Siinä sorkkaliimat menossa loppukuivaukseen. Näppituntumalla on kyllä hyvää liimaa, hyytyi hetkessä tuo tiiviste. Väri on heti paljon tummempi kuin kaupan liimalla mutta se on mulle pelkästään plussaa. Jänteet jätin nylkemättä tupesta ennen kuivausta vanhalta foorumilta haetun neuvon perusteella.Saavat vielä kuivaa lisää ennen kuin alan opettelemaan lisää. Yhden jänteen kuitenkin kokeeksi käsittelin.
Ei tule jännejousi ihan helpolla, edelleenkin kasvaa kunnioitus vanhoja kohtaan.
Mikäs tämä juttu on? Nyt en muista tällaista, olisiko linkkiä? Itse olen tupet ottanut heti tuoreeltaan pois, niin jänteiden jatkokäsittely on mielestäni helpompaa.
En pysty linkittämään. Se oli Ilkka Seikun kommentti jossakin ketjussa. Mä olen lukenut näitä juttuja niin paljon että en aina pysty yhdistämään missä ketjussa ne luin.
“Jos laatua haluaa tehdä, niin tupet pois ehdottomasti ennen kuivausta. Väliin jää pieniä rasvakalvoja, jotka hapertavat jännettä. Kestävyyseron huomaa selvästi repiessä huonosti putsattuja jänteitä. Etenkin jänteen pinnan lähellä olevat kerrokset ovat hauraita. Repimisjätettä tulee enemmän ja jousen selkään tai jänteeksi kelpaavaa tavaraa vähemmän per kuivattu jänne.”
Ilkka taas totesi, että ei ole huomannut eroja.
Jännetupet ovat kyllä mielestäni rasvaisempia kuin jänteet ja ne on tuoreena niin helppo leikata irti jänteistä, että paljon kätevämpi niin. Samalla näkee heti puhtaiden jänteiden saannon.
Punaväritys johtuu pienestä lipsahduksesta. Tein timpurinkynähahlosta aavistuksen ison mutta pari kierrosta maalarinteippiä kynän ympärille niin pysyy tiukasti paikoillaan. Testasin ja toimii
mikä mitta tuota kynän terää tulee ulos vai onko se mitenkään tarkkaa ? Piti käydä tuo linkki tarkistaan mutta en kyllä huomannut sille mitään määritettyä mittaa.
Mä testasin yhteen pihlajajouseen jossa huonohko tilleri. Pistin arviolta n.puolitoista senttiä ja aika hyvin toimi vaaksan mittaisella härpäkkeellä. Kynän on oltava niin tiukasti kiinni ettei se liiku piirtovaiheessa. Härpäke siis nousee piirtovaiheessa takapäästä irti lavasta.
Mun nähdäkseni tossa toimisi ihan yhtä hyvin vaikka nuolenvarren pätkä poikittain. Aina kun varsi koskettaa jousen lapaan niin tussilla piirtäisi siihen suttua. Voi olla että tuunaan tuota siihen suuntaan. Lyijykynän jälki näkyy vähän huonosti tuossa.
E: pienen pohdinnan jälkeen päädyin että teen noita ainakin kolme saman mittaista. Keskelle korotukset 10mm, 15mm ja 20mm. Tilleröinnin edetessä vaihtaa sitten isompaan. Tai menee tolla liikuteltavalla kynällä ehkä sittenkin. Kattoo nyt.
Otin vielä kuvat pihlajasta. Oikea lapa taipuu gizmon mukaan tasaisesti kun taas vasemmassa on kahvan lähellä saranan alku. Säädin terän korkeuden oikeanpuoleisen lavan mukaan. Härpäke liukui koko lavan matkan kynä hiuksen verran irti lavasta. Vasemmassa lavassa saranan kohdalla terä sentin verran irti lavasta, heti saranan jälkeen kynä teki viivaa koko loppulavan. Vahvensin tussilla viivankohdan.
Suosittelen tekemään mutteriversion. M8 mutteri imaisee sisäänsä tavallisen lyijykynän juuri sopivasti, jolloin kynän ulkonemaa voi säätää tarkasti kiertämällä.
Koipien perkausta, sunnuntaina oli taas hallipäivä - nyt ammunta tuntuu taas pitkästä aikaa kohtuulliselta. Verstasaika ollut vähissä mutta paljon on suunnitelmia. Yksi laminaatti ensin ja sitten aikeissa on tehdä pari uutta pituusjousta ensi kaudeksi.
On muuten upea tuoksu tökötissä - kun nyt pääsin viimein ensimmäistä kertaa tuoksuttelemaan tuoretta tököttiä!
Kävin ampumassa Konalan uudessa jousiammuntahallissa. Sherwood Shop siirtyy Krunikasta samoihin tiloihin muutaman kuukauden kuluessa. Kyseessä siis teollisuusalueella sijaitseva yksityinen ja-halli joka tulee ilmeisesti toimimaan samalla periaatteella kuin 24/7 kuntosalit. Kk-lippu näyttäis olevan 40,-. Tänään oli tutustumispäivä, vitosella olis saanut ampua vaikka koko päivän. Kaksi GNAS Portsmouth -kierrosta ammuin, 273 ja 286 pistettä eli E-classification on vankasti plakkarissa. Kysäisin siellä päivystäneeltä Sherwood-Timpalta että voiko siellä ampua kisojakin, mulla mielessä indoor American Round, ja kyllä se kuulemma ihan mahdollista olisi. Voisin selvitellä asiaa yksityiskohtaisemmin jos kisasta kiinnostuneita on.
Sunnuntaina perinteinen hallivuoro, puolitoista tuntia tehokasta ammuntaa. Seuran valmentaja on ollut usein paikalla, joten olen saanut hyvää palautetta. Ammunta tuntuu taas paremmalta ja järkevämmältä kuin pitkään aikaan. Jotain tolkkua alkaa ammuntaan vähitellen tulla - selkävedosta löytyy taas jotain uutta, jousikäsi pysyy jo suurimmaksi osaksi paikoillaan sekä jotain muuta pientä.
Haastepihlaja odottaa kahvaa ja jännettä, 43 paunaa 27 tuuman vedolla. Melko aikaisessa vaiheessa tuli harmittavasti pari puristusmurtumaa mutta kelvannee.
Yksi pitkähkö ja pienestä rungosta tehty luumujousi odottaa viimeistelyä, 53 paunaa 28 tuuman vedolla.
Eilen kävin illalla koirien kanssa ulkona. Siinä hakkuulla, aivan tontin rajalla kumpikin koira valpastui selvästi. Vähän aikaa haravoin lampulla ympäristöä ja olihan siellä noin 50 metrin päässä kaksi kirkasta silmäparia - supikoiria. Ei yllättänyt yhtään. Niitä täällä pyörii ja yksi niiden vakiopolku kulkee pihaa rajaavan kuusiaidan viertä.
Primi vaihtokauppa on kivaa. Kylmän ja karun pohjoisen heimot voivat ainoastaan haaveilla näistä herkuista. Ilman viikkoja kestäviä uuvuttavia ja vaarallisia kauppareissuja näitä ei näillä leveyksillä nähtäisi…
Kaupunki poisti muutamia vaahteroita ja sain pari haaraa talteen otettua tänään. Onkohan normaalia tähän aikaan vuojesta, että nila on kuoriessa tuommosta ruskiaa vai liekkö nuo vähän lahonneita? Tänään kaadettuja siis ovat.