Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Nuolethan niistä tuli. Kuvassa ekat laakit 60 jaardilta. Ei tarvinnut kovin ylös kuusen oksiin tähtäillä. Liian kylmää totisempaan ammuntaan, joten odottelen lämpimämpää keliä ja ammun AR:n sitten näillä.

1 tykkäys

Myin joku aika sitten katkojouseni, joten pitihän se uusi ”laittaa tulille”. Moso-cumaru-osage ja kahvan kohdalla lemonwood kiila. Kahva tulee tuolla konstruktiolla, jos onnistuu, vatsapuolelta suoraksi ja selkäpuolelta ulkonevaksi. Saas nähdä…






3 tykkäystä

Jottain tulee sit joskus…



7 tykkäystä

AR-kauden avaus, 50 jaardia, eka sarja (8 nuolta).

5 tykkäystä

Kisakauden aloitus, Elrohir Kevätkisa 2024. Piti tämäkin sitten käydä kokemassa, kun tilaisuus tuli! Välineet tosin nykyaikaiset, kuitujousi, hiilarit ja vieläpä slaavilainen ote. On se vaikeaa, mutta en ollut viimeinen!

9 tykkäystä

Minkälaiset oli kisat? Oliko kovia ampujia?

Petikossa sitten jo peukkuammuntaa, eiks je!!!?

Hyvät oli kisat! Ammuttiin Tower 90 ja Raid 234 eli kaksi eri kisamuotoa peräkkäin, mikä on näissä tapahtumissa ilmeisesti aika harvinaista. Kummassakin kisassa ammuttiin kuusi kierrossa. Tornissa nuolia on vapaa määrä, mitä ehtii ampua, paras taisi ehtiä ampumaan kuusi nuolta, itse neljä, joista kolme pisteillä. Raidissa ammutaan yhteensä 20 nuolta kuuden kierroksen aikana.

Pisteitä sai osutuista nuolista ja ajasta, mitä vähemmän aikaa meni, sitä enemmän aikabonuksia. Jos katsotaan vain ammuttuja pisteitä, niin Tornissa olin sijalla 5/11, Raidissa meni vähän heikommin. Ja siellä oli aika kokenuttakin porukkaa, jotka jäi ammutuissa pisteissä taakse. Silti tuli olo, että enhän minä osaa ampua, ammuntatilanne oli jotenkin niin poikkeuksellinen (takana vain muutama kerta hevosen selästä).

Raidissa taulut olivat sivusuunnassa radasta vain 7 metrin päässä, taulun halkaisija 80 senttiä. Silti osuin vain 12/20 nuolta pisteille! Ilman hevosta ammun noilla välineillä ja slaavilaisella laukaisulla ko. tauluun suurimman osan keltaiselle. Laukassa hyvä jos osui tauluun… On se vaan tolkuttoman vaikeaa vaikka huipuilla suoritus näyttää todella sujuvalta ja eleettömältä, helpolta. Ja minulla oli vielä koko porukan hitain hevonen, kun olin ensikertalainen ja kokemattomin. Minulla meni radan ratsastamiseen 16–18 sekuntia, nopeimmilla meni 10–11 sekuntia.

Jos vertaa primikisoihin, niin vaikka kyseessä on sinänsä vauhdikas laji, niin odottelua on paljon ja nuolia ammutaan aika vähän. Kiva kokemus mutta jäänee silti kuriositeetiksi, koska lajin harrastaminen on lopulta käytännöllisestä näkökulmasta aika työlästä. Pitäisi olla oma hevonen ja treenipaikka tai ajaa pitkälle kalliisiin treeneihin, joissa ammutut nuolet lasketaan lopulta vain muutamissa kymmenissä.

Kisan järjesti Anna Minkkinen, joka on lajin ammattilainen ja tällä hetkellä maailmanrankingin sijalla 11., lisäksi mukana oli Suomen kärkeä, eli kovassa seurassa sai kisata.

3 tykkäystä

No ei. Petikossa ammutaan voitosta ja peukulla siihen ei ole mitään rahkeita. Taka-Hikiässä voin harkita.

Niin, tuo ratsastusammunta on kieltämättä totaalinen panostus ajallisesti ja rahallisesti. Jos olisi iso maatila jossakin ja pitäisi omaa hevosta, sillon pystyisi paneutumaan ja voisi kehittyä vapaasti.
Muistan itsekkin että oli aika vaikea ampua hevosen selästä. Siihen tarttis sen tyhmän selkä/niskaviinen jos vetää nuolta nopeesti. :smiley: Ammattilaisuus olisi hyvä! Ei kiinnostelisi?

Ei pidä liikaa sen voittamisen perässä juosta, tulee opittua enemmän mukavia juttuja niin. Minäkään en oo juuri mitään turkkilaisilla jousilla VIELÄ voittanut…

Kymmenen pulloharjaa, pituus 24 tuumaa. Voi näillä pituusammuntatreeniäkin tehdä, ei tarvi kävellä niin paljoa.

5 tykkäystä

Ihan kiva, mutta… jos noita ampuu siperiltä, on hyvä että nuolet on kärjettömiä.

Itse en ole kertaakaan nyt treeneissä ampunut jousen kahvaan, mutta aikasemmin sitä on tapahtunut! Se ei herätä harrastajassa itseluottamusta. :sweat_smile:

On aika huono keli jousiammuntaan nyt jo monettako päivää. 7m/s tuuli ja 17m/s puuskia.
Ei paljoa tauluun osu tai pituusammuntatreeniä edes uskalla. Jos nuoli putoaa siperiltä tuulen voimasta, tulee tyhjälaukaus ja mahdollisesti jousirikko…

1 tykkäys

Joo, ei ole innostanut tuulen vuoksi ammuskella. Tänään kumminkin muutaman nuolen ammuin, kun tuulen suunta oli sellainen, että puusto suojasi ”tasamaan” pakkaani. Puolikkaan 50m kierroksesta ammuin uusilla nuolilla tulevan keskiviikon iltakisaa ajetellen, 36 nuolta siis ja sitten saunaan.

Siivosin tänään kaappia ja löytyi tälläinen kirja:

4 tykkäystä

Istanbuliin lähtö 12h päästä. On keppiä jos jonkinlaista!
Tossa lohkotonkin kasassa on 30kpl nuolia, yhteensä 270 osasta liimattu nuolirunko + sulitus!!!

9 tykkäystä

Hermoja kiristää joten ammuin kantoja…

5 tykkäystä

Horsmateetä. Kevyen hiostamisen jälkeen huomenna kuivatukseen ja sitten makutestiin. Viime kesänä tein tämän ekaa kertaa pienen satsin ja tuli niin makosaa teetä, että nyt keräsin isomman määrän.

2 tykkäystä

Navetan ylisillä oli iso ampiaispesä huonossa paikassa, piti saada pois. Kepillä ei ylettynyt sörkkimään. Hain sitten jousen ja pari kumblunttinuolta. Kymmenestä metristä kaksi täysosumaa pesään. Tilanne saa hetken rauhoittua ja sitten tarkistetaan, että mitä on jäljellä.

6 tykkäystä

Vino & vääntynyt marjis ja eka veto testi. Löysä ku paju, mutta kai tuo johonkin kelpaa kunhan oikee puoli asettuu.

5 tykkäystä

Härön näkönen kepukka, mutta näyttäs olevan ihan toimiva!