Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Hikistä puuhaa oli liimata sarvia kiinni jousenrunkoon. Keskilauteilla näytti mittari 35 astetta mut tuntui kyllä kuumemmalta. Välillä heitettiin vettä kiukaalle nii sai ilman pysymään kosteana. Sain onneksi siskon kieputtaa köyttä rungon ympäri nii ei mennyt kovin kauan liimaukseen.

7 tykkäystä

Bambujyrsin vaatii lisäsäätöä. Tai suojahanskat! 25mm upposi säle. Tota ei enää itse pystynyt irti vetämään!

4 tykkäystä

Oho…

Outs!

Nyt on päälaki valkoinen ja naama punainen: Rixussa eilen lauantaina 2 x 70/50 m kierrokset ja 144 nuolta tivolitauluun, koko päivä siis auringossa huivi päässä. Olisi pitänyt lierihattu olla ja aurinkorasvaa.

2 tykkäystä

Auts nyt sattu

Miten pitkään muuten sarvijousen tekijät annatte sarvien olla puristuksissa köyden alla? Koitin etsiä kyllä haulla. Jostain on jäänyt itselle muistikuva, että olisi jopa kuukauden toi kuivausaika ja sit taas youtubesta kun katsonut näiden tekovideoita nii yhdessä oli vaan viikon puristuksissa

Netissä kirjotellaan kaikenlaista hölmöä…

Meikällä sarvet on puristuksessa 8-12h. Eli yön yli vaan. Ja runkoja olen joskus alkanut muokkaamaan jo 2pv sisällä. Silloin huomaa että puu on kosteaa (liiman kosteus imeytynyt puuhun), mutta mitä sitten. Ehkä voi alkaa tulla kieroilua mutta senkin voi kuumailmapuhaltimella oikaista.

1 tykkäys

Täähän oli hyvä tieto, nii voin alkaa jo tuota runkoa työstämään. Kuukauden kuivausaika kuulostikin jotenki ihan överipitkältä

Ekan turkkilaisjousen rungon taivutus meni vähän pieleen. Nuolella merkatussa kohdassa selvästi liian “terävä” kulma kun reilun viikon liotettu 18mm paksu vaahtera ei taipunut halkeamatta tuosta kohdasta. Ennen kuin puu meni enempää halki niin laitoin puun eri kohtaan muottia jolloin siitä tulee sellainen n. 20 cm pitkillä sakaroilla rungonpuolikas. Monikäyttöinen muotti ainakin, mutta pitää vain pyöristää lisää tuota nuolella merkattua kohtaa.

Ja joo varmasti ois sillä veritaksen vannesysteemillä taipunut

Jos on runkopuuta ylimääräisenä niin voisin ostaa muutaman palan.

Harmi, noita pitää joskus repiä rikki niin oppii rajoja.

Helpointahan olisi jos taivuttaisit kaksi 9mm vaahterasälettä ja liimaisit ne päällekkäin… Oikeastaan taipuvat lavat kävisi suoraan sillä 9mm ja vahvistusta laittaisi vaan kasan/kärki-osiolle.

Hei… Rixussa kisataan tivolitaululiiton 3D-SM lauantaina 18.7. Rasteja 24, matkat arvioitavia ja tähtäimettömille max 30 m. Kaivelkaapa LB-yhteensopiva keppi esiin ja ilmoittautukaa mukaan; viisi on tällä hetkellä YLB-luokassa. Lisenssi tosin täytyy hankkia, jos ei ole ja ensilisenssi on jopa melko edullinen.
Riihi-Jouset järjestää

Valitettavasti jää kotikisa väliin. Osallistuisin jos olisin paikalla mutta jo viime vuonna varattu meno estää. Silloin kun olen mukaan ehtinyt, niin hyvä kisa on ollut!

