Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Tätä vähän pelkäsinkin.
Yritän liimalla vahvistaa oksan kohtaa ja
ehkä laitan sitten jotain selystystä.
On sen verran kiva ja symmetrinen luonnon recurvi että pakko yrittää saada toimiva jousi aikaiseksi.

Kiitos vinkistä / linkistä! Tilasin kokeeksi tusinan.

Kun veden kanssa tulee lotrattua, viimeistele vaikka öljyllä, ellet jo tehnyt. se auttaa kestämään ja pinta pysyy puhtaampana.

Tulipahan käytyä kisoissa, RolloOpen. Keli ja rata oli vimosen päälle. Vaihtelua oli elukoissa ja ampumamatkoissa ja -korkeuksissa reilusti. Loppu olikin täyttä kuraa. Reenaamatta, horjuvalla tekniikalla ja liki 600gn nuolisetillä 20-50yd ampumamatkat vaihtelevissa korkeuksissa oli sanalla sanoen hankalia. Silti vain yksi nuolirikko, jee. Ja senkin saanee korjattua.

Yksi uusi muuttuja tuli eteen joka söi pisteitä. Nimittäin taulukärjen muoto. Muodoltaan liian tylppä kärki nimittäin kimposi pois siinä missä kanssa-ampujilla jäi kiinni. Varsinki pienemmissä elikoissa tämä oli vaivana.

1 tykkäys

Jep, 3D-kärkiä kannattaa käyttää maalista riippumatta. Kimmokkeet vähenee 3D-reunaosumissa ja purevat myös tiukempaankin pakkaan, vaikka jousen paunat olisivat jääneet verstaan lastukasaan.

1 tykkäys

Kärjistä – markkinoillahan on niin sanottuja 3D-kärkiä, jotka muistuttavat hyvin paljon maastokärkiä (field point). Itse käytän maastossa vain maastokärkiä, enkä ole ihan varma, että onko 3D-kärjillä mitään etua verrattuna maastokärkiin. Ainakaan mitään järkevää testiä, koetta tai tutkimusta en ole asiasta löytänyt. Onko kellään mitään kokemusta asiasta?

Hyvää vetotuomea etsiskelen.
Olisikohan se tässä.

Mä en ole koskaan käyttänyt noita 3D kärkiä. Piti ihan googlata. Olen ennen kisoja vaihtanut tylsistyneet messinkibulletit uusiin ja teräviin. Se on riittänyt.

Itse asiassa tarkoitin ns. Field-kärkiä, enkä äkkiseltään osaisi kertoa eroa noille ja 3D:lle. Saattaa itselläni olla kumpiakin, mutta kumminkin semmoisia, missä kärkiosa on runkoaan soukempi. Löytyy teräväkulmaisina kartioina ja pyöristettyinä.

Mulla myös n. 1,5mm selän lustolla oleva jalava jolla on pituutta 180 cm ja leveyttä 4,5-5cm niin eikö jänneselystyksellä ole kuitenkin mahdollista saada onnistunut jousi? Vai pitääkö muka selystettynäkin olla 3mm lustot vähintään?

Minä en paljon lustoja kattele jalavassa. Mutta kaksi juttua:
a) en jänneselystäisi jalavaa, koska jalava on jo luonnostaan vahvempi vedossa kuin puristuksessa
b) en jänneselystäisi 150cm pidempää jousta

Mun ennätysselffari, jalavajousi on 2,5mm lustoilla. Nyt ensimmäistä kertaa mittasin.

Jalavalla on laaja maine erittäin vetolujana puuna. Sitten kun on päräyttänyt ohuehkon selkäluston poikki pariin kertaan ja nähnyt / kuullut kokeneilta jampolta identtisiä kokemuksia, niin jälleen voi todeta, että se mitä sanotaan ei todista pal mittää.

Mistä aggressio? Vastauksessani en puhunut sanaakaan jänneselystetyistä jousista. Tosin Simo teki aikoinaan jalavasta jänneselkäisen tasankojousen, jonka puu vetokatkesi kohtisuoraan jänneselän alla, mikä on jo aika kova saavutus puuyksilöltä.

1 tykkäys

Tilaus kusahti. Arco e Frecce on sellainen lafka, että toimituskulut saa tietää vasta tilauksen tehtyään. Tällä kertaa tusinan kepin lähetyskulut olisivat olleet 25,90 e. Totesin sen olevan kerta kaikkiaan liikaa.

Vaikka sitka olisi tosi kestävä ja suorana pysyvä nuolipuu, en voi maksaa 5,50 euroa per raakakeppi, kun metsästysleikkurien käyttöikä on yleensä 1 - 6 riistalaukausta, ja isoin hävikin lähde on maastonpohjaan katoaminen, ei rikkoutuminen.

Ei ollut tarkoitettu agressioksi, vilpitön kysymys vain. Ehkä toi “muka” kuulosti siltä😀Katajahan olisi vissiin se “The” jännejousi, mutta ajattelin treenailla ohutlustoisella jalavalla. Ei viitsi polttopuiksikaan pistää

Tulee jalavajännejousestakin hyvä, olen vain itse tavannut tehdä jännejouset katajasta/syreenistä/osagesta. Kannattaa paahtaa jousen vatsa kunnolla refleksille ennen jänteiden liimaamista. Varmaan tulee eloisuutta lisää.

Jalava on minun kirjoissani jähmeänpuoleisten, elottomien jousipuiden puolella, ei nyt toki pahimmasta päästä. Minun järkeni sanoo, että jännejouseen kannattaa panna eloisia, kimmoisia jousipuita, joilla puristuslujuus jopa hätyyttelee vetolujuuden kestoa. Kataja on oiva, syreeni, jasmike, sorvarinpensas, osage jne. myös.

Jalavasta tulee kuulemma hyvä kun sen paahtaa, mutta kun maailmassa on puristuskimmoisia, eloisia puita ihan ilman paahtamistakin, niin tuntuu hullun hommalta.

Vähän mietin tuota paahtamista, että eikö siinä ole riskiä puun halkeiluun vatsasta kun jänteiden laiton jälkeen tulee vielä lisää refleksiä?



Tehnyt saarnijousta tossa. Ei hirveesti kahvaa varaa, melkein valmis staavi, mutta tommone kuhmu oli, nii lyhensi sen keskikohdaks ja lättäjousen sai. Ihan hyvin täs, muute vaa tilleröintiä.

1 tykkäys

Ohut lapa taipuu vaikka kuinka paljon, paahda sitten vaikka pienemmälle refleksille. Kunhan paahdat. Tää nyt on vaan mun mieltymys optimista.

Vielä tuosta ohutlustoisesta jalavasta.
Kun lustot tosiaan on 1mm luokkaa niin eikö vatsan paahtaminen lisää selän ratkeamisen riskiä?
Toki jos laittaa selystyksen niin sitten varmaan kestää, mutta jos tekee ilman niin olisiko kevyestä kahvan defleksistä apua selän kestoon?
Tässä mun aihiossa on kahvan jälkeen toisessa lavassa jo luonnostaan pieni myötäkäyrä, jonka olin ajatellut höyryllä oikaista, mutta nyt kun mietin selän kestoa voisi olla parempi vaihtoehto laittaa toiseenkin lapaan samanverran myötistä.
Kärjet olisivat tämän jälkeen suurinpiirtein linjassa kahvan kanssa.