Kannettava maalitaulu. Materiaalikustannus 5,99 EUR (Clas Ohlson kestokassi iso). Täytetään pakkausmuovilla jota duunista saa niin paljon kuin jaksaa ottaa, puristetaan pelleteiksi ja kieputetaan elmukelmua ympärille semmoisiksi huumekönttien näköisiksi. Pysäyttää 40-50 -paunaisilla ammutut nuolet vähintään yhtä hyvin kuin solumuovihässäkät. Paino noin 10 kg eli heikompi hessukin kuskaa vaikka kyöpelinvuoren huipulle.
@KristianR - vauhti päällä ja monta projektia yhtä aikaa etenemässä! Jännejousi, sarvijousi, lonkkari, muitakin?
Työstössä on 2 jännejousen alkua, 3 pidempää jousta ja yksi sarvijännekomposiitti. Jokaista teen sen mukaan mitä pystyy milloinkin
Nyt pääsin mökille niin viritin tilleripuun kuuseen kiinni niin voi jopa saada jotain valmiiksi. Kotona taas aika rajalliset mahdollisuudet tehdä mitään jousille. Oon mä välillä sisällä raspaillut mutta ei sitä kauaa viitsi kerrostalokämpässä harrastaa.
Ei toiminu mökin haapa-aihio. Liikaa mutkia, lattajousi lähtee menee kierteelle, tilleröinti menee päin honkia, jännelinjasta puhumattakaan. Pitää olla kriittisempi aihioiden suhteen jatkossa. Kesti tuo muutaman 28" vedon tilleripuussa (180 cm aihio).
60 jaardia. Vähitellen, vielä on paljon tehtävää, jotta ammuntasuoritus pysyy kasassa. Taulu 80 cm, kun isompia ei ollut yhtään.
Joskus osuukin, 60 jaardia ja 80 cm taulu. Isot taulut tilattu mutta taitaa mennä toukokuulle, että tulevat. Keskitynkin nyt 60 jaardille, jos sen saa toimimaan, niin kyllä 50 ja 40 jaardiakin toiminee ihan hyvin.
Väärä alue ehkä mutta:
Vanha video Kuralan kisoista. Kohdassa 5:05 saamarin mielenkiintoisen näköinen möllegabet/paddle bow hybridi. Onko mitn tietoa spekseistä?
Paljon tuttuja. En silti tätä herraa tunnista mutta mitä ilmeisemmin kyseinen jousi on mustaksi maalattu saarni tiukalla pryramidi profiililla. En ihan erota onko kärjet reflexillä vai ei.
J-P. Joona ampui justiinsa sellaisella mustalla neulakärkisellä melajousella.
Tein eilen ison humidorilaatikon, johon sopii melkein kaikki käkkyrät. Tällä selviää seuraavista kuivista talvista sitten paremmin.
Niin ja mahtuu sängyn alle. Eli jokuhan voisi mennä kauppaan ostamaan suoraan sängynaluslaatikon…
Tein Dictumilta tilatusta 3-3,5mm paksusta puhvelin nahasta rannesuojan. Nyöri myöskin nahkaa. Vielä vähän kesken värjääminen ja viimeistely. Kuviointi nopeesti tehtyä vapaalla kädellä. Johonkin seuraavaan voisin tehdä tarkemmin ja enemmän koristelua
Artemiksen ratsujousiguru Suski sain minut houkuteltua kokeilemaan peukalo-otetta kyyliksen torjuntaan.
Minulla on vaan aika omituinen peukalo, taipuu taakse noin 90° mutta eteenpäin ei juuri lainkaan. Googlettamalla selvisi että on olemassa “shallow bend” mallisia peukalorenkaita, joita käytettäessa peukalo pidetään suht koht suorana. Tälläinen siis voisi kai mahdollistaa peukkuvedon minullekin.
