Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Moro!
Uffaffaan Maasto-SM ammutaan Raaseporissa 24-25.05. ja kiinnostaa tietää, onko HB-ampujia aikeissa osallistua. Jos kavereita löytyy, ilmoittaudun minäkin, sillä sooloilemaan en viitsi lähteä. Ilmoitelkaapa!

En pääse, hyppään koneeseen Istanbuliin 25. pv… Muuten ilmanmuuta! Harmillisen huono tuuri aikataulujen kanssa tänä vuonna noissa FFAA-kisoissa.

Pitsauuni lämpenee taas vanhoilla jousien kappaleilla. :smiley:

4 tykkäystä

Perkele ku oliki tiukka.

2 tykkäystä

Työläs tapa tehdä polttopuuta?? Vai mitä noin kelosta puusta tulee?

Joo Jake on näitä keuruun jousen miehiä, tekee hienoja sepäntöitä. Asuu saarijärvellä.

Ei oo polttopuuta. Ei mitään ratinaaa vääntö kokeen perusteella ja tää on nyt vast 2v vanha kaadosta. Kaksi jalkajousta yritän ainakin pelastaa kun tää on miltein 180cm pitkä mut ihan korkkiruuvi.

Kukkaa ei kyl usko kuinkauan mää tuon kanssa taistelin. Mun rakas tamminuijakin halkes lähes 200 puun halkaisujen jälkee.

4 tykkäystä

Työstin vetopuukolla sekä marjakuusta että värimulperia.

3 tykkäystä

Oli pakko tehä uus maila. Varsi jotain mahonging tapaista, mutta paljon kovempaa. Mottaaja koivua.

3 tykkäystä

Melkein pilasin tulevan (alle 35lb) pituuskilpajouseni ja nyt täytyy sekä oikoa, että paahtaa ankarasti. Kepakko on nyt enempi 25lb tienoilla.. Saasnähdä kämiten käy.

Aika pitkä jousi sulla! Senkun lyhennät sitä.

Teinhän minäkin tommosen 35# lelujousen, mutta se on vaan 107cm pitkä!

150cm tasan. Ei voi lyhentää ku sit ei oo enää sopivii nuolii. Eikä oo enää oikein aikaa kikkailla. Lelujousia nyt löytyy muutenkin tusinoittain mun nurkista. Samat on niiden lentomatkatkin.

Meinasin että 35# jousi on lelujousi.

Mutta jos ei paunat tule kasaan niin lyhentämällä jousta paunat nousee? En nyt oikein ymmärrä.
35# jousellakin pitäisi saada 250m puhki. Jos ei onnistu niin oon pettynyt!

No ole hyvä ja ammu se sitten puhki.
Tämä on jo muotoihin veistetty ja lyhentämista pitäisi tehdä ainakin 20cm verran että saisin 10lb lisää paukkua. Lämmitys on helppoa ja vasta sen jälkee päätetään mitä tehdään jos ei paukut riitä.

Itse en uskaltaisi väittää mitään jousta leluksi pelkkien paunojen takia. Kevyitä toki, mutta silti tappavia kun niihin saadaan liikevoimaa mukaan.

2 tykkäystä

Tuota jousta pitää lyhentää 16 senttimetriä, niin saadaan lisää 10 paunaa. Tosin tilleröintiin menee vähän, joten 20 senttiä on aika hyvä arvio. Mutta eikös nuoliakin voi lyhentää? Sanoisin, että tällaiset kevyet jouset toimivat parhaiten kun sekä jousi että nuolet ovat mahdollisimman lyhyitä – silloin saadaan liikkuvat massat pieniksi ja hyötysuhde mahdollisimman hyväksi.

Muoto on jo valmis. Jos lyhennän niin lapojen kärjet tulevat taipumaan ruoskana. Ohennus on jo tehty ja rekurvit pitävät muodon kasassa.
Kuvittelin että kyllä kokeneet nyt sen verran osaavat linjoja lukea..

Minun nuoleni ovat 25" ja mikään jousen lyhentely ja paahtaminen ei anna tarpeeksi voimaa jos vielä lyhennän vetopituuttakin.

Aattelin kokeilla tehä vesanuolia pitkästä aikaa.
Tuntuu että tuli otettua vähän reilun paksusia vesoja muutama. Onko ok että hionapaperilla myöhemmin työstää ohkasemmaksi?

6kpl koivua
6kpl pihlajaa
6kpl jotain punavihreää puuta, aika miedon tuoksunen, ei mitään hajua mikä puu kyseessä

1 tykkäys

Vihreet näyttävät vähän kanukalta. Pihlajat on näista lupaavimmat. Tuomi ja tuomipihlaja sekä pähkinäpensas ovat itselläni ne mitä otan jos luonnosta lähden etsimään.
Jasmike on oma absoluuttinen suosikkini mutta sitä löytyy vain puutarhoista. Hylätyt tontit ovat kultakaivos näiden suhteen.

1 tykkäys

Voi räkä.. taas se on vain todettava, että tulin liian myöhään..
Tällä tontilla kasvoi aikanaan uljas puutarha joka on viimeiset 30v vähintään saanut rehottaa täysin villinä. Entinen omistaja kuoli ja mökki tuhopoltettiin noin 15v sitten. Tältä paikalta olen lukuisia jousia sekä nuoliaihiota haalinut, mutta sekin hupi päättyy..

Tiedä mitä tulevan pitää, mutta tuossa sitä nyt on pinossa noin 200 puuta. Mukaan luumu, kursikka, vaahtera, saarni, omena sekä jokunen muukin hedelmä puu.
Kaikki eivät toki jousiksi olisi koskaan kelvanneetkaan, mutta kyllä tuolla pinon alimmaisena muutamia mahtavia aihioita vielä pilkotta. Vain kolme inkkari kepakkoa sain mukaan.

2 tykkäystä

Joo nyt kun katoin niin kyllähän se ihan kanukalta vaikutti, kiitti Mikke. Tuomea on runsaasti, pitää mennä sitä keräilemään sitten.

Tuohon ohenteluun niin juu on oko ohennellä jos seinämä palsuus sen sallii. Itse vedän joko viilalla tai nauhiksella riippuen millä tuulella olen :laughing:

1 tykkäys

Lisää “Philadelphus” risuja..

2 tykkäystä