeekö pyörimisen kun ampuu? On kyllä komeat!

E: pari lähikuvaa olis mukava nähdä

Kyllä ne pyörii tosin vasta muutaman laakin ampunut autotallin hämärässä lyhyeltä matkalta ja vain yhdellä jousella niin ei pysty kovin analysoimaan. Laitan testiin nämä ja varmaan teen oman jutun nuolet osioon.

Sullahan on melkein valmista matskua, valkkaa semmoiset sulat jossa on kapeammalla puolella 10mm molemmin puolin sulkaa niin ei tarvitse leikata kuin leveältä puolen. Muunmuassa tästä katsoin mallia:

Jänteet olisi saanut olla leveämpiä. Työnjälki olisi ollut siistimpi mutta eka kerraksi ihan ok ja muutoin opettavainen kokemus.


Hyvin jänteet kuivuessaan puristi tököttiä saumoista ulos joten aika luja sidos taisi tulla.

Ihan pakko tehdä tommonen nuolisetti! Mä oon repinyt kaikki sulat, uusia tulee heinäkuussa kun valkoposkihanhilla on sulkasato. Tossa kilometrin päässä niitä on varmaan tuhatkunta, viikon ajan tekee kävelyretken muovikassin kanssa niin saa sulkavarastot täytettyä

Pitänee pärinän lentäessään tuo sulitus? Mulla ainakin päräjää/suhajaa nuoli jos kun ruode on irronnut varresta, vaikka on päistään kiinni. Eipä silti, pärinä tai suhaus on ihan magee.

Olin kuulevinani pientä länkkäreistä tuttua vaimeaa pärinää joka jää saalin viimeiseksi äänihavainnoksi maallisella taipaleellaan. Huomenna testaan ulkona pidemmällä matkalla.