Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Mutta se on jännä miten usein 60y reenatessa ensimmäinen laukaus on kelta-puna linjalla. Voipi olla myös että pummit unohtuu nopeammin… Mielenkiinnolla odotan kisoja!

Dictumiin oli jäänyt puolison kortti kirjattuna, niin ostin sillä sitten sarvet että hups keikkaa. Tuli paketissa kotia just synttäripäivänä. Näin saa hyviä lahjoja!
Pituutta näyttäisi olevan 50-55cm jos saa koko mitan käyttöön. Toista preeriasarvijousta siis pukkaa.

1 tykkäys


Eka takomani puukko jossa vähän jännempi muotoa, oli kai mielessä suomalaisia väkipuukkoja ku pidempi.

2 tykkäystä


Laitoin litimärät kamppeet takan lämpöön kuivumaan. Oli mahtava päivä kisassa. Ja märkä, erittäin märkä…

2 tykkäystä

Unohtui tietenkin sanoa, että punnitkaahan välineet ennen kisaa ja kisan jälkeen…

Jere kertoili nuoltensa raskautuneen sadekisan aikana jopa kolme grammaa.
Lonkkariampujista Remes lupasi punnita nuolensa.
Minun nuolet toimivat likomärkien sulkienkin kanssa nätisti. TruOil-käsittely pari päivää ennen kisaa tuntui auttaneen, mutta sulkien Woly-käsittely ei auttanut pitämään niitä kuosissa. Olen ilmeisesti onnistunut saamaan nuolten muuttujat kohdalleen, kun lensivät olosuhteista riippumatta hyvin.

Kävin keräämässä kuusen pihkaa metsästä jouhikon jousta (viulun) ja kieliä varten (rosinin korvike). Toimii erinomaisesti. Murskasin pihkan, sulatin ja pyötäytin kätevän murikan.

8 tykkäystä

4 tykkäystä


Hain väliaikaisvarastossa muutaman vuoden säilössä olleet metsästys-, käsityö- ja primitiivikamat kotiin. Ovat olleet ulkovarastossa, joten ohjelmana oli koisaunotus, pesu ja viikkaus. Nyt pitäisi enää keksiä, että mihin nämä kaikki työntää talteen. Omaisuudesta ei ole kuin huolta, vaivaa ja nuusaa…

3 tykkäystä

Saman olen huomannut, kun olen autotalliverstastani uudelleenorganisoinut.

2h suihkimista hammashöylällä. Yksi espresso välissä niin kevyesti menee. :sweat_smile:
Siinä ois sarvet mongoliin ja turkkilaiseen.

3 tykkäystä

Tuomon valikoimiin #70-nuolivarsiin tarjottu laattasahaa, viilaa ja hiomapaperia. Pintaan vetäisin vesiohenteisen kirkkaan puu/terassiöljyn; saas nähdä, miten toimii.

2 tykkäystä

Ammutko sulattoman nuolen testiä koskaan?

Muutaman kerran olen testannut, enkä suurta hyötyä ole saanut. Ongelmana on minun nykypaunoilla, että lähempää ammuttaessa tikku ei kestä kuin pari kolme laakia ehjänä. Ilman sulkia eivät ehdi oieta ja osuvat vinossa pakkaan. Imeisesti aikojen alussa löytämäni resepti on toimiva ja samalla kaavalla olen nuolet siitä lähtien rakentanut. Esimerkkinä nyt Tammisaaren vesikeli, jossa likomärillä sulilla minun tikut lensivät nätisti vaappumatta, kun ryhmäkavereilla nuolet heitti perää joka suuntaan ja osumat sen mukaiset. Kauempaa haettuna ensimmäinen Taka-Hikiän voittoni, jossa myös nuolet kastuivat, mutta pituuskisassa ratkaisin kokonaiskisan voiton ampumalla n. 34 g painoisia taulunuolia muistaakseni n. 40 m pidemmälle kuin muut. Silloin käytössä hikkorinen 60-paunainen jousi.

1 tykkäys

Silloin nuoli ei ole ollut oikean jäykkyyksinen! Periaate pätee, ei siinä kummempaa magiaa ole, nuoli taipuu sopivasti on jousi 10# tai 110#.

Eri asia on jos muuten nuolet on lentäneet hyvin, erityisesti noissa oloissa kun sulat on kastuneet. Suuri kärkipaino auttaa jonkin verran.
Kummallista kyllä jos ei tämmöinen varsi lennä suoraan sulattomana. Jos joskus tulee tilanne niin pitääpä ottaa kuva jostain 100# jousesta ja sulattoman testistä.

Läheltä = noin 10 m, niin ei sulattoman nuolen lento ehdi oieta jousiampujan paradoksista, kun kolme senttisen pokan ympäri kiertää, joten on poikittain taulussa. Pidemmältä matkalta en juuri ole ampunut sulattomalla, mitä nyt pari kertaa 18 m viivalta. Silloin taisi nätimmin olla pakassa.

Oliko noi katkenneet kokeilut siihen haltexiin? Se oli uutena tosi kova.

Itse teen sulattoman testin 15 metristä ja ei ole ollut ongelmaa

Aikoinaan haltexiin ja viimeiset pari kertaa Termonovan viisisenttiseen, jonka takana lumppua. Hallillamme siis nuo. Kerran taisin testailla omaan Termonovan 20-senttiseen. Täytyypä seuraavalla kerralla, kun into iskee, mennä suosiolla ”kisaviivalle”.

1 tykkäys

Öljyttynä. Oli väkipuukko löytö tehty lähiaikoina Hämeestä, vois tehdä samanlaisen.
En ehkä kuppimaista helaa vaan saa.