Ipe pitkäjousi laminaatti #2

Jahas, dacroni tilleri naru posahti, pitää tehä sekin uudestaan…

Vinkki isojen poikien jousien tilleröintiin - Kiinasta saa UHMWPE-kuituihin perustuvaa narua:

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20190510085728&SearchText=uhmwpe+2.8mm

2,8 mm on juuri sopiva paksuus. Sen kun vaan taittaa pään kaksinkerroin ja tekee solmun - hyvin pitää solmusilmukka. On jopa avattavissa, kun vähän vasaralla avittaa. Tuota kun hankkii 10–20 metriä ja tekee 5–10 erimittaista kaksisilmukkaista (solmut päihin siis, nopeaa) tilleröintijännettä, niin ei tarvitse pelata kuitujen kanssa ja tehdä erikseen tilleröintijänteitä.

Tuossa materiaalissa on se juju, että se ei veny yhtään, ei milliäkään ensimmäisen jänteelle laiton jälkeen. Toki, ensimmäisessä jänteelle laitossa tulee pieni venymä muun muassa solmujen kiristymisen kautta mutta toista säätöä ei sitten tarvitakaan.

Tuolla voi sitten tilleröidä, tehdä testiammunnat, etsiä oikean jänteen pituuden, käyttää auton vetonaruna ja vaikka missä! On meinaan kätevää tavaraa! Tuota löytyy sitten vaikka mitä paksuuksia.

1 tykkäys

Joo mennyt tänä iltana aika runsaasti aikaa näiden jönteiden punomiseen…
Tommonen olis kätevää tavaraa kyllä.

Oon nyt tahinut tän jousen kanssa ja yrittänyt saada jänteelle, vaikka mulla onkin toi vene vinssi niin ei oikeen onnistu.
Pitää näköjään tilleröideä reilusti jänne korkeuden ohi ja sitten taas kokeilla.

Muokkaus:


Jees eli pitänee laittaa sarvet paikoillensa ennen kuin voi jatkaa… :joy:

Sain tilleröityä mukavasti semmosen 10tuuman venytyksen, aloin laittamaan narua paikoilleen ja homma lasahti sormille.
Pikkasen tekee kipeää.


Tossa screenshotti videosta sekunteja ennen paukausta.
Jos porukka haluaa että alan päivittelemään youtuben kautta tänne tilleri videoita niin voin upata kyllä jos kiinnostaa.

Pääsen huomenna illalla aikasintaan takaisin homman pariin.

Ei kai paukahdus tässä tapauksessa tarkoittanut jousen hajoamista? Vai irtosiko jänne nokeista vai katkesiko jänne?

Eikös juuri tuossa ylempänä jäntee poksumisesta puhuttu?

1 tykkäys

Joo toi jänne meni ekana ja sitten toi apu nokki kosahti. Jousi on ehjä!

1 tykkäys

Mää soitan Danielille huomenna.

Siis ei siinä muuta ollu kuin joku 17 vuosirengast, noin 198cm pitkä, selän puolella sarvivahvikkeet, muistaakseni vähän alle 5cm leveyttä ja noin 4cm paksuutta kahvas. Myötistä joku 3cm.

Kyse oli siis voimailu jousesta,
Joey ampui samalla jousella, mutta jousi ei silloin ollut Joen mielestä enempää kuin 190-5lb välillä kesän lämmöstä johtuen.
Koska kyseessä on massiivinen ja huokoinen puu niin sen voimakäyrä muutos on myös sen mukainen.
Saman ilmiö tapahtuu myös minun +110 hikkorissani joka talvi/kesä. Talvi pakkasilla paunat ovat noin 112-115ln luokkaa kuntaas keski kesän helteessä vaivaiset 95-100lb.

Minun pienemmät jalavat tai hikkorit eivät muuta paunojaan noin radikaalisti tai ainakaan en ole huomannut mitään muutosta.
Vain nämä isot yksilöt ovat mielestäni muuttuneet.

Tässä oli se toinen syy mitä silloin norjassa Eirikin kanssa epäilimme miksi sen +160lb jalava jouseni paunat yht äkkiä putosita kun olin sitä jo kesällä joka paikkaan vienyt ja vedellyt, mutta saman vuoden alun talvella ei liikkunut minnekkään.

Ja kun tuosta vatsan pihkaamisesta otit kyseen niin se on tapa jolla vahvistetaan vataa lujittamalla se hartsilla. Käytettiin muun muassa suksien pohjissa entisaikaan.

1 tykkäys

Tuli tässä yks kyssäri taas mieleen nokkeihin liittyen kun illalla kaikki murheet nousee mieleen.

Mulla on kutakuinkin noin liimattuna sarvi kiinni jouseen ja aloin miettiä yhtä asiaa.
Kun tota kärkeä olen hionut niin alkoi epäilyttää toi kuvassa olevan nuolen osoittama kohta.
Kun katsoo jousta niin siitä bambusta näkyy ne “säikeet” kun oon mennyt hiomaan sitä.
Pitääkö tota sarven juurta tukea jotenkin tukevalla langalla kiertämällä ja liimalla vai kestääkö ihan tommosenaan?

Jousen selkälustot eivät saisi mennä poikki ennen nokkia. Vuoleminen tulee tehdä mahdollisimman tarkkaan sille syvyydelle kuin sarvinokkisikin on.

Hyvin tehdyssä liitoksessa ei ole mitään pykälää.
Tässä muutama kuva MR jousista sekä se AINOA nokki joka on sälynyt tuolta aikakaudelta.




1 tykkäys

Jes kiitos näistä. Eli otan tämän hetkiset pois ja asetan uudestaan paikoilleen mutta pitäen selän ehjänä. Ongelmana on vaan se että toi kätki oli 2cm halkaisijaltaan melkein. Ja kuvien perusteella noiden sarvien seinien ei tarvi olla kovinkaan paksut kestääkseen. Ja toi asetus syvyys on se 5cm about.

2cm on iso. Ei tuo mary rosenkaan nokki ole kuin joku 13mm halkaisialtaan.
Itse ottaisin vatsan puolelta vaan viä aavistuksen poia kun ei se tilleriinkään vielä mitään vaikuta.

About 15-10 cm kärjistä on kuitenkin työtä tekemätöntä aluetta.
Itse oon käyttäny 3-6cm syvyyksiä, mutta tuo 4-4,5cm on helkkarin passeli.

Tuossa eka kuvassa onko kaikki nokit sarvesta tehtyjä ? Muutamassa näkyy selvästi liitoskohta muissa ei. Mikä yleensäkin on sellainen raja paunoissa että kannattaa tehdä sarvinokki ?

Kaikissa on sarvi nokit oolleet. Marjakuusi on siitä “V”:mäinen etä tuo valkoinen pinta puu on erittäin pehmeää tavaraa ja joka helposti ottaa painaumia vastaan.

Mistä vaan paunasta ylöspäin voi laittaa sarvet tai olla laittamatta. Riippuu enemmän puusta. Itse olen tehnyt jopa näitä nokkeja kokonaan toisesta puulajista. Toimii.

Itse laitan sarvet päihin lähinna historiallisista syistä. Käytäntä taas osoitta, että kapea pehmeä puu ottaa todella pahasti itseensä jos jänteen luuppi pääsee kunnolla painamaan pehmeitä luston putkia vasaan. Pahimmissa tapauksissa nämä modernit jänteet halkaisevat koko nokin ja jänne löytyy seuraavaksi joko ojasta tai keskeltä lapaa.

Mistä olet hankkinut Mikkolaht sarvea nokkeihin?

Pappa on koko ikänsä metsästänyt niin häneltä saan :ok_hand:


Noin, liimataan ja huomenna alan tilleröimään urakalla. Työt alkanut niin vähän hidastuu prosessi

Taas tuli isot nokit, on sisältä vähän pehmeä niin piti toi kova kuori säilyttää

Oliko sarvessa siis hohkaa? Eli sillaista putkikkoa?

Jos oli niin nyt on oltava tarkkana kuinka syvän jänne uran noille vois viilata. Se hohka sisus kun ei kesta mitään painetta, lyhistyy helposti kasaan joten käytä vain täyttävää epoxia ja varmista, että liitos on tiukka.

Oli, ei pahimmasta päästä mutta kuitenkin.

Selvä, kantsiiko tehä sivunokit vai millaset?