Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Hopeapaju ja edelleen ampumakuntoinen noin 70lb täydessä vedossa. Tämän kepakkon paahto tehtiin yöllä ahjonpäällä Norjassa muutaman tuopillisen innoittamana :grin:

2 tykkäystä

Olisiko heittolukuja ennen ja jälkeen vatsan luhistumisen? ‘Ampumakelpoinen’ ja ‘toimiva’ ei kerro oikein mitään, kun melko pahastikin tärvääntynyt jousi ‘ampuu’ ja ‘toimii’.

Profiili, paunat vai ns suoritus kyky?
Profiili on lähes alkuperäinen. Ylä lavassa sarana.
Paunat ennen paahtoa ehkä 70lb hujakoilla ja paahdon jälkeen jokunen lisää ja ammunnan/kurituksen myötä taas vähän laskua.

Heitto surullinen, mutta noin 130-140m ehkä parhaimmillaan kevyellä nuolella. Voin huomenna ottaa paremmat kuvat ja nuolenkantaman laserilla selville.

Tämä jousi siis tehtiin tuoreeltaan yhdenpäivän prokkiksena. Vuoltiin tuoreena ja paahdettiin kuivaksi

3 tykkäystä

Taulunuoli (38g 30") lensi 146m ja standart (53g 32") nuoli 125m.
Tilleri edelleen persiistä, myötis tasan 4" ja paunat 30" vedolla 68lb.

2 tykkäystä

Viime keväänä otin työn alle läjän 11/32" sakemannien kuusiaihioita, #65-70, ja niistä kelpuutin 75 kpl neljään settiin painon mukaan. Erot eivät ole minun tarpeisiini kovin isoja, joten aikanaan yhdistelen niitä, kun hupenevat. Nokitin kaikki ja kärkiin ruuvasin 100 gr messinkiä. Pienimmän 9 kpl setin sulitin samoin tein ja jätin muut odottamaan.

Nyt syksyn tummuttua jatkoin sulitusta ja päätin testata, kuinta tuo minulle tavallista kevyemmillä kärjillä varustettu setti toimii. Hyvin tuntui pelaavan ao. tuloskortin mukaan. Enpä muista, olenko koskaan onnistunut ampumaan yhdeksää vitosta peräkkäin, kuten tuossa kahteen loppupään sarjaan, jossa sitten viimeinen nuoli harmittavasti kolmoseen.

Kohta onkin sitten 75 nuolta valmiina ensi vuonna ammuskeltavaksi. Talvi saa mennä vanhemmilla ja painavammilla hallissa.

6 tykkäystä

Huhhuh!!! Tajutonta tykitystä! 9 nuolta putkeen vitoselle on ihan maailmanluokan tekemistä. Jonkun muun maailman kylläkin kun tän meidän - eihän kukaan toinen oo pystyny läheskään tuohon!

Sisärata-ammunnathan sitä minuakin kutsuisi mutta on ollut paljon muutakin puuhaa. Pakko kuitenkin treenata ettei oo ihan vietävissä Riihimäen SM:ssä.

2 tykkäystä

Minulla oli aikoinaan satakunta kuusiaihiota ja ne on vuosia sitten tehty nuoliksi. Ja lähes kaikki kadonneet ja hajonneet. Kuusi tuntui olevan herkästi sälöilevää, esim. 8 mm mäntyrimaan verrattuna. En käytä enää kuusta.

2 tykkäystä

Postilaatikon takana oli tänää pienoinen yllätys.
Joku oli käynyt selvästi niskaan kiinni. Viimevuoden 4 pennun poikueest taitaa olla enää yksi tämän jälkeen elossa.

Juu, on herkkää sälöilemään. Pikaliimalla tai tavallisilla puuliimoilla olen alkavia irvistelyitä pistänyt valmiissa nuolissa kuriin. Aihiovaiheessa jos huomaan lustojen korkkaamisvaaran, päätyvät kukkakepeiksi.

Kuusen keveyden vuoksi näitä olen kokeiluun ottanut, vaikka muuten seetri olisi mukavin vaihtoehto. Mänty tuppaa olemaan painavaa.

Mikä tuon tappoi? Ei kuitenkaan syönyt.

Ei tietoa. Jätin paikoilleen mätänemään.

Verstaalla jousen tilleröintiä, komposiitin runkojen taivuttelua ja nuolivarsien välihiontaa.

3 tykkäystä