Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Olipas virkistävän informatiivinen tuo linkkisi info. Ei vaikuta jänteiden liimaus ollenkaan niin vaikealta mitä kuvittelin. Ensi viikolla alkaa komposiitin teko.

Mitään haittaa jos jännevälin kasvattaa reilusti? 170mm tämä on tilleröity jne mutta tein uuden jänteen. Jäi lyhyeksi mutta kokeilin piruuttain niin parempi ampua ku ennen. 210mm nyt jänneväli :smiley:

  • rasittuu enemmän
  • vetojäykkyys kasvaa muutaman paunan
  • heitto saattaa heikentyä huonomman voimakäyrän takia
  • jousi “vastustaa” loppuvedossa huonon vetokulman takia eli “stäkkää”

21cm kuulostaa paljolta, onko mitattu selästä? Mulla pisimmissä lonkkareissa on joku 17cm selästä mitattuna.
Voi tuo 21cm menetellä jos tarkkuus on ensisijainen homma.

2 tykkäystä

Ei vaan kahvasta. Selästä 24 .

Eikai tuo rasittuneelta näytä ? :smile:

1 tykkäys

Vähän korkealta näyttää mutta eipähän napsu ranteeseen. Korkea jännekorkeus on ainakin omissa jousissa aiheuttanut nopeampaa myötäkäyristymää. Mikä on vetopituus ja jousen pituus?

Onpa taas kaunis ja hyvä tillerimuoto!

Täällä on keskusteltu jännevälin merkityksestä, mukana muutama laskelma. Jos kerrot jousen pituuden, leveyden ja jäykkyyden, niin voin laskea uusiksi, että kuinka paljon jänneväli vaikuttaa.

Jännevälin ei tarvitse olla noin suuri. Yleensä suuria jännevälejä tapaa ampujilta, jotka pakottavat huonosti toimivat nuolet toimimaan vähän paremmin, suuri jänneväli kun antaa jonkin verran anteeksi virheitä. Mutta rasitukset kasvavat.

Niin ja jänneväli mitataan aina jousen vatsasta, kahvan tukipisteen kohdalta. Silloin se on yksiselitteinen ja myös helppo mitata.

1 tykkäys

Juu. No tämä saarni lonkkari on ottanut tasasen myötäkäyrän kun kulki metsässä tän syksyn ja oli huonosti käsitelty ( pellavaöljy ).

Settiä selästä mitattuna 50mm

Ntn 1800mm

45 paunaa 28" vedolla

Painaa 654g ja kahvaa on 200mm

Leveyttä kahvan jälkeen 36mm ja siitä menee 200mm päähän kärjestä 30mm:ssä ja kärkeen kapenee sitten 15mm

Paksuus 15mm-8mm.

Tämä jousi oli takahikiän kisoissa ja silloin Mikke ehdotti alemman lavan nokin siirtämistä vähän lähemmmäksi kahvaa jolloin muoto vähän tasapainottuisi. Voisin vaikka tehdä nyt senkin tälle vielä.

Tein 55mm päähän uuden nokin ala lapaan. Nyt kun vähän laittaa kärkeä taipumaan nii ei näytä hassummalta. Kahva on nyt suorassa jänteeseen nähden ja jänneväli on 150mm.

Tuollainen se saa nyt olla.

Miten Tuomo aioit laskea tuon jännevälin ? Onko siihen joku kaava vai ihan vertaamalla toimiviin jousiin ?

Ei jänneväliä voi laskea vaan arvioida sitä, kuinka paljon jousi rasittuu enemmän, jos jänneväli on esimerkiksi 200 millimetriä verrattuna 150 millimetrin jänneväliin. Jännevälistä sinänsä keskusteltiin hyvin tuossa edellisen viesin linkin takana.

2 tykkäystä

Aivan. Täytyy lukea läpi !

Uuden taulun puhkomista. Mikä siinä taulun keskustassa on niin kauheaa ?

Tuomolle:

“Jänne, jousen (string) Ohut ja vahva naru, joka viritetään jousen nokkien välille. Yleensä jousen jänne on noin 5-6 senttimetriä lyhyempi kuin jousi, jotta jousen jänneväli olisi sopiva.”

Päteekö tämä sääntö myös recurve jousiin?

1 tykkäys

Jousen pituuskin vaikuttaa, että vaikea sanoa mitään. Kokeilemalla selviää.

Niin siinä voi olla kyllä paljonkin eroja. Mä olen tilleripuussa vetänyt jännelinjaan ja siitä mitannut jouseen kun jouseen jänteen pituuden. Sitten tehnyt siitä vielä aavistuksen lyhyemmän jos jänteen lenkit vielä vähän venähtää. Mutta menee se toki ihan kokeilemalla.

1 tykkäys

Ny lähtee. Pihlaja , Jalava , saarni & saarni. Pihlajasta pitkä jousi, jalavasta lyhäri jänneselystys harjotteluun,saarnista pyramidi lyhäri ja oikeanpuoleisesta vastakaari.

3 tykkäystä

Teksisin jänneselystyksen enemmin saarneen. Saarni on paksuila lustolla ollut paljon varmempi jännejousipuu ku jalava, mulla ja kurssillakin samat havainot. Toki yks huippu jännejalava mulla on. Aika mieto tosin, 46lbs.

1 tykkäys

Joo mä eilen lueskelin 3 asti yöllä noita selystys juttuja. Sun niitä vanhan foorumin jousen tekoja yms. Siellä oliki joo juttua jalavan huonoudesta mutta tässä voi käydä niinkin vielä. Tämä saarni vaan on ohut lustoista. Millistä. Ja oli ajatus tehdä lasten jousia saarnesta. Mutta eihän tässä ole mitään lyöty lukkoon. Oli vain ekana ajatuksena. Katsotaan mitä tehdään. Kiitos kuitenkin vielä aiheen painottamisesta.

ok, millinen on liian ohutta saarnessa jännejouseen. Saisi olla 3mm ni jee. Mites jalavan lustot?

1 tykkäys

Jalava on itseasiassa ton möllen toinen puolikas. Siinä ne on 2-3mm vatsassa vähän paksumpaa

Kehäputkiloisilla puilla, kuten saarnet, jalavat, tammet, syreenit, osage jne. liian ohut uloin lusto on isoin syy jousten kosahtamisiin. Jos ei ole useampi milli, jätän suosiolla väliin. Elämä on liian lyhyt turhan työn tekemiseen.

2 tykkäystä