Mitä jänteen valmistus vaatii?

Mulla on kans pieni probleema noitten jänteitten kans, kun oon nyt muutaman punonut fleemiläiseen tyyliin, mutta en saa kunnollista millään.

Tai jänne onnistuu hyvin, mutta se venyy ja löystyy parilla kunnon vedolla. Tarkoitus olis saada tuohon yhteen isoon ja jäykkälapaiseen jouseen kunnon venymätön jänne, ja niin, että potkua riittää.

En tiedä vielä, kuinka isoilla tehoilla pystyisin ampumaan, mutta tuskin raja tulee heti vastaan, sen verran tullu punnerrettua :joy:

Oon tehny nyt polyesteri langasta, kahdella 8kpl nipulla, eli 16lankaisia. Jotenkin hirveen ohkasia ovat, ja venyviä. Oonkohan kiertänyt ne liian piukkaan, kun youtube videoilla punovat huomattavasti löysemmin ja nopeammin.
Ja tuosta omasta langasta ei muuta tietoa, kuin että 100% polyesteriä, melko ohutta “karhunlankaa”.

En tiedä mikä, mutta joku mättää. Taidan ottaa seuraavasta kerästä, ja tehdä vaikka 10kpl ja 12 kpl nipuilla vaan paksumpia jänteitä…

Voi johtua materiaalista. Kalastukseen tarkoitetusta keinokuitusiimasta saa ihan hyviä, kestäviä, kevyitä ja venymättömiä jänteitä, lisäksi hyvä saatavuus. Siitä tein ensimmäisiä jänteitäni, kunnes siirryin pellavaan.

Minä teen jänteeni dacronista, joka käsittääkseni on polyesteriä ja ainoa IFAA:n säännöissä kelpuutettu materiaali HB-luokan jousissa. Kaman ikävyys on tuo venyminen ja ampumalla sen kesytys on tuskaa. Esivenytys on ratkaisu. Minulla oli alkuun käytettyjä auton pyörien tasapainoja 10 litran pänikkä täynnä ja se painoi reilut 30 kg. Valmiin jänteen esivenytys yli yön auttoi, mutta jonkin verran venyi vielää 70-80 paunaisissani. Sitten sain ostettua paikallisen ilma-aseampujien lyijypatijätepänikän, myös reilut 30 kg ja sulattelin sen noiden painojen sekaan ja nyt pytty painaa 63 kg, vajaat 140 paunaa. Vuorokauden venytys ja vahan hinkkausta nahkapalan kanssa venytyksessä ja jo alkoi uskoa. Taitaa olla enempi alalavan tukkikytky, joka vaatii hiukan aikaa asettuakseen, mutta muuten asettuu aika noposaan nyt uudet jänteet.

Sain esivenytettyä 200 paunaisen varsijousen dacron-jänteen onnistuneesti seuraavalla tavalla.
Koolinkiin kiinni tukeva koukku ja toiseen päähän trailerin vinssi. Vastavalmistunut jänne koukkuun kiinni, sitten vielä riistavaaka jänteen ja vinssin väliin. Vinssin kammesta kiristystä 500 paunaan ja sitten jänteen venyessä aina välillä uudestaan samaan kireyteen, kunnes lukema ei enää muutu. Annetaan olla vuorokausi, mikäli lukema on vielä laskenut niin kiristetään taas.
Tämän jälkeen ei enää veny, yhtään.
Menetelmä on varmasti sovellettavissa myös käsijousiin.

1 tykkäys