Irtoilevat nuolenkärjet

Terve taas vähästä aikaa! Kesän tullessa aloin myös näitä jousihommia vähän kokeilla, ja siinä kävi niin että kun kävin kahdesti vähän ampumassa, niin kummallakin kerralla tauluun hävisi 3 kpl nuolenkärkiä. Olen kaikki kärjet liimannut kuumaliimalla, niissä on tavallinen kartiomallinen kavennus, ei kierrettä. Ajattelin, että ei voi olla mitenkään normaalia että ne tällaista tahtia häviää. Sattuuko olemaan ideoita siitä, mikä voi liimauksessa olla pielessä, tai miten ne saisi kestävämmin kiinnitettyä? Tarkistin nettikaupoista, että näitä minun haluamia nuolenkärkiä ei ole saatavana kierteellä, niin se vaihtoehto jää ainakin pois

Terve terve!
Tarvitset hidasta epoksiliimaa, eli 24h kuivuvaa.
Jos oikein on hätä ja pitää päästä tunnin parin päästä ampumaan, voi nopeaa epoksia kokeilla. Mutta jos junttaa johonkin kovemmin kiinni, voi tämäkin irrota.

Taika on luvuissa… Alta voi tsekata miten hidas epoksi kestää 170kg/cm kuormia, nopea 100kg/cm.


1 tykkäys

Joko on vaihto ohi? Miten meni reissu? Saksassako olit jos oikein muistin.

Ja tietenkin, löytyikö mitään mielenkiintoisia jousimaailman juttuja?

Joo, samaa piti kysyä, että Suomessako jo, vai vasta lomalla?

Toinen kysymys, millaisia kärkiä ei ole saatavana kierrekärkinä? Aika monia kärkiä saa myös kierteellisinä.

Ja kyllä se on aika normaalia, että tavallisella kuumaliimalla liimatut kärjet irtoavat aika helposti käytön myötä. Hyviäkin kuumaliimoja kyllä löytyy. Mutta ratkaisu on tosiaan epoksi ja kunnollinen pohjatyö. Kärjet pitää ensin polttaa kunnolla, niissä on aina jotain varastoöljyä pinnassa ja se heikentää liiman tarttuvuutta. Kärjen sisäkartiota voi myös sipaista karkealla hiomapaperilla polttamisen jälkeen. Sitten pitäisi pysyä aika hyvin.

Itse käytän nykyisin vain kierrekärkiä, jotka varmistan vielä epoksilla. Kyllä pysyy! Myyntiin meneville nuolille olen antanut kärkitakuun - jos kärki irtoaa normaalissa käytössä, niin hyvitän koko nuolen hinnan.

1 tykkäys

Kärkien niittaaminenkin on aika nopea toimenpide. 1mm poralla reikä läpi. Reikään antennikaapelin kuparinen keskijohdin.

Mulla oli juuri samanlainen ongelma muutama tovi sitten. Korjautui, kun otin Tuomon neuvosta kiinni ja puhdistin kärjistä varastorasvat pois. Tosin käytin epoksia kiinnitykseen, kuumaliimasta en tiiä.

Kuumaliimaa käyttäessä kärki täytyy öljyjen poiston lisäksi kuumentaa ennen liimausta. Kylmän metallin kohdatessaan liima jäähtyy äkisti eikä tartu kovin hyvin.
Jollain terävällä puikolla voi vielä raapia naarmuja sisäpintaan tartunnan parantamiseksi.
Asetan kärjen löyhästi nuolen päähän ja kuumennan kynttilän tai kuumailmapistoolin päällä. Sitten nappaan pihdeillä hetkeksi pois, laitan kuumaliimaa nuolen päähän, tuikkaan yhä kuuman kärjen taas paikoilleen ja puristan pöydän kulmaa vasten kunnes jäähtyy. Kovettuneet liimapurseet saa pois ihan peukalon kynnellä
Hyvin ovat pysyneet!

2 tykkäystä

Mää leikkaan pienen nokareen vasta teroitetun kärjen päähän, aseten asetonilla pohdistetun kärjen varren päähän ja pistän kynttilän liekin päälle sitte ku kärki valahtaa vinoon (liima sulanut kokonaan) Lyön pyötää vasten kiinni ja pidän siinä joku 30 sekunttia.

Kuumaliima on ihan paskaa liimaa, paitsi lasten askarteluihin ja siihenki ihan paskatavaraa. En ole nähnyt yhtään hyvää kohdetta mihin kuumaliima olisi paras, tai edes hyvä vaihtoehto.
Kapeneva kartio ilman kierteitä on myös taulukärjistä se huonoiten pysyvä. Kolmanneksi, jos ammunnasta on kauan ja nuolet makoilleet kevättalven, niin eloa puussakin tapahtuu kutistumisen muodossa. Kuivin aika vuodesta.
Epoksi perushyvä. Kierteiset kärjet taulunuoliin ja homma toimii.