Varoituksena muille: mulla suli jousen liimaukset 2018 ja Helenalla tänään. Molemmilla kerroilla jousta säilytettiin keskiaikateltassa sisällä, jossa aurinkoisena päivänä sisälämpötila nousee näköjään yli Titebondin sulamispisteen. En syytä jousentekijää. Vaan itseäni, etten neuvonut puolisoa viemään jousta viileämpään sisätilaan. Kävi meinaan mielessä…

Molemmat jouset on ollut Tuomon tekemiä, ja hän varmaan tietää tarkan liiman tyypin. Olisi mielenkiintoista lukea mitä sen spekseissä sanotaan.

Jatkossa voi olla parempi käyttää viikon leirillä yksipuista jousta, jollei löydy liimaa jonka sulamispiste olisi korkeampi. Tässä meidän tapahtumassa on kyllä tavallisia rakennuksiakin missä säilyttää tavaroita. Mutta voihan tuo olla riski näissä 40C keleissä kiertää kisarataa päivä mahdollisesti sulavan jousen kanssa.

“Selfbows are bulletproof in comparison” saa aina vain pontta käytännön kokemuksista. Se, että Suomen läpitunkeva kosteus tärvää jännejousten heiton on vanhaa kauraa, mutta se että liimajouset ratkeavat kuumasta Suomessa (?), eikä edes aurinkoon parkkeeratussa autossa jne., on melkoista miinusta.

Mökillä. Vaimo teki pihapensaiden alasajoja ja hyökkäsin haaskalle. Nuoliaihioita preeriakisaan, lehtokuusamaa ja hansaruusua

1 tykkäys

No jopas on! Tuon aikakauden jousissa taisi olla jo käytössä Smooth-On -epoksi. Pehmenemislämpö on sekoitussuhteella 1A:1B noin 73 astetta. Siinä lämmössä liima siis pehmenee. Toki lujuuden heikkemistä tapahtuu jo aiemmin. Sekoitussuhteella 2A:1B päästään noin 103 asteen pehmenemislämpöön. Smooth-Onia käytetään ympäri maailmaa, mm. saksalainen Bearpaw ja firma lupaa parhaimmille jousilleen 30 vuoden takuun. Ehkä käytössä on sitten tuo 2A:1B-sekoitussuhde, se sietää lämpimiä oloja paremmin. Pitänee melkeinpä itsekin siirtyä kokonaan siihen. Vähän tulee hukkaa, kun neljästä liimayksiköstä voi käyttää vain kolme. Mutta näyttää siltä, että se on ainoa järkevä vaihtoehto. Tähän asti olen käyttänyt suhdetta noin 1,4A:1B. Noissa vanhoissa oli 1A:1B.

Vanhimmissa jousissa käytin Urac-185-liimaa, sen luvattiin kestävän keittäminen! Saatavuus vaan oli huono ja taitaa olla jo lakkautettu kyseinen liimatyyppi liian myrkyllisenä. Minulla on kerran auennut liimaukset lämmön takia - ei toiminut ilmastointi autossa, niin parin tunnin matka oli liikaa. Tosin liimana oli joku tavallinen epoksi, ilman erityisiä ominaisuuksia.

1 tykkäys

Alkuviikon kestänyt suuri kosteus ja pari päivää kuumuutta päälle, selittänee asian. 73C ei kyllä teltassa ehkä toteudu. Täytyy mittailla ensi vuonna. Testaan vanhoja kunnon liima+ nyöritys pelastusta.

Mökillä. Mulla oli 180-senttinen corylus avellana-staavi jossa kuoren alla oli toukka syönyt käytäviä. Höyläsin käytävät pois ja koska pähkinän syitä on mun silmillä mahdoton erottaa niin liimasin juuttisäkkikankaan selkävahvikkeeksi. Tästä tulee kyllä seinäjousi varmaan.

1 tykkäys

Kannattaisi siirtyä west systemin epokseihin. Epoksi 105 ja hidas kovete 206. Alan Case käyttää tuota nimenomaista epoksia jalkaviritteisissä pituusjousissaan.

Sitä liimaa saa isommassa kannussa, ilman hukanostamista ja vielä asennettavalla pumppuhanalla! 5kg+1kg maksaa n. 230e. Eli halvempaa kuin ea40.

1 tykkäys