Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Ei tartte olla kuppimainen pommel.

Pidempään on jo pitänyt tilleröidä vanha osage jousi ammuttaviin paunoihin. Jäi silloin aikoinaan jonnekin 50 paunan kohdille. Sisäradoillekin oli tarkoitus saada selkeästi kevyempi peli kuin nykyiset 45-46 jouset.

Kun ei ole paunamittaria niin on vaikea sanoa vanhoihin vertailemalla mihin paunoihin jousi nyt asettui. Vanhat nuolet meni yhdellä koesarjalla vasemmalle, mikä on hyvä merkki. Seuran mittarilla pitää katsoa ensi viikolla.

Tilleriä nyt saisi hinkata maailman tappiin, mutta pulikan avulla se on nyt riittävän pyöreä tähän hätään.

kuva

6 tykkäystä

Ohhoh olipa täys päivä. Herätyskello soi 0430 kun koko perhe piti saada autoon että pääsee metsälle kotipaikan metsiin. Metsältä jäi käteen yksi ohilaukaus poispäin lentävästä metsosta, kolmen aika huipun kuusen lylyn paikat ja hupullinen kanttarellejä. Jahdin jälkeen perhe mun siskon tykö ja oma nokka kohti Nyströmin pajaa ja siellä soi sitten vannesaha ja turkkilaiset loppu päivän. Nyt on omat lylyt saatettu mahdollisimman suurella prosentilla hyöty käyttöön ja aika monta muutakin aihiota sai sahattua siten että hukka jäis mahdollisimman pieneksi. Vielä piti uutta polkupyörää käydä katsomassa mutta jotain piti jättää pois… Klo 2130 oli perhe haettu siskon luota ja oltiin kotona… taevas että väsyttää.

6 tykkäystä

Mistäs oot noi pari marjista hommannu? :wink:

Se on se yks pölli mitä sä hypistelit vanhassalinnassa. Vissii japaninmarkakuusi mut katotas tuleeko jousta

Jaa niin joo. Muisti pätkii :grin:

1 tykkäys

Kuinka moni korjaa nuolensa ? Tässä Jereltä lainassa olevasta setistä enää yksi alkuperäinen ja muutama korjattu jo kahdesti. :smiley:

2 tykkäystä

Kymmenittäin samalla tavalla korjattuja niin nokista kuin kärjestäkin.

1 tykkäys

Olen korjaillut kärjestä katkenneita. Noin 10 cm matkalta puukolla (jigin avulla) viisto pinta niin, että pidempi puoli tulee nuolesta jousen pokaa vasten ja lyhyempi kukkosulan puolelle. Sitten vain maalarinteipillä pätkä pahemmin katkenneesta nuolesta tai tuoreemmasta aihiosta eteen ja maalarinteipillä puristus. Suoruuden tarkistus, katkaisu mittaansa ja kärki kiinni. Hyvin ovat toimineet, eikä yksikään ole pettänyt pakkaan osuessaan.

1 tykkäys

Olen nähnyt tätä käytettävän mutta ei minua vakuuttanut mutta paljon on varmasti liimastakin kiinni

Jep, nyt itsekin toista kymmentä tälleen korjannut ja kun nyt se sujuu niin aika helppo korjaus.

Vedenkestävää puuliimaa olen käyttänyt. Muun muassa jousten teossa käyttämääni TiteBond III -sta, mutta ihan tavalliset eriperkelitkin toimii (ulkokäyttöön sopivat).

1 tykkäys

Löyty sopiva nuolisetti. Hyvä nippu 22 metriltä! Osu kun itestään. Tämä kun olisi ollut tammisaaressa mukana niin…

1 tykkäys

Hinkkasin vielä yhden ohuen kerroksen jousesta. Seuran mittarikin löytyi. Tulos tasan 40#.

Se osagejousi? Saitko tärähtämiset samalla pois?

Osage joo. Tärähdys hävisi jo aiemmin kun kevensin kärkiä. Nyt tiputin jostain 50:stä paunat, jotta siitä saa kevyen sisäratapelin. Enää lopullinen hionta ja uusi öljy pintaan.

1 tykkäys

Ensimmäinen yritys saada kaariraudat loppui kun loppui neliötanko. Taas noin 100 km ajoa varsijousen takia.

Kävin eilen ostamassa vähän synttärilahja itselle Plektra Tradingistä… Sahaa, liimaa, hiontatukee, eebeniä…

Nytten tulee jämäpaloista keittiön pöytään mountattava puristin moduuli.

7 tykkäystä

Ei pystynyt enää editoimaan tota edellistä. Nää voi liittää siihe. Pitää vielä istuttaa metalliosat että homma pelittää ja kitka vähenee.

2 tykkäystä

Eerolla oli paljon metrin mittaista koivuvartta, niin sain pari nippua mukaani tänään. 63-78# paunaisia, 29" pitkänä 500-530 greiniä. Kyllä näistä sisäammuntasetin ainakin saa kun ohentelee sopivasti samaan spineen ja massaan.