Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Jep. Ja myös Loimaan molemmat kisat.

1 tykkäys

On se vaa hurjaa..

4 tykkäystä

Eiköhän tuo riitä tältä erää.

10 tykkäystä

Hikiän kisojen jälkeen jo toinen tyhjennys. Ja tuossa on vain purut ja pölyt koneista, vähintään yhtä paljon on tullut isompaa silppua koneiden ulkopuolella. Kamalasti menee puuta hukkaan!

3 tykkäystä

Ei muuta kuin briketin tekoon!!

1 tykkäys

Puukaupoilla… taas! Sitten Tuomon luokse täyttämään laaria uudella purulla.

Heräteostos kuuluu aina matkaan, siksi siis douglas kuusta 2m pätkä mukaan!

Kattokaas miten hienosyistä.

6 tykkäystä

Mikä kauppa kyseessä?

Hakalan puutukku tietysti

2 tykkäystä

Oliko Hakalalla ipeä jäljellä enää ollenkaan?

1 tykkäys

Douglaskuusta itsekin aikonut joskus hankkia nuolimateriaaliksi, varsinkin kun nuolisorvikin on. Tulisi varmasti hienoja nuolivarsia.

En tullut kysyneeksi/katsoneeksi mutta jatobaa ainakin löytyy. Siitä tekee vatsalaminaatteja jäykempiinkin jousiin.

1 tykkäys

Hitsi, mulla oli tarkoitus hakea Hakalasta douglaskuusta nuolipuiksi, sillä tällä tietoa mikään havupuu ei kestä sitä paremmin jahtinuolissa. Mahtaako tuollaista virheetöntä lankkua olla enempää talossa, vai olisiko mahdollista tehdä diili 80 cm pätkälle tuosta kaksimetrisestä?

1 tykkäys

Oli tosi kevyt palikka, joten pikkuisen epäilyttää. Sahaan suikaleiksi (@JNystrom ?) ja laitan nuolisorvin läpi (kunhan jossain välissä ehdin). Nyt on 5/16” -koon sovite paikoillaan. Siitä sitten saan massat, jäykkyydet ja niiden suhteen. Vertailumateriaalia on paljon männystä ja kuusesta. Eiköhän Tuukalle liike testivarsia, jos osoittautuvat muuten sopiviksi.

@TuukkaKumpulainen - mites sitkankuusi, oletko sitä jo testannut? Siitähän joskus kirjoitit myös positiiviseen sävyyn?

1 tykkäys

Epäilyttävän kevyt douglaskuusi saattaisi olla myös parasta mahdollista nuolimatskua.

Haluaisin kyllä testata sitkankuusta, mutta en ole löytänyt sitä mistään realistisesti puutavarana, ja nuolivarsina sen saatavuus on vaikea ja hinta kestämätön - viimeksi kun tsekkasin luokkaa 5 - 6 e / keppi kuluineen. Ei sellaisia ostella edes kokeeksi.

Hellström joskus vuosia sitten esitteli sitkankuusikantisen jouhikon, sanoi hankkineensa puuta Fiskarsista Laatupuusta. Kävin Fiskarsilla, sanoivat ettei heillä ole sitkaa, eikä ole koskaan ollutkaan. Kumma juttu.

Sitkankuusen maine ei ole enää sitä mitä se oli 90-luvulla. Monella on huonoja kokemuksia.

Mitä jäykkyyttä olisi tarve? Sitkalle tai yleensäkin? Saksasta löysin yhden toimittajan mutta vielä testaamatta. Pieni varasto on varsia.

48# on optimi tällä hetkellä, mutta mun nuoliparametrit on liikkeessä.

Tee mitä tahdot. :smiley:

Semmonen huomio @TuukkaKumpulainen että ei ole mitään halvinta puuta. Kuutiohinnaltaan kalliimpi kuin vaahtera. Tuo 2000mm x 50mm x 100mm maksoi 70e.

Oli siellä ihan iso nippu tuota puuta, mutta itse poimin ylijäämäpinosta tämän siistin pätkän.

Varmistin Hakalalta aikoinaan, että amerikkalaista douglasta myyvät. Suomalainen on muualta saamieni tietojen mukaan ihan eri matskua, kun on ihan eri kasvuolotkin. Mutta silti yllättää että koko lailla perushuttupuu Amerikassa on täällä kalliimpaa kuin vaahtera, joka on sentään kielisoitinten kaulojen ja komposiittijousten erikoispuu.

Tuosta kalikasta saisi teoriassa 90 aihiota. Materiaalin hinta siis noin euro per nuolivarsi.

Keveys ei välttämättä ole etu, koska kimmokerroin ja lujuus korreloiva vahvasti tiheyden suhteen. Mutta katsotaan.

48# on aika jäykkä 5/16” -koossa. Niitä minulla on vain männystä ja kuusesta, saksalaisia molemmat.

1 tykkäys

Douglaskuusen huonoin puoli on sen melko korkea massa. Douglaskuusen lujuus näyttää käytännön valossa olevan ylivoimainen: se kestää asioita, joita mänty ei kestä mitenkään, ei edes mänty joka on yhtä painavaa. Tavallista kevyempi douglaskuusi on todennäköisesti heikompaa kuin keskiverto douglaskuusi, mutta se voi silti olla enemmän kuin tarpeeksi kestävää ja samaan aikaan…kevyempää. Se voi siis olla nuolipuuna win-win.

Mä olen viimeiset 10 vuotta ampunut 8-millisillä nuolilla, jotka spinettää 45 - 50#. 48# ja 47# toimii parhaiten. Olen käyttänyt mäntyä, kuusta ja douglaskuusta, ja kaikista näistä on löytynyt tarpeeksi jäykkää tarpeeksi paljon.

1 tykkäys