Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Jotain mielekästä…

6 tykkäystä

Osta kouru puukko!!

Mä nypin. Tein mä yhen kourullakin mutta nyt nypitään !

Syy kerrallaan hyvä tulee…

6 tykkäystä

:rofl::rofl:

Näin ne tehtiin ennen kourupuukkoa… :upside_down_face:

2 tykkäystä

Kouru työkalut on tuhannen vuotta ainakin vanhoi :rofl:

Mä teenki pahkakuksaa enkä mitä tahaa kulhoa ! Katotana nyt mitä tästä tulee mutta näin kerrottiin että kuksa nypitään tuoreena syiden mukaan jolloin se lähtee luonnollisesti kerros kerrokselta. Ei tule leikattua syitä poikki jolloin pitäisi olla enempi vettä hylkivämpi.
Ja ihan totta. Pelkällä puukon kärjellä nyhtämällä tää alkaa muodostua.

4 tykkäystä

Nyppiminen on hyvä tekniikka.
Itse tein tämän aikoinaan samalle tekniikalla.

Ekasta kuvasta ei erota kokoa kunnolla, mutta jos tulee syvä niin lopetukseen kourupuukko ainakin itselleni oli erittäin hyvä.

2 tykkäystä

Noniin ! Paljoka tuossa on jäänyt paksuutta? Komia on :smile:

Vaihtelevasti 5mm ja 1cm välillä. Pohja on vähän paksumpi.

1 tykkäys

Muistaakseni jäsenyys komppaniassa menee perintönä, eli siihen ei niin vain mennä ja liitytä.


Keskeneräisen tuomijousen vatsassa lähellä rekurvia tuollaista poikittaista murtumaa. Samassa kohtaa selässä näkyy painauma joka tuli rekurvia taittaessa muotissa olleesta nahan palasta. Eli puun kuidut vaan menneet ruttuun kyseisessä kohdassa? Yritän 70-80 paunaista tästä niin mietityttää kesto mutta sittenhän selviää. On se vaan pehmeää tavaraa.

Tuo on puristusmurtuma. Rekurvijousi joten oletan lyhyenpuoleista. Mikäli haluat tuomesta 70-80 paunaisen millään kohtuullisella vetopituudella niin varaa 60mm leveä aihio… :sweat_smile:

Tää on joku 160cm pitkä ja 6cm levee. Eikä vielä mitenkään tilleröity vaan ihan kevyesti lattiatilleriä kokeilin

Oikeesti? No sitten siitä saattais jotain tullakin. Ettei oo huono tilleri ja/tai märkää vielä?

Niin noita ruttuja tulee tosiaan selkäpuolella kurveja taivuttaessa. Mutta ei ne liity mitenkään vatsan ruttuihin. Niitä tulee vain kun puu on puristuksen alla = purkkareita ne on.

Nyt on kyllä Kristianilla tylsää ja selvästi tekemisen puutetta, kun pitää melko vaikeaa haastetta yrittää. Baker (1992, 104–105) totesi aikoinaan, että jos 66 tuumaa (1676 mm) pitkä jousi on 50 paunaa 28 tuuman vedolla, ja jos puun tiheys on 0,50 (specific gracity), niin jousen leveyden pitäisi olla noin 45 mm. Esimerkkinä oli kirsikka, joka on puristuksessa parempi kuin tuomi. Jos tavoitteena on 75 paunaa, niin leveyden pitäisi olla 67 mm. Ja tuomen ollessa kyseessä laittaisin vielä reippaasti lisää. Osage olisi varmaan parempi puu tuohon…

@KristianR – Jos tosiaan saat tuosta ilman jänneselkää yli 70 paunaa 26 tuuman vedolla ja jousi kestää normaalia käyttöä (eli ilman miljoonaa puristusmurtumaa…), niin lahjoitan sinulle osage-aihion Vanhalinnan elokuun kisassa!

1 tykkäys

Ei mulla tylsää ole , mutta ajattelin että tästä palikasta on mahdollista tehdä kun on tiheetä tavaraa ja muutenkin virheetön palikka. Vähän kaduttaa kurvit näin jälkikäteen. Olisi tullut ihan hieno suorakärkinen jousi.

Ei oo märkää vaan usean vuoden vanha kalikka. Jos se tuosta mun olemattomasta lattiaa vasten taivutuksesta tuli tasapaksuun lapaan niin on kyllä erikoista.

Totta kyllä on, että joka puulajilla on niitä poikkeusyksilöitä, jotka voivat yllättää. Mikken tekemä Hepsu, tuomijousi, ilman puristusmurtumia, josta on hidastusvideoita, kuinka sitä vedetään niin pitkälle, että jänne irtoaa nokeista, on hyvä esimerkki. Toivotaan, että onnistuu!



Tuomesta puheen ollen, kuivas tää 110cm staavi aika hyvin. Aattelin jos sais aika litteän jousen tästä, kokeilla pieni jänneselystys sitte siihen.

1 tykkäys