Juu, Suomessa jo ollut muutaman kuukauden, mutta en Saksassa oikeastaan mitään jousiammuntaan liittyvää tehnyt. Matkalaukkujen lisäksi isojen kotelojen kantaminen olisi ollut hankalaa.

Tykkään eniten noista bearpawin bodkin/historical kärjistä, mutta niitä ei tainnut kierteellisinä olla, edes bearpawin omilla sivuilla.

Tuosta öljynpoistosta polttamalla vielä: itsehän kiinnitin kärjet niin, että sulatin kynttilän päällä vähän silikonia/kuumaliimaa teroitetun kartion kohdalle, minkä jälkeen pidin kärkeä pystyssä liekin päällä 5~10 s ajan ja siitä kärki paikoilleen painamalla ja kiertämällä. Palaako siinä ne öljyt pois vai pitäiskö ne jotenkin muuten polttaa?

Ei pala. Se vain vähän kuumenee. Niinkuin pannullakin.
Asetoni tai sitten ihan oikeasti kuumaksi niin, että vähän kärähtää toi kärjen sisältö.

Jep, asetoni ja pumpulipuikko.

No, nyt olen ehkä ~1000 laukausta ampunut asetonilla puhdistetuilla ja kuumaliimalla kiinnitetyillä kärjillä eikä ole yksikään irronnut, että näyttää toimivan. Kiitokset vastanneille!

3 tykkäystä

En tiedä mitä Menna tekee väärin mutta kuumaliima on kärjen kanssa oikein laitettuna helvetin hyvä.

Ja en käytä asetonia. Kärki voi olla paskanen, siinä saa olla vanhaa liimaa. Ikinä mun kärjet ei irtoa kun puhutaan kärkikartiosta tai holkista.

Otan nuolen käteen, kuumaliima puikon ja sytkärin (nuotio, tulitikku,kynttilä, tms) jolla sulatan puikon kärkeä sen verran että siitä irtoaa. Pyyhkäisen puikkoa nuolen kärkeen ja 5 sekunnin sisään tökkään kärjen paikalleen. No sehän ei mene pohjaan tai pysy siinä todellakaan vielä sillon.

Nyt otan sen sytkärin ja kuumennan kärkeä ympäriinsä niin että se kuumaliima liima siellä sisällä kuplii. Sen jälkeen painan kärken voimakkaasti vaikka puuta vasten pohjaan. Pidän siinä 5-10sec. Jos haluaa jatkaa ampumista niin jäähdyttää vaikka veteen,lumeen mihin tahansa ja homma jatkuu.Ylitursunneen pyyhkäisen sormella pois ennenkö se jähmettyyJa kun mukana on kuumaliimaa pieni pätkä ja sytkäri voit tehdä kärjen vaihdon kenttä olosuhteissa nopeasti. Sateessakin onnistuu.

En enää ikinä tule käyttämään mitään muuta ja olen tätä metodia käyttänyt lähemmäs 10 vuotta.

Tämä käy taulukärkiin ja leikkureihin joissa ei ole kierrettä. Mutta kyllä se käy kierteisenkin kaveriksi ja suoraan holkkiin.

Ja kuumaliima mitä olen käyttänyt on jotain tavallista motonetin liimaa. Ostin joskus ison laatikon ja se riittäny aika helvetin kauan. Ja halpaakin tämä aine on verrattain muihin liimoihin

En väitä etteikö muut liimat pitäisi mutta käytön kannalta tämä on ihan ehoton ja ei kärjet irtoa. Ja olen kyllä käyttänyt pakkasella, helteellä, sateessa jne jne jne

Edit : huomasin että jurilla olikin tuolla tämä tapa jo esitelty. Mutta käyttökokemuksellani vahvistan että tämä on hyvä tapa. Kaikin puolin.

3 tykkäystä

Ei toimi kierrekärjillä.

1 tykkäys

Mulla on 5/16 kierre kärjellä olevat nuolet ollu joskus käytössä. Muuten sama systeemi mutta kuumentaa kärjen ja pihdeillä kiertää paikalleen. Pois ottaessa kuumentaa ja kiertää auki. Kyllä toimii. Eri asia tarvitseekko. Mulla oli parista nuolesta ohueksi haljennet päät ja liimasin sen takia. Pysyy se kierre kärki yllättävän hyvin ilman liimaa

Mulla on ollut huonoja kokemuksia kärjen kuumentamisesta kierrekärjen kanssa. Puu kuumenee myös ja kierre korkkaa helposti. EI saa mitään tuntumaa sallittuun voimaan.

Varmistin noita joskus epoxilla. Nykyään ihan “yleisliimalla”.

1 tykkäys

Tein tollasen piruuttain jos joku haluaa käyttää. Ompahan ohje tuollekki täällä sivulla.

Tökötti on ollut tähän asti pettämätön liima, yhtään kärkeä ei ole vielä irronnut edes pakkasella. Kuumaliimaahan sekin on. Epoksilla liimattuja kierteettömiä on irtoillut senkin edestä.

Kierrekärki ja pikaliima helppo ja nopea ja varma kiinnitys.