Mitä jänteen valmistus vaatii?

Olisi tarkoitus itse kokeilla jänteentekoa.
Minkä moisia välineitä jänteenvalmistus vaatii? Lähinnä työkalu osasto ja voiko osan työkaluista tehdä kohtuullisesti itse esim. Jänteen punontaa varten 4 tappinen kehikko.

Jänteen tekeminen ei vaadi mitään työkaluja, paitsi nyt ehkä langan katkaisuun. Jännepukkia tarvitaan vain, jos aiot tehdä enemmänkin kaksisilmukkaisia jänteitä. Punontarullien kanssa sama juttu, käteviä vain jos teet paljon kaksisilmukkaisia jänteitä. Kätevintä on tehdä ihan ilman mitään apuvälineitä niin sanottu flaamilainen jänne (flemish string) - Googlella löytyy valtavasti lisätietoa, niin kuvia kuin videoitakin. Monessa ohjeessa käytetään sellaista lautaa, jossa on paljon tappeja säännöllisin välein mutta se on jokseenkin turha (tai niin koen asian…), koska sen avulla saa vain langat sopivan mittaisiksi, ei muuta.

Mä teen jänteet tämän videon mukaan:

En edes tee kaksisilmukkaista niinkuin tossa tehdään vaan ihan vaan pari solmua loppuun ja sitten tukkimiehen solmulla jouseen. Etuna se että jos ja kun jousi räsähtää niin jänne käy kutakuinkin samanmittaiseen jouseen. Uusiokäyttöä.

Tässä vielä hyvä linkki moderniin tapaan tehdä kaksisilmukkainen jänne jännepukin avulla. Siitä käy hyvin myös ilmi tarvittavat työkalut.

http://www.tampereenjousiampujat.net/janteenteko.php

Entäs materiaalit? Mistä aloittelijan kannattaa ensimmäinen jänne tehdä? Jostain nykyaikaisesta dacron narusta? Entä punos lanka?

Aloittelijan kannattaa ostaa jostain jousitarvekaupasta dacronia ja punoslankaa. Tietää, että ainakin materiaalit on kunnollisia. Sitten, kun homman osaa dacronin kanssa on luontevaa siirtyä muihin materiaalikokeiluihin.

Punotut siimat on myös ihan hyviä jänteen tekemiseen ja löytää melkein joka kaupasta.

Ja sanoisinpa vielä, että hakkaa dacronin ominaisuuksiltaan 6-0.

Dacron on pehmeää, dyneema/spectra kuidut ei veny lähes yhtään. Ilmeisesti dacronia käytetään, koska se on käyttöominaisuuksiltaan lähempänä luonnonmateriaalia.

Minä tein sen laudan tappeineen flaamilaisille jänteille ja sen jälkeen olen kaikki tehnyt sillä laudalla ja kiinteillä 2 lenkillä. Helppohan se toinen pää on avata ja tehdä tukkikytky jos haluaa vaihtaa toiseen jouseen.
Tuolla tekee jänteen todella sukkelaan. Myöskin lenkeistä tulee kestävät ilman toppausta ja jos tekee todella ohuen jänteen, toppaus on helppo lisätä ilman koko lenkin punomista, toisin kuin noissa moderneissa kiinteälenkkisissä ei-flaamilaisissa.

Dacron on sitten kilpailla aikoville ainoa sallittu materiaali IFAA:n HB-luokissa… jos sen joku välinetarkastaja osaa erottaa muista moderneista materiaaleista kisapaikalla… mutta rehellisiä kisaajiahan HB-hemmot ovatkin… :slight_smile:

Itse en yläänsä mitään apuvälineitä käytä muttä jouduin temekään yhteen varsijousen korjauksen sellaisen mitä myöhemmin modasin ja jos halua tuleen niin voi sillä isonkin jänteen tehdä.

Idea on siis siinä että kiepuattaa lankaan 8 kuvion tyyliin muutaman tapin kautta että pääsen haluttuun pituuten ja sitten tekee toiseen päähän ensin väliaika solmun ja varsinaisen lenkin toiseen. Sitten vain vaihtaa narun päittäin että toiseenkin saa tehtyä sen virallisen solmun. Keski punos vasta kun jousi on vireellä. Harvoin oon käyttänyt vaikka toimiii.




Näyttää vähän työläältä tuo Miken jigi, mutta ehkä ymmärsin väärin.

Tälläisellä olen itse tehnyt, mun mielestä tuon jigilaudan teko on ihan must.

Ja tässä kirjoitetut ohjeet http://poorfolkbows.com/flemish1.htm

Ei välttämättä parhaat ohjeet, mutta kunhan tuon flaamilaisen jigin on tehnyt, voi katsoa vaikka youtubesta, miten sillä jänteet tehdään.
Käy sukkelaan ja tulee tasalaatuista. :slight_smile:

1 tykkäys

Vähemmän tuossa minun lankussani on tekemistä kuin noissa “Flemish” laudoissa.
Se onkin taas näitä juttaja jotka on tehty niillä joilla ei pyöri sormet käsissä ympäri.

Siis tuo minun oli ainoastaan varsijousen +10mm jänteen tekemistä varten. Se että pystyn hyödyntämään sitä myös (jos haluan) isommissa jänteissä on boonusta.

Minäkin teen jänteitä usen samalla kun tiirailen vaikka Family guy:ta tuubista ja laatu on silti tätä.

Toki. Mietinkin kokonaisvaivaa, kun niitä jänteitä tekee kymmeniä! Helpostihan tekisi jänteen jossa toisessa päässä kiinteä luuppi, toisessa tukkikytky. Mutta kun tekee molempiin kiinteän lenkin, on se todella tarkka homma että tulee oikean pituinen.

Jokainen tavallaan, mä tykkään tosta. :slight_smile: Pienet naulat naputtelin noitten merkkien kohdalle ja koko lauta oli tehty 10 minuutissa.

1 tykkäys

Mulla on kohta 300 jänteen kuitti taka taskussa :wink:

1 tykkäys

Mites säiemäärä - kaksi vai kolme säienippua? Jos siis teet punottua jännettä. Kahdesta säikeestä punominen on hieman helpompaa mutta kolmella säikeellä tulee minusta hienompi. Vaikka onhan tuo Miken kahdesta säienipusta punottu jänne kyllä hieno myös.

Kaksisilmukkainen on myös helppo tehdä, kunhan jigi on valmiina. Vaikka jänteen pituuden pitää olla noin 10 millin tarkkuudella oikea, niin muutaman testijänteen perusteella löytyy helposti kaava, jonka mukaan jigi pitää säätää tehtävän jänteen pituuden perusteella.

Dacronhan tuppaa venymään jonkin verran. Huomioitteko kaksisilmukkaisten tekijät tämän jo tekovaiheessa vai mahtuuko venymä tohon 10 mm toleranssiin?

Dacron venyy selvästi enemmän ja se pitää ehdottomasti huomioida. Kokeilemalla löytyy hyvä kaava, koska se riippuu jonkin verran jännepukin rakenteesta. Lisäksi, jänteen kiertämisen varaan ei kannata paljon laskea. Vaikka jännettä voi lyhentää kiertämällä paljonkin, niin liiallinen kiertäminen on kuiduille vahingolllista. Pari tilleröintijännettä, joita on kierretty suuntaan ja toiseen aika paljonkin, ovat jo selvästi karvoittuneet.

Et viittis paljastaa omaa kaavaasi :slight_smile: ?

Tuossa nyt muutama tyyli joita oon käyttänyt

Joo, toki, modernilla materiaalilla jännepukki pitää säätää 2-3 senttimetriä lyhyemmäksi kuin jousi, pellavalla 3-4 senttiä, Dacronilla 6-7 senttiä ja silkillä 8-9 senttiä - kun jousen pituus on noin 170-175 senttiä. Näillä luvuilla ei toisaalta ole muille oikein merkitystä, koska ne riippuvat jännepukin rakenteesta sekä jousen pituudesta, kuten myös jänteen säiemäärästä (ohut jänne venyy vähän enemmän). Vaikka kuinka mittailisi, niin välillä pitää vain tehdä toinen jänne kun ensimmäisestä tuli vähän liian pitkä tai lyhyt.