Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Massatuotettuja enkkunuolen kärkiä. Painaa tosin vaan 13-15g kipale…
Sopii 12mm nuolelle.

3 tykkäystä

Äijä pääs jo testaamaa!! Mää en viäl löytäny :laughing:
Nopeesti kun noit ahjos käyttää ja kyljist löy kulmat alas niin voi tulla ihan hyvänkin näkösii.

1 tykkäys

Toi pikku takomine vois tuottaa tulosta, mä voin tuoda Petikkoo sulle muutamia

Vielä pitäs muutama kärjitellä ja sulitella… No ei ainakaa tekemine lopu :smiley:

3 tykkäystä

Nuoliverstas käynnistyi täälläkin: 100 kpl #65-70 kuusiaihiota oikaisussa ja jäykkyystarkistuksessa. Loppuun vielä vaa’alla käyttö, niin voi alkaa nokittaa, kärjittää, öljytä ja sulittaa. Aika tasalaatuista kamaa tuntuu olevan. Luulisi näillä taas vähän aikaa pärjäävän.

3 tykkäystä

Mistäs nuin jäykkiä kuusikeppejä saa? Ite en taho löytää yhtään mitään yli #50-55

11/32 kokoa ja jos ei löydy niin 23/64. Katso vaikka arrowforgesta, sieltä pitäisi löytyä viimestään.

Mistä Esa osti kepit?

Germaniassa on semmoinen putiikki kuin Bogensport Beier. Sieltä kun katselet fir wood shafts; fir = spruce = kuusi. Löytyy jopa #71-75, mutta otin tarkoituksella kesympiä. Aiemmin olen metsästänyt jopa #80 keppejä, mutta niitä olen saanut setrisenä erikoistilauksena Eestistä Falcolta naama-VIP’illä. Mäntyä saa helpommin jäykkinäkin, mutta painavat pirusti paljon enemmän kuin setri tai kuusi.

2 tykkäystä

Ihan kelvollinen 2 x 50 kpl:een satsi tuli. Syykulun tai muiden virheiden takia meni raakkiin vain seitsemän. Punnitsinkin ne, vaan en vielä liian painavia/kevyitä siirtänyt kukkakeppiosastolle, mutta nuoliksi asti keppejä päätyy selkeästi yli odotusten, joka oli 80/100 (kärkiä tilasin juuri tuon 80). Suurin osa painaa täysimittaisina 24-26 g, josta kevenee hiukan, kun katkoo 2-2,5”. 100 gr kärjillä näistä tullee mukavan keveitä +/-75-paunaisilla jousilla lingottavaksi.

2 tykkäystä

Kiitos linkistä! 26 grammaa on vähän reilu 400 grainia, ja siihen 100 grainiset kärjet ja sulat, niin lopputulos on noin 520-530 grainia? Eikös se ole aika kevyt 75# jouselle? Vai minkälaiseen tarkoitukseen nämä tulee? Kuinka nopeaa nuo nuolet lähtee 75# jousesta? Itse ammun 500-580 grainisilla nuolilla 50# jousella, lentävät 160-180 fps riippuen vähän jousesta ja nuolesta.

ELB-henkiset jousethan minulla käytössä ja kilpailumielessä. Uffaffaan puolella tärkeimmät matkat ovat 40-60 jaardia, enimmillään 80 jaardia, joten mahdollisimman matala lentorata on toiveissa, ettei pilven reunaan tarvitse korkoa hakea tähtäysvaiheessa. Samat nuolet kelpaa myös 65-paunaisille hyllyllisille kuitulonkkareilleni, jos/kun niillä joskus ammun. Nopeuksia en jousilleni ole ihän äsken mittaillut, mutta kyllä ne liki mainitsemiasi lukemia heittävät.

Tuossa tämänhetkiset jouset mitä mulla käytössä, ei ihan elb mut ei hirveen kaukanakaan. Joo tuohon 80 jaardiin tosiaan alkaa jo kaipaamaan matalaa lentorataa, enpä ole tainnut koskaan niin kauaksi tarkkuutta ampua.

5 tykkäystä

Saldo: 9 x #69, 13 x #62, n. 30 x #65 jaettuna painon mukaan kahteen settiin ja n. 30 x #67 samoin kahdessa setissä. Nuoliksi asti päätyy siis ajan kuluessa vajaat 90 keppiä, sinänsä OK saldo, mutta hiukan alakanttiin on mitatut jäykkyydet tilattuun #66-70 verrattuna.

Kokeillaa nyt tuostakin sit jotai…

1 tykkäys

Mites toi vuoluhevonen pitää palikan paikallaan? Onko tuo lauta oleellinen apuväline?
Näyttää ihan jykevältä hevoselta.

Se on jostain 1800-luvun lopun hujakoilta oleva karstapenkki jonka yritän tässä jossain vaiheessa vähän modata ihan vuolehevoseksi.
Vähän kyllä tulee jo mieleen, että yritänkö väkisin keksiä pyörää uudestaan :rofl:

Eikun alat ruuvaamaan siihen lisää puuta. Pöytä ja se jalkakiikku niin vuoluhevonenhan siitä tulee. Mutta haluaako tuon säilyttää ennemmin orkkiksena sitten.

Mikkeltä AR:ssä ostettu luumu on päässyt lähes valmiiksi jouseksi. 129cm pituutta ja 20 tuuman vedolla karvan vajaa 50 lbs. Muokkasin höyryllä kierrettä hieman pois, ja myötäkäyrät sai kevyen paahdon. Leveys vaihtelee 32-34mm luokassa kun aihiossa ei hirveesti ollut materiaalia

Luumusta toistaiseksi tämän perusteella erittäin positiiviset kokemukset, kun jänteeltä oton jälkeen 1,5 tuuman myötis oli yön aikana suoristunut

5 tykkäystä

Orkkis tunnelma ja mahdollisimman vähän muokattuna olis tarkoitus pitää. Tässä on tammi naulat :grin:

Pitkästä aikaa jousen veistelyä tosin saikun takia koneellisesti.
Työn alla 173cm kuusen oksa, josta oli tarkoitus veistellä møllegabet henkinen jousi.
Kapeammasta päästä oksa on 75mm ja 76 vuosilustoa.

Alunperin ajatus oli ohentaa yläpinnasta/(selästä)
Sydämeen asti ja laittaa jänneselkä, mutta nyt kun olen puuta poistanut tuli yllätyksenä ,että oksan sydän tekee aikamoista vuoristorataa ,vaikka pinnalta katsoen näytti suoralta.
Sivusuuntaistakin liikettä on, mutta jännelinja on ainakin toistaiseksi hyvä.

Nyt kun ohuimmillaan sydän kulkee 30mm ja paksuimmillaan 50mm alapinnasta/(vatsa)
Mietin että poistan höylällä vuoristoradan jolloin minulle jäisi 55×30mm lylyaihio, jossa maltillinen 20 mm vastakäyryyttä kädensijan kohdalla jos ylälavasta tekee 50mm pidemmän.
Samalla pääsen parista pahasta oksasta eroon.

Tässä kuitenkin menee vuosilustot pahasti poikki, joten aprikoin riittääkö jänneselkä pitämään paketin kasassa vai pitäisikö tähän liimata ensin viilu jotain muuta puuta ja vasta sitten jänneselkä?