Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Misk just 15cm?? Mulla on ollut ihan vaa 4cm sauva.

1 tykkäys

https://traditional-archers-international.org/?p=1903&lang=en

1 tykkäys

Ovat sitten tuonkin mukiloineet :rofl:
Ennen selo vain sauva jonka nokkaan asetettiin kypärä ja kolahduksesta tiesi osuko vai ei.

3 tykkäystä

Pääsin kattomaan aika läheltä apache -B-jännäriä. Onhan nää nättejä.



13 tykkäystä

Damastisormusta ehkä veljelle, kesken vielä sisus, ja saa ehkä jotain muutakin. Vannesahaa ja 80CrV2sta. Karkasee ton, niin kuvio näkyy paremmin.

3 tykkäystä

On se yks saatana tuo tuokka…

2 tykkäystä

Jottain uutta ku oli illal tylysää.
Joku sivuleikkuu jämä osage ja nopeen veiston jälkee tääki tuntuu jo yli 65paukkuselta. Vedin vaa 18" kuvassa ja keppi on 135cm pitkä.






7 tykkäystä

Jos saan 10 vuoden sisällä tehtyä yhden komposiittijousen niin olen tyytyväinen. Pelkästään tämä oheishärpäkkeiden tekokin kestää ihan tarpeeksi kauan.

2 tykkäystä

Näinpä just. Varmista että kapula ei tee liikaa kitkaa. Mulla on vaan yksi kiekka tosta ympäri. Pohjassa reikä (mistä köysi tulee kapulalle), mutta yläpäässä pelkkä vako. Tykkään tosta tosi paljon. Itseasiassa just nyt köytän uusia runkoja…

Kikka on taittaa köyttä tuolla päässä, jolla saa säädeltyä kitkaa. Näissäkin hommissa voi kehittyä pitkälle. Pari vuotta sitten ei puhettakaan että ottaisin kesken köyttämisen jotain kuvia???

2 tykkäystä

Joo nyt tuntui olevan kitkaa kun aika rouhea viimeistely noissa urissakin. Toi reikä tossa omassa on just päinvastoin mutta tuntui toimivan ihan hyvin kun muutaman kerran treenailin tuohon palikkaan köyttämistä. Miten muuten ootko joskus kokeillut tuota sarvea laittaa ohuemmalla narulla kiinni ja sitten perään köydellä kiristys? Aika usein näkee nettimaailmassa tämmöstä ja jos joskus pääsen siihen vaiheeseen että sarvet menee kiinni niin ajattelin näin tehdä

Tärkeintähän on että se toimii omissa käsissä.

En ole kokeillut erillisellä narulla, vaikka on vähän käynyt mielessä. Saahan sillä varmasti sitten tarpeeksi painetta kun laittaa paksumpaa sarvea jouseen? Pikapuristimet ainakin on toiminut oikein hyvin.

Muutaman jousen kokemuksella sanoisin, että 2–3 pikapuristinta on yksinkertainen ja toimiva ratkaisu. Ohuella narulla ei saa riittävästi voimaa, että pinnat puristuisi yhteen, eikä sivusuuntaisen liikkumisen estäminenkään ole silloin taattua. Itse olen laittanut pikapuristimen lähelle sarven tyveä ja toisen kauemmas → sarvi pysyy sivusuunnassa paikoillaan ja puristus aloituskohdan lähellä on tiukka. Sitten vaan aloitetaan köyden kiertäminen sarven kahvan puoleisesta tyvestä ja aina kun puristin tulee tielle, sitä siirretään eteenpäin. Tällöin liimankin lisääminen väliin on helppoa. Ylimääräiseen narunkiertoon menee turhaa aikaa ja se jää köyden alle ja liiman lisääminen on hankalaa tai mahdotonta. Jotenkin en vain hahmota narun etua verrattuna pikapuristimiin mutta enpä ole tosin narua kokeillutkaan.

20 jaardia ja 60 cm taulu, peukulla. Tekemistä riittää vielä…

7 tykkäystä


Tämmöinen 127cm pitkä 40# 25"vedolla oleva jännejousi jalavasta on kohta valmis. Oon tätä muutaman kerran täällä näyttänyt pidempisakaraisena mutta niistä ei saanut ikinä toimivia kun sojottivat minne sattuu. Enää puuttuu sellakka pinnasta, nahkakahva ja jänne

7 tykkäystä


Vähän isompaa terää. Lehtijousesta, vähä kevyempi ku viikinkimiekka (700 grammaa, pelkkä terä), mutta aika hyvä paino huitoa. Tarvis vaa karkasta, ym.

(Kuva ennen taottuna)

4 tykkäystä

Keittelin jalopähkinän kuorista ison kattilan petsiä.

2 tykkäystä

Kokeilussa kriikuna jännejousi. Nyt odotellaan kuivumista ja katsotaan mihin asti päästään👍

6 tykkäystä

Kuinka paljon oli selkäpuuta aihiossa kun liimasit jänteet? Luumu ja kriikuna ovat luonteeltaan saman tyyppisiä, Selffarina sama kompo kuin marjiksessakin et niin vähän pintalustoa kuin vain uskaltaa ja jännereissä kaikki pois jos suinkin pystyy.

1 tykkäys

Tää oli 100% sydänpuuta. Kitukasvusesta oksasta otettu pulikka, 1-1,5mm vuosirenkailla. Odotan innolla että ne isot pöllit kuivahtaa ja pääsee niistä tekemään lonkkareita, ens talvena sitte…

1 tykkäys

Sunnuntaipäivän esilämmittelyjä Hikiää varten :laughing:

Pieni 8 rastin takapiharata. Evgeny voitti :grin:










8 tykkäystä