Muutama varvi TruOilia nyt tämän testipuukon kahvassa.
Ekan jousinikkarin puukon onnistuttua auttavasti, laitoin damaskusterän hiukan samaan malliin alulle. Seuraavaan damaskusterään tuleekin sitten marjakuusesta kahva.
Askartelin Jyväskylän Hacklab -yhteiskäyttöverstaalle tilleripuun. Jos foorumilla on paikallisia jousiseppiä niin tervetuloa testaamaan! Tuolta pajalta löytyy myös aika hyvin työkaluja jousen veistoon, puuhailen itse jousijuttuja enimmäkseen siellä.
Enpä tehnytkään toiseen damaskusterään marjakuusikahvaa, koska en löytänyt sopivaa palikkaa. Päädyin tuttuun osageen ja heloiksi vesipuhvelin sarvea. Viimeistely sitten tuon edellisen kanssa samalla rupeamalla.
En tiedä kuinka hyvä puukonkahvojen teko sulla on, mutta jos yhtään aikoo uusia muitoja kokeilla nii tee ne vaikka sauna klapeille. Ittelläni oli kouluaikoina kymmenia koivu ja kataja kahvoja eri muotoihin muotuoiltuna kun omaan käteen etsiskelin sopivaa.
Noin 300 valmista puukko on mulla takana enkä silti ole aina uusiinkaan ihan tyytyväinen.
Tässä ehkä yksi rakkaimmistani josta en luovu
Käsi ja silmä kertoo onnistumisen. Jokunen perinteinen kahva tullut tehtyä. Keskimmäisestä tulee melko perinteinen malli, vasen vähän modernimpi. Sen sarviperä muuten ei ole pelkällä liimalla kiinni. Oikeasta tulee mökkihousujen vyöllä roikkuva työpuukko ja syrjäyttää Marttiinin rosteriterän, jossa melko samanmuotoinen kahva.
Varo sit ettet jää koukkuun. Tää on tosi koukuttavaa puuhaa muutenkin jo ![]()
On mulla muutama ostoterä odottamassa. Myös muutama vanha puukko, maailmalta kulkeutuneita, kunnostusta vailla.
Runkojen taivuttelua kahteen pituusjouseen. Näihin liimaan sarvet epoksilla, pitää sitäkin kokeilla.
Tällaisen tein, sarvien liimausta varten jousen kiinnitys tukevasti on aina ollut vähän hankalaa, niin ajattelin kokeilla tällaista ratkaisua. Vaikuttaa tukevalta. Estää toivon mukaan myös jousen kiertymistä köyden kiertämisen aikana. Kapulaa piti lyhentää mutta eipä sen tarvi pitkä ollakaan.
Laskeskelin, että sarvijousien tekemiseen “tarvitaan” seitsemän erilaista apuvälinettä, ja lisäksi urasiklit työkaluina.
- Sarven uritustuki.
- Tencik-kalikka köyden kiertämiseen.
- Tämä uusi tuki sarven liimaamiseen.
- Teline jänteiden liimaamiseen.
- Tuki jousen taivutteluun lattiaa vasten.
- Tepelikit jänteelle laittoa varten.
- Jousiprässi tai tappilauta jousen viritykseen.
Onko kultasadetta vai mitä?
Nyt raksuttaa tyhjää. Kultasade tuli minullakin ekana mieleen mutta voiko olla noin isoa runkoa? Jos on niin tuo minulle…
Vuorijalavaa.
Muutama niitä edellisiä kultasateitakin löytyy.
En lie koskaan nähnyt jousta, joka näyttäisi pinnaltaan yhtä paljon metsästä poimitulta, auringon raiskaamalta luonnonkepiltä. Oliko joku erikoisempi pintakäsittely?
Se, että lyly murtuu vedossa kohtisuoraan katastrofaalisesti on odotusten mukaista. Ehtikö jousi nakata montakin nuolta?
Tjoo, onhan noissa liian paksu manto kultasateeksi.