Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Teet kuin minäkin.
Sää ensin meet lähimpään kauppaan ja ostat sahan ja vatusti jeesusteippiä. Kaadat ne puut, kuorit, jemmaat johonkin puskaan säilöön. Käyt jossain roskalavalla (työmaat on todellahyvii mestoi) ja revit tarvittavan määrän pahvia mukaas.
Otat puut piilosta ja sidot teippiin. Kävelet postiin ja lähetät postina kottisses. Puut tuli mulla ainakin jo seuraavalla viikolla siitä kun itse kotti pääsin :laughing:

7 tykkäystä

Tämän päivän saldo: Tein äitimuorille viimeisen leposijan, putsasin parikymmentä linnunpönttöä ja ammuin American Roundin.

Äitini, 88v, menehtyi sunnuntaina viisi vuotta sitten diagnosoidun aorttan pullistuman lopulta revettyä. Ei voitu silloin leikata, eikä sitä halunnutkaan, vaan sanoi, että kestää minkä kestää.

Pöntöissä oli liki kaikissa pesät, paitsi neljää oli käytetty vain huussina talven aikana. Telkän pönttökin oli tyhjä, saas nähdä, miten tänä keväänä…

AR 644 ja siitä omassa ketjussa tarkemmin.

8 tykkäystä

@Lehtis – osanottoni. Yhden uurnan olen tehnyt, hyvin pienen.

Jousia ja nuolia on tullut tehtyä, paljonkin. Kolme yksipuista on loppusuoralla, sekä nippu nuolia. Vähän sulattoman testiä Pärnun kisaa varten. Hyvin toimii! Pitää myös pyyhkiä primikalustosta pölyt ja ampua ensimmäinen American round tässä pääsiäisen aikaan. Samalla kalustolla sitten muutkin tämän vuoden primikisat, samalla ammuin viime vuonnakin ja mitäs sitä toimivaa kokonaisuutta vaihtamaan.

Niin ja tuli minusta vaarikin, eli jossain vaiheessa saa tehdä taas minijousia! Muutama vuosi pitää tosin varmaan odottaa, ennen kuin päästään ampumaan ensimmäiset nuolet…

10 tykkäystä

Onnittelut Vaarille, t. Pappa ja kiitos osanotosta.

Onnittelut vaariudesta Tuomolle ja osanottoni Esalle.
Oma isoäitini veti viimeisen henkensä tuossa pari päivää ennen joulukuuta (89v)

1 tykkäys

Esalle lämmin osanotto eron ikävään. Itse olen tehnyt uurnat appivanhemmille ja yhden pienen arkun syntymättömälle lapselle. Niitä tehdessä sitä hieman herkistyy miettimään ajan rientoa.

Tuomolle paljon onnea! Ukkina oleminen on aivan tajuttoman hieno homma :heart:

Tässä koronan lievää versiota potiessa olen duunannut lisää nuolia, mitäs sitä muuta…

6 tykkäystä

Esalle osanottoni.

Poimin hetken mielijohteesta mummolasta mukaan 11 vesaa preeriakisaa ajatellen. En ole aikaisemmin tehnyt vesanuolia, joten poimin vähän eri paksuisia vesoja mukaan niin on sitten jatkossa parempi näkemys sopivista.

Ruusua ja ruusunmarjaa jotka heti kuorin ja lähdin suoristamaan. Muistelin, että foorumilla on ainakin joitain mainintoja ruususta. No, heti kotiin tultuani avasin foorumin ja täällä on varoitettu ruusun kuorimisesta halkeilun vuoksi. Halkeamia näkyy kyllä jo. Lyhyin varsi on 70cm ja pisimmät 100cm, niin saa nähdä jääkö halkeilemisen jälkeen edes muutama käyttökelpoinen varsi.

1 tykkäys

Mulla on ihan käyttö nuolissakin halkeemia ja hyvin lentää. Hidas saa ruusun kanssa olla, mutta hätä ei lue lakia. Jasmike ja tuomipihlaja ovat itselleni olleet ne ylivertaisesti parhaimmat mitä lähimetsästä saa.

1 tykkäys

Niinkuin Mikke sanoi, halkeamat ei haittaa. Ruusu tosin on hyvin sälöilevää sorttia, jos nopeasti kuivattaa.
Jos käy niin, että nuo menee vallan päreiksi, niin täältä löytyy sitten vuosia seisonutta varsimateriaalia “melko paljon”.