Koska minulla ei ole asiasta minkäänlaista kokemusta treenasin ensin tekemällä lehmänsarvesta kömpelön prototyypin, sitten sen perusteella toisen paremman. Materiaali on peräisin kirpputorilta ostamastani rumasta koriste-esineestä.
Tällä pystyn kiskomaan 45 paunaisen jousen ilman kipuja korvaan asti. Yhtään laukausta en kuitenkaan ole vielä ampunut. Suski lupasi lainata 35 # ratsujousta joten saapi sitten nähdä miten sujuu.
Oot peukkurenkaan tekijänä selvästi luonnonlahjakkuus. Hyvältä siis näyttää!
Tervetuloa remmiin. Peukkuampujana on mukavampaa
Kyllähän Juri nyt osaa tehdä mitä vain haluaa!
Mutta, kestääkö lehmänsarvinen peukkurengas noin tehtynä? Eikös tuossa ole sama riski kuin jos tekisi puun oksasta sahatusta lätkästä peukkurenkaan – se voi haljeta herkästi syiden suuntaisesti? Toki sarvi on sitkeämpää mutta kyllä senkin halkeamisherkkyys vaihtelee syysuunnan mukaisesti.
Valitettavasti se auttaa vain hetken, kuten mikä tahansa keino, joka rikkoo vanhat rutiinit. Taulukauhun juurisyyhyn se ei vaikuta lainkaan. Ainoa tapa päästä taulukauhusta eroon on ammuntasuorituksen (täydellinen) hallinta niin, että ampuja pystyy täysin päättämään itse, että milloin laukaisu lähtee. Ampujalla pitäisi olla jonkinlainen klikkeri, vastaavasti kuin tähtäinampujilla, jotain mitä ei voi ennakoida.
Näin nämä on kai tehty, ainakin youtube-videoiden perusteella. Jänne tulee tässä renkaan alle, sormea vasten. Rengas on sen verran järeää tekoa että en ole kovin huolissani. Voin tehdä hirvensarvestakin, mutta kokeilen tällä ensin ainakin jonkun aikaa.
Mitä kyyliksen torjuntaan tulee, niin minulle kelpaa jo mikä vaan. Kaikki käärmeöljystä lähtien käy!
Tämähän on tuhansilla samanlaisilla toistoilla itse aiheutettu ongelma Moni on raportoinut että jokin muutos laukaisutekniikassa voi estää kyyliksen saman tien. Sitten täytyy vain yrittää estää sitä aktivoitumasta uudelleen. Minun pitäisi ainakin vastustaa taipumustani ampua koko viini tyhjäksi ja keskittyä mieluummin vain yhteen nuoleen kerrallaan.
Kyllä tuo lehmänsarvi kestää noinkin päin. Olen itse vetänyt enimmillään jotain 130# pystysyin tehdyllä lehmänsarvirenkaalla.
Kyylikseen tuntuu auttavan jousen vetämisen kuivaharjoittelu. Teen todella paljon voimatreeninä jousen vetämistä nuolen kanssa, jotta on selvillä vetopituudesta ja tuntuu kuin se auttaisi rauhoittamaan ampumistakin. Ainakin luulisi että sillä saa taottua päähän täyden vedon tärkeyden. Siinä myös pääsee ajatuksella käyttämään kroppaansa, koska noh, muuta koettavaahan siinä ei ole kun nuolikaan ei lennä.
Välillä mietin ettei kyylis joillakin liittyisi myös lihaksiston yleiseen toimintaan. Tai ehkä niin päin että jos vajaalla vedolla tulee ammuttua, alkaa kroppa lyyhistyä ja jumeja tulee helpommin. Kohta ei täyteen vetoon päästä kyyliksen sekä jumien takia.
Näin päin rengas on luonteva tehdä lehmänsarvesta, kun siinä on muoto ja reikäkin melkein valmiina. Toisin päin tehdessä olisi taas hyvin vaikea löytää riittävän paksuseinämäista sarvea.


















