Että sellanen 147cm Orapihlaja tälläkertaa.
Viisi kertaa ohi oravan kokoisesta maalista noin 5-6 m etäisyydeltä. Vajaalla vedolla osui lähimmäksi. Täytyy harjoitella…
Ihan lupaavan jäykkä marjakuusijousi tulossa kun 25" vedolla näyttää riistavaaka 33kg ja 27" tulee olemaan lopullinen vetopituus. Jousella pituutta 170cm.
Noniin. Riistavaaka asettui 36kg kohdille 27"
Hyvä. Välillä on vaikea aloittaa, mutta niin myös vaikea lopettaa!
Rakensin tänään tuollaisen telineen johon saa jousenrungon pysymään paikallaan. Samalla harjoittelin Tencik-työkalun käyttöä. Ainakin tuntui hyvin toimivan ja jousi pysyi paikallaan. Ainut mikä aiheuttaa vaivaa on toi ylimääräisen köyden jatkuva kieputtelu rungon yli. Pitää kysyä jotain kaveria mukaan nappaamaan köydestä kiinni jos tässä kesän aikana saa aikaiseksi liimata sarvea
Miten mahtaisi onnistua kelan, josta naru purkautuisi kiertämisen myötä, lisääminen kapulaan?
Sellasta oon päässä kehitellyt mut siitä tulis ehkä aika isokokoinen ja pitäisi sen narun olla kelan ja kapulan välillä riittävän pinkeenä, mutta ei liian kireellä kuitenkaan. En ole keksinyt mitään järkevää kelaa ainakaan vielä
Mulla on toiminut ihan hyvin se, että kerin köyden kerälle ja pidän sitä ja kapulaa yhtä aikaa kädessä. Jossain vaiheessa kerä aukeaa mutta sitten vaan pidän narun yhtenä myttynä ja kierrän sitä kapulan mukana. Se auttaa, että köysi on aika lähellä oikeaa mittaa, jolloin loppua kohti homma helpottuu muutenkin.
Tässä keväällä kaadoin pihasta hopeasalavan, jonka viimeisiä pätkiä saattelin klapipinoon alkuviikosta. Piti vielä kokeilla irtoaako kuori isoina levyinä… Taas on aika moneen nuoliviineen materiaalia. Vähän turhan paksua parkkia ehkä, mutta kivoja varastointiputkia ainakin tulee.
Hyvän kokoinen pala. Itse kuivattaisin tuon litteäksi ja tekisin vaikka linnunpönttöihin katon tai ruokinta laudan tai ihan vaa koristeeksi seinälle. Itselläni oli tammen kaarna neliö josta halusin kellon taustan, mutta kuralasta muutettuani hävitin sen johonkin.
Jousinikkarin puukkoja valmistui käyttökuntoon. “Rahalla taotut” damaskusterät, jämäpaloja osagea, purppuraa, vesipuhvelia ja Tru-Oil pinnassa. Tupet suunnitteilla vielä.
Juhannuksen kunniaksi pidettiin porukalle perinnejousipyssy kisat! Herätti paljon mielenkiintoa ja ihmiset pääsi testasmaan perinnejousia! Osa ampu yllättävän hyvin ensikertalaisiksi. Jouskarina oli märkä raitajousi nopeasti kyhättynä.
Luokkakaveri teki romuraudasta erään 6x-MM-ampujan valokuvasta. Vanhasta lehtijousesta kaari, joka rimmaa hyvin penobscot-jousena perinneampujan käteen… ![]()
Vähän ammuskelua, jousena keväällä tehty bambu-sarvijousi, 55# minun vedolla. Matkat 10-50 jaardia, joka nuoli eri matkalta. Taulu 50 cm. Ammuttu ihan puhtaasti vaistolla ilman merkkejä tai kärjellä tähtäämistä. Jousi on kyllä hyvä, ei viru yhtään ja mukava ampua! Kyllä taitaa kaikki tulevat omat jouset olla sarvivatsaisia.
