1 tykkäys

Sakarat ois nyt muodossaan. Ei tullu symmetriset, mutta jos tämän saa toimivaksi peliksi niin tuskin vikoo niistä ensimmäisenä. Jousen pituus on nyt semmonen suunnilleen historiallisesti korrekti, jos käyttää lähteenä museojousia ja kirjotettua ainesta. Saapa nähä. Kuvassa verrokkina 175cm isäntä.

Seuraava operaatio ois sitten se jänneräpellys selkään.

6 tykkäystä

Kunhan nyt ees jottain…

6 tykkäystä

Tuli eilen kokeiltua paahtoa hiilillä ja pistin jouset ilman muottia paahtumaan. Kaikki pitivät muotonsa hyvin paitsi jostain syystä yhden lonkkarin ylälapa taipui lämmityksessä takaisin myötäkäyremmäksi. Voisi joskus rakentaa jonkun kiinnitys systeemin jossa on vaihtoehtoja pitää jousia eri korkeuksilla hiilloksen päällä, kun nyt joutui säätämään että pysyy jouset paikallaan ja oikealla korkeudella. Lähtee helposti hiiltymään jos on vähänkin liian kuumassa ja liian miedolla lämmöllä kestää taas ikuisuuden paahtaa. Kaikki jouset on tilleröimättömiä niin on vielä varaa ottaa materiaalia pois

3 tykkäystä

Muottihan se pitäisi olla. Mikäli tekee hieman ylipitkän, tasaisesti refleksoidun muotin, saa siinä monen kokoista jousta tehtyä. Toi “fire hardening” juttu ois mullakin kesän ykköshomma!
Nimimerkillä jalava/vaahteraläjän omistaja. :smiley:

Ja niitä muotteja sais olla aika monta niin pystyy kerralla paahtaamaan monta jousta. Tulee aika kalliiksi muuten paahtaa jousi kerrallaan, kun noita prikettejä menee lähemmäs pari isoa säkkiä tollaseen vajaan parin metrin hiillokseen

Totta tosiaan… Mutta se refleksille pakottaminenhan on todella merkittävä etu mikä tuossa saadaan. Yhdestä kakkosnelosesta saa muotin jouselle. Niitä vierekkäin 4kpl, niin on monta jousta? Saattaisi jonkun kimppapuristussysteemin viritellä jos kakkosneloset ruuvaa toisiinsa kiinni. Pärjäisi huomattavasti vähemmillä puristimilla.

1 tykkäys

Kakkosnelonen on liian paksu, muotin olisi hyvä olla jousta kapeampi. Kuuma ilma kun käräyttää myös jousen selän jos jää pyörimään jousen ja muotin välissä, kokemusta on.
20-25 millisestä laudasta saa huomattavasti turvallisemman lämpökäsittelymuotin.

1 tykkäys

Tätä mäkin oon miettinyt että mikä ois sopiva paksuus muotille. Jos tekee yli 5cm leveitä lattajousia niin kakkosnelonen vois olla hyvä, mutta kapeammalle lonkkarille ei ehkä niinkään hyvä. Tai poistaa viistosti kakkosnelosesta materiaalia reunoilta niin tulee sopivan kapea ja jämäkkä muotti. Kyllä sitä jousta ainakin kannattaa vahtia aika säännöllisesti tossa paahtohommassa vaikka olis kapea muotti, koska ainakin itse huomasin että vaikka lämpö vaikutti tasaiselta niin silti joissakin kohdissa jouset otti paahtoa vähän liikaakin vatsapuolella. Ajattelin kokeilla ilman muottia vielä niin että lämmitän kuumailmapuhaltimella jonkun projektijousista muotoonsa kotona ja hiukan paahdankin, että jäykistyy niin ei välttämättä tarvitse muottiakaan sitten myöhemmin kun paahtaa vielä hiilillä.

1 tykkäys

Joo, viistoaminen toimii myös!

Jos lämmittää uusiksi ilman muottia, niin jousi palautuu alkuperäiseen muotoonsa.
Puun ligniini sulaa lämmitettäessä jolloin kuidut pyrkivät takaisin alkuperäiseen muotoonsa, johon ovat kasvaneet.

Voisikohan tässä soveltaa seuraavaa, hieman erikoisempaa ratkaisua:

• aihiosta tehdään viisi senttiä ylipitkä
  • tilleröinti lähes lopullisiin mittoihin
  • tehdään tilapäisnokit mutta selän puolelle
  • viritetään jousi jänteelle väärinpäin ohuella teräsvaijerilla

Ei tarvita muottia, koska esitilleröity aihio vastakaareutuu oikein väärinpäin viritettynä. Teräsvaijeri kestää kuumuutta ja siihen on helppo tehdä silmukat ja säätää niitä tarvittaessa. Siitä sitten vain pariloimaan jousia